• سه‌شنبه / ۹ آبان ۱۴۰۲ / ۱۰:۵۶
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 1402080906322
  • خبرنگار : 71588

محقق صهیونیست: اسرائیل از شکست آمریکا در فلوجه عراق درس بگیرد

محقق صهیونیست: اسرائیل از شکست آمریکا در فلوجه عراق درس بگیرد

یک محقق نظامی صهیونیستی از رهبران سیاسی و نظامی رژیم صهیونیستی خواست تا قبل از شروع عملیات زمینی در نوار غزه، از نبردی که ارتش آمریکا در سال ۲۰۰۴ در شهر فلوجه عراق آغاز کرد، درس‌ عبرت بگیرند.

به گزارش ایسنا، «یجیل لیوی»، محقق امور نظامی رژیم صهیونیستی خاطرنشان کرد، اولین درسی که این رژیم باید قبل از شروع عملیات زمینی در نوار غزه از نبرد فلوجه بگیرد این است که باید از کشته شدن تعداد زیادی از غیرنظامیان فلسطینی در عملیات زمینی ممانعت کند؛ چراکه در غیر این صورت این امر باعث می‌شود که تل‌آویو مشروعیت بین‌المللی لازم برای حمله زمینی به غزه را از دست بدهد.

این پژوهشگر صهیونیستی در تحلیلی که در روزنامه «هاآرتص» منتشر شد، گفت: آمریکایی‌ها هنگام تلاش برای اشغال فلوجه برای اولین بار به دلیل تعداد زیاد کشته‌ها در میان غیرنظامیان مشروعیت بین‌المللی خود را از دست دادند.

وی ادامه داد: آنچه باعث پیچیده شدن موضوع می‌شود، این است که به رغم فشارهایی که ارتش رژیم اشغالگر بر شهروندان فلسطینی در غزه و شمال نوار غزه اعمال می‌کند تا منازل خود را ترک کنند، اما بسیاری از خانواده‌های فلسطینی در همان جا باقی ماندند.

لیوی تصریح کرد، آمریکا آن زمان می‌توانست واکنش‌های بین‌المللی را نادیده بگیرد، اما رژیم صهیونیستی اکنون نمی‌تواند این کار را انجام دهد و با افزایش تعداد شهدای غیرنظامی فلسطینی در حملات، اعتراضات در سراسر جهان نیز افزایش می‌یابد.

این محقق صهیونیستی همچنین گفت، درس دوم این است که اگر عملیات زمینی در نوار غزه منجر به «دستاورد واضح و قاطع» نشود، یک جنبش اعتراضی ضد جنگ را به دنبال خواهد داشت همانطور که در آمریکا پس از نبرد فلوجه رخ داد.

وی همچنین اظهار کرد، نخبگان سیاسی حاکم در اراضی اشغالی به واکنش مردم نسبت به تعداد سربازان کشته شده در نبردها و درگیری‌های نظامی حساسیت زیادی نشان می‌دهند.

طبق گفته این محقق اسرائیلی، سومین درس از نبرد فلوجه این است که «پیروزی نظامی منجر به دستاورد سیاسی نمی‌شود، بلکه کاملاً برعکس است»، میزان آسیب‌های شدید وارده به شهروندان عراقی و زیرساخت‌هایی که به آن وارد شده است، باعث ایجاد تنفر مردم عراق نسبت به آمریکایی‌ها شد و زمینه را برای تشکیل گروه‌های مسلح مخالف حضور آمریکایی‌ها فراهم کرد و از آنها حمایت مردمی شد.

وی همچنین تاکید کرد: شکست آمریکا در فلوجه به شکست در شکل‌گیری یک نظام سیاسی باثبات در عراق کمک کرد که بر توانایی واشنگتن برای خروج نیروهایش از عراق تأثیر منفی گذاشت.

وی افزود: این واقعیت آمریکایی‌ها را به این سمت سوق داد تا تاکتیک‌های خود را تغییر دهند، به‌ گونه‌ای که با نشان دادن کنترل زیادی بر عملیات‌های نظامی، حتی در سایه خطرات احتمالی، به سمت تأثیرگذاری بر «دل‌ها و عقل‌های» عراقی‌ها حرکت کردند. توانایی ایالات متحده برای دستیابی به اهداف خود در عراق، به کاهش تعداد غیرنظامیان عراقی که در عملیات ارتش آمریکا کشته شدند، بستگی دارد.

لیوی ادامه داد، نگرانی آمریکا نسبت به پیامدهای عملیات زمینی رژیم صهیونیستی در نوار غزه، دولت جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا را به سمتی سوق داد تا ژنرال‌های آمریکایی را که در نبرد فلوجه در مقابل مقاومت عراق و همچنین در نبرد موصل علیه گروه تروریستی داعش ایفای نقش کرده بودند، به منطقه اعزام کند.

وی در پایان گفت، با استناد به درس‌های قبلی، آمریکایی‌ها توصیه می‌کنند که رژیم صهیونیستی از انجام عملیات زمینی یا عملیات زمینی محدود خودداری کند، اما این در حالی است که ذهنیت این رژیم به ویژه در این شرایط، عبرت‌ گرفتن از این تجربه را دشوار می‌کند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha