• سه‌شنبه / ۹ آبان ۱۴۰۲ / ۱۱:۵۲
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 1402080906387
  • خبرنگار : 71592

تماس‌های مصر با حماس و حزب‌الله لبنان

تماس‌های مصر با حماس و حزب‌الله لبنان

مصر از رهبری جنبش حماس خواست به منظور بررسی پرونده اسرا و وضعیت نوار غزه طی روزهای آینده نشستی در قاهره برگزار کنند.

به گزارش ایسنا، به نقل از العربی الجدید، یک منبع مصری ارشد گفت، قاهره برای بررسی بحران نوار غزه، تحولات و ابعاد آن تنها از هیئت حماس دعوت نکرده بلکه از رهبران دیگر گروه‌های مقاومت مخصوصا جنبش جهاد اسلامی فلسطین هم دعوت خواهد کرد.

به گفته این منبع، قاهره در حال حاضر احیای مکانیسم وجود نماینده دائمی برای حماس از میان اعضای دفتر سیاسی این جنبش را بررسی می‌کند تا روند رایزنی و مذاکره در آینده را تسهیل کند.

وی گفت، قاهره این اقدام را در چارچوب تغییر موضع خود در قبال حماس انجام می‌دهد چرا که حماس اعلام کرد، با کوچاندن فلسطینی‌های نوار غزه به صحرای سینا مخالف است و با تلاش‌های رژیم صهیونیستی برای انتقال مردم غزه به مرزهای مصر مقابله می‌کند.

این منبع تاکید کرد، در حال حاضر به نفع مصر نیست که روایت رژیم صهیونیستی و آمریکا را درباره حماس در پیش بگیرد و آن را به سایر گروه‌های مقاومت سرایت دهد. قاهره در حال حاضر در دیدار مقامات خود با غربی‌ها تاکید می‌کند که در نوار غزه جنبش‌های مقاومت حضور دارند نه «گروه‌های تروریستی.»

همین منبع گفت، قاهره دامنه رایزنی‌های خود درباره حمله به نوار غزه را گسترش داده است تا از فشارهای رژیم صهیونیستی و آمریکا برای انتقال اهالی غزه رهایی یابد.

همچنین این منبع گفت، مسوولان امنیتی اخیرا با حزب‌الله لبنان رایزنی کردند تا درباره حوادث غزه تبادل‌نظر کنند و مقاصد حزب‌الله را درباره ورود به جنگ همه‌جانبه علیه رژیم صهیونیستی در جبهه شمالی و تاثیر آن بر وضعیت نوار غزه جویا شوند.

منبع مذکور گفت، مصر متوجه شده که برای مقابله با فشارهای آمریکا و رژیم صهیونیستی درباره کوچاندن فلسطینی‌های نوار غزه به صحرای سینا باید محورهای خود را گسترش دهد.

وی افزود، سیاستی که مصر در پیش گرفته موجب شد آمریکا تا حدی از موضع خود عقب‌نشینی کند و ایجاد گذرگاه‌های امن برای ورود دائم کمک‌ها به منظور ممانعت از وخامت وضعیت نوار غزه ضروری شود.

در همین راستا، عمار فاید، پژوهشگر علوم سیاسی و روابط بین‌الملل می‌گوید، طبیعی است که دولت مصر در شرایط کنونی دایره ارتباطات منطقه‌ای خود را گسترش دهد و سایر احزاب را نیز در بر بگیرد. در این شکی نیست، به‌ویژه پس از اینکه مشخص شد که ورود انصارالله به خط درگیری می‌تواند اراضی مصر و کشتیرانی در دریای سرخ را در معرض تهدیدات امنیتی قرار دهد. وی افزود: «ارتباطات بین مصر و حزب‌الله هم اکنون هم برقرار است. حتی اگر غیرمستقیم باشد.»

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha