• سه‌شنبه / ۹ آبان ۱۴۰۲ / ۱۰:۳۹
  • دسته‌بندی: آموزش و پرورش
  • کد خبر: 1402080906303
  • خبرنگار : 71650

۱۵۷۰؛ خط تلفنی «اورژانس دانش‌آموزی» برای ارائه مشاوره رایگان

۱۵۷۰؛ خط تلفنی «اورژانس دانش‌آموزی» برای ارائه مشاوره رایگان

دانش‌آموزان می‌توانند برای دریافت مشاوره رایگان در خصوص مسائل و مشکلات فردی، تحصیلی و خانوادگی با خط ملی ۱۵۷۰ یا همان اورژانس دانش آموزی تماس بگیرند.

به گزارش ایسنا، سلامت روان در بین نوجوانان یک مساله جدی در بهداشت عمومی و روانی است که عدم توجه به بهزیستی روانی نوجوانان، در این مرحله مهم اجتماعی شدن، ممکن است منجر به عواقب جبران ناپذیری در سلامت روان شود.

به گفته روانشناسان، افسردگی، اضطراب، استرس و اختلال خوردن  از شایع‌ترین اختلالات در این دوره سنی است؛ به‌طوری که بر اساس آمار جهانی، از هر نوجوان حداقل یکی با یک مشکل رفتاری روبرو است که این رقم در واقع ۲۰ درصد نوجوانان را شامل می شود. همچنین این مورد نیز قابل تامل است که نیمی از اختلالات روانی قبل از سن ۱۴ سالگی و حدود ۷۵ درصد از اختلالات روانشناختی که در بزرگسالان وجود دارد، از سن ۱۴ سالگی شروع می‌شود.

درهمین راستا خط ملی نماد (نظام مراقبت اجتماعی از دانش آموزان) با شماره ۱۵۷۰ که به اورژانس دانش آموزی معروف است، از مرداد ۱۴۰۰ به شکل رسمی در تمامی مراکز استان‌ها و در محل مرکز مشاوره و خدمات روان شناختی استان‌ها آغاز به کار کرده است.

هماهنگی و مداخله بهنگام تخصصی در فوریت‌های روانی- اجتماعی مانند خودکشی، بد سرپرستی، ارائه خدمات تلفنی مشاوره‌ای اعم از تحصیلی و غیر تحصیلی، ارائه خدمات راهنمایی به خانواده ها و پاسخگویی به سوالات آنها، ارائه خدمات مددکاری اجتماعی به دانش‌آموزان، دریافت گزارش فوریتی تلفنی نظیر خودکشی، خشونت و کودک آزاری، سوء استفاده‌های جنسی، فرار، بدسرپرستی ، فقر شدید، بی سرپرستی، بی سرپناهی، بزهکاری و مصرف مواد و ارائه خدمات توسط خط گویا، از جمله خدماتی است که توسط این خط ارائه می‌شود.

درواقع این خط به طور کلی خدمات خود را در راستای راهنمایی، مشاوره و مددکاری اجتماعی با اتخاذ رویکردی همدلانه و نوآورانه ارائه می‌دهد.

تماس با این خط رایگان نیست و هزینه تماس محاسبه می‌شود اما هزینه دریافت مشاوره توسط کارشناسان رایگان است و دانش آموزان می‌توانند با شماره‌گیری ۱۵۷۰ این خدمات را دریافت کنند.

همچنین مشاوران ارائه دهنده خدمات از میان دارندگان مدارک تحصیلی لیسانس و بالاتر در رشته‌های روانشناسی، مشاوره و مددکاری اجتماعی از همکاران فرهنگی انتخاب شده‌اند که البته دوره‌های تخصصی ویژه ارائه خدمات در خط ۱۵۷۰ توسط متخصصان به این گروه مشاوران ارائه شده است.

برای انتخاب نیروی انسانی شاغل در خط ۱۵۷۰ علاوه بر لحاظ کردن شرط تخصص و مرتبط بودن رشته تحصیلی، معیارهایی نیز جهت ارائه خدمات در استان‌های کشور مدنظر قرار گرفته است که این معیارها شامل آشنایی اولیه پاسخ کارشناسان پاسخگو در خط ملی نماد ۱۵۷۰ با زبان‌ها و لهجه‌های محلی استان، گوش دادن فعال، جمله بندی سریع اطلاعات، اطلاعات اولیه درباره فناوری اطلاعات و ارتباطات (IT)، آشنایی با مباحث و ضوابط درون سازمانی وزارت آموزش و پرورش، پایبندی به ضرورت حفظ اسرار و رازداری، توانایی همدردی عاطفی و ارائه حمایت، آشنایی اولیه با حقوق کودک، آشنایی اولیه با پروتکل‌های سایر خطوط کمک رسانی می‌شود.
انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha