• سه‌شنبه / ۹ آبان ۱۴۰۲ / ۰۹:۴۵
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1402080906228
  • خبرنگار : 30147

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان:

خاموشی چاه موتورها، عملکرد مزارع پنبه بردسکن را ۴۰ درصد کاهش داد

خاموشی چاه موتورها، عملکرد مزارع پنبه بردسکن را ۴۰ درصد کاهش داد

ایسنا/خراسان رضوی مدیر جهاد کشاورزی بردسکن گفت: تنش آبی ناشی از خاموشی چاه موتورها در تابستان امسال حدود ۴۰ درصد کاهش عملکرد و خسارات به مزارع پنبه در بردسکن وارد کرده است.

مهدی مسروری در حاشیه بازدید از وضعیت مزارع پنبه در گفت و گو با ایسنا به آغاز برداشت پنبه از ۱۵۵۰ هکتار سطح زیر کشت این محصول در شهرستان بردسکن خبر داد و افزود: امسال پیش‌بینی تولید ۳۴۷۰ تن پنبه در این شهرستان را داریم.

وی با بیان اینکه عمده سطح زیر کشت پنبه در بخش انابد قرار دارد، اظهار کرد: امسال برای اولین بار با کمک شرکت کشت و صنعت آستان قدس رضوی یک دستگاه وش چین به مزارع بخش انابد آمده که به همراه ۳ دستگاه قوزه چین کار برداشت از ۳۸۰ هکتار را به صورت مکانیزه انجام خواهند داد.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان بردسکن با اشاره به تنش آبی تابستان امسال خاطرنشان کرد: تنش آبی ناشی از خاموشی منابع آبی در تابستان امسال حدود ۴۰ درصد کاهش عملکرد و خسارات به مزارع پنبه در بردسکن وارد کرده است.

وی از وجود مهم‌ترین مزرعه پنبه استان قدس رضوی در بردسکن خبر داد و گفت: بیشترین سطح زیر کشت پنبه در منطقه ترشیز اختصاص به شهرستان بردسکن دارد.

مسروری همچنین خاطرنشان کرد: کشاورزان این شهرستان توانسته‌اند دو رقم تولیدی پنبه به نام ورامین و خورشید را در انحصار خود داشته و تأمین ‌کننده این دو بذر در کشور باشند.

مدیر جهاد کشاورزی بردسکن در ادامه کاهش شدید منابع آبی، بالا بودن هزینه تولید و بعضاً استفاده ناصحیح سموم و کود را از مهم‌ترین چالش‌ها و مشکلات در زمینه تولید پنبه در منطقه برشمرد.

شرکت کشت و صنعت انابد موسوم به موقوفه سوم شعبان از سال ۱۳۷۰ شروع به کار کرد، این موسسه در ۱۳ کیلومتری غرب شهرستان بردسکن با وسعت ۱۲ هزار هکتار، دارای ۲۸ حلقه چاه عمیق است و تنها موسسه کشت و صنعت منطقه به شمار می‌آید.

شهرستان بردسکن به لحاظ تولید مقام پنجم استان خراسان رضوی را به خود اختصاص داده است و سالانه ۵۷۰۰ تن وش پنبه برداشت می‌شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha