• سه‌شنبه / ۹ آبان ۱۴۰۲ / ۱۵:۰۲
  • دسته‌بندی: عمران و اشتغال
  • کد خبر: 1402080906648
  • خبرنگار : 71541

مدیرعامل شرکت ساخت زیربناهای حمل‌ونقل اعلام کرد

راه‌آهن همدان - سنندج در آستانه افتتاح

راه‌آهن همدان - سنندج در آستانه افتتاح

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل گفت: راه‌آهن همدان - سنندج که بخشی از کریدور شرق به غرب است، با سرمایه‌گذاری ۳۴۰ میلیارد تومان در روزهای آینده و در سفر بعدی رئیس‌جمهوری افتتاح می‌شود.

به گزارش ایسنا، خیرالله خادمی در نشست خبری با بیان اینکه در شرکت ساخت سه بخش معاونت احداث ریل‌های کشور، معاونت راه‌ها و معاونت آزادراه‌ها وجود دارد، گفت: در کشور ۱۴ هزار کیلومتر مسیر ریلی داریم؛ حدود ۳۳۰۰ کیلومتر در دست احداث بوده و توسط پیمانکاران در حال انجام است؛ حدود ۵۰۰۰ کیلومتر هم راه‌آهن در حال مطالعه داریم و در برنامه‌های آتی قرار داده‌ایم.

وی با بیان اینکه ما در شرکت ساخت تنها متولی اجرای خطوط ریلی هستیم و مطالعات در بخش معاونت برنامه‌ریزی انجام می‌شود، افزود: در ابتدای ورود دولت سیزدهم قرار شد ‌پروژه‌های ریلی نزدیک به احداث اولویت قرار گیرد؛ همانطور که سال گذشته راه‌آهن زاهدان به خاش مورد بهره‌برداری قرار گرفت. برای امسال هم چهار پروژه هدف‌گذاری کردیم با ۴۰۷ کیلومتر مسیر ریلی جدید از جمله راه‌آهن بستان‌آباد به تبریز که ابتدای سال افتتاح شد.

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل ادامه داد: دومین پروژه، اتصال استان کردستان به شبکه ریلی و احداث مسیر ریلی همدان سنندج بود؛ این راه‌آهن بخشی از کریدور ریلی مرکز به غرب کشور است که از تهران تا مرز باشماق و از آنجا به عراق متصل می‌شود؛ در واقع این مسیر تهران- همدان- سنندج- باشماق، به طول ۱۵۱.۵ کیلومتر و بخشی از کریدور شرق به غرب به شمار می‌رود.

خادمی با بیان اینکه این پروژه اکنون آماده تحویل است، گفت: البته هدف این مسیر ریلی بیشتر باری است، برای اینکه کارخانجات هم با متصل شدن به این شبکه‌ ریلی بتوانند از امکانات استفاده کنند. همچنین تاکنون  ۳۴۰۰ میلیارد تومان در سال‌های مختلف برای راه‌آهن همدان - سنندج هزینه شده به‌طور کلی از منابع دولت و سازمان برنامهو بودجه و ارزش روز پروژه ۱۵ هزار میلیارد تومان است.

وی خاطرنشان کرد: تا پایان سال برنامه داریم دو پروژه دیگر را در بخش ریلی بهره‌برداری کنیم؛ اولین پروژه مسیر ریلی رشت به کاسپین است که غرب دریای خزر را به بندرعباس متصل می‌کند و دیگری اتصال استان اردبیل به شبکه ریلی به طول ۱۷۵ کیلومتر است که مسیر تونل‌ها و پل‌های زیادی دارد و کار آن دشوار است. در سال‌های گذشته متوسط ساخت ریلی ۱۹۹ کیلومتر بوده و اگر امسال ۴۰۷ کیلومتر راه‌اندازی شود، اقدام خوبی صورت گرفته است. ۲۰۰۰ میلیارد تومان برای این پروژه‌ها دریافت شده و امیدواریم ۲۰۰۰ میلیارد دیگر دریافت کرده تا بتوانیم پروژه‌های باقی‌مانده را به اتمام برسانیم.

مردم تنها ۱۷ درصد عوارض الکترونیکی آزادراه تهران - شمال را پرداخت کرده‌اند

معاون وزیر راه و شهرسازی همچنین درباره عوارض آزادراهی بیان کرد: ۴۸۰ هزار میلیارد تومان پروژه عمرانی نیمه‌تمام داریم و اگر مردم در پرداخت الکترونیکی عوارض آزادراهی همراهی کنند، همه سازنده‌های آزادراه تمایل دارند عوارض را به‌صورت الکترونیکی بگیرند، اما مشکل این است که برخی مردم عوارض را پرداخت نمی‌کنند. برای مثال عوارض آزادراه تهران - شمال ابتدا الکترونیکی بود، اما فقط ۱۷ درصد مردم عوارض الکترونیکی را پرداخت کرده‌اند.

خادمی با تاکید بر عدم تناسب بین دریافت عوارض با تورم موجود، گفت: بدترین کار، غیرواقعی نگه‌داشتن عوارض آزادراه‌هاست، چون جاده ترمیم و رویه‌ی جاده نیز اصلاح نمی‌شود و به خودروی مردم آسیب وارد می‌شود؛ عوارض پایین، خرج هزینه نگهداری مسیر هم نمی‌شود و سرمایه‌گذاری که این موضوع را می‌بیند، تمایلی برای سرمایه‌گذاری در پروژه‌های آزادراهی نخواهد داشت؛ برنامه ما الکترونیکی کردن عوارض همه آزادراه‌هاست و با همکاری مردم همه آزادراه‌ها الکترونیکی می‌شوند.

وی خاطرنشان کرد: تلاش ما این است، با توجه به منابعی که در پروژه‌های نیمه‌تمام هزینه شده، این پروژه‌ها زودتر مورد بهره‌برداری قرار گیرند؛ به همین دلیل ما بهره‌برداری از پروژه‌ها را اولویت‌بندی کردیم. تاکنون برای کل پروژه‌های زیرساختی، سازمان برنامه و بودجه ۳۰ درصد اعتبار نقدی تخصیص داده که مبلغ آن ۶۴۰۰ میلیارد تومان است و یک تخصیص دیگر هم برای شش‌ماهه دوم سال در نظر گرفته‌اند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha