• سه‌شنبه / ۹ آبان ۱۴۰۲ / ۱۵:۰۷
  • دسته‌بندی: مرکزی
  • کد خبر: 1402080906654
  • خبرنگار : 50204

یک مسئول:

۶۲ درصد آب کشاورزی از سفره های زیرزمینی تامین می شود

۶۲ درصد آب کشاورزی از سفره های زیرزمینی تامین می شود

ایسنا/مرکزی رئیس جهادکشاورزی استان مرکزی گفت: بیش از ۶۲ درصد آب مصرفی کشاورزی وابسته به منابع آب زیرزمینی است که باید تدابیر لازم برای کاهش این عدد اندیشیده شود چراکه در آینده تهدیداتی را به همراه دارد.

علی صفری ۹ آبان در کارگروه کشاورزی و امنیت غذایی استان مرکزی با بیان اینکه ماموریت اصلی جهادکشاورزی تامین امنیت غذایی است، تصریح کرد: امنیت غذایی که در حال حاضر در کشور وجود دارد باید حفظ شده و ارتقا یابد، اما باید در نظر داشت که این امنیت غذایی مصون نیست و آسیب هایی در این حوزه وجود دارد که باید مورد توجه ویژه قرار گیرد و باید با تکیه بر فرهنگ پدافند غیرعامل، آسیب های موجود کاهش یابد.

صفری ادامه داد: وزارت جهادکشاورزی در بخش پدافند زیستی، رصد و پایش و شناسایی و تشخیص، هشداردهی و کنترل و مقابله با تهدیدات زیستی و توسعه زیرساخت ها و ظرفیت های نرم افزاری و سخت افزاری لازم برای این موارد، وظایفی را بر عهده دارد.

رئیس جهادکشاورزی استان مرکزی اظهار کرد: استان مرکزی علیرغم صنعتی بودن، استانی کشاورزی نیز هست اما این ظرفیت استان زیرسایه صنعت قرار گرفته و کشاورزی بودن آن، کمتر مطرح می شود.

وی افزود: استان مرکزی در حوزه محصولات اساسی کشاورزی خودکفاست و در این حوزه حدود ۴۰ تا ۵۰ درصد مازاد تولید دارد.

وی خاطرنشان کرد: تولیدات بخش کشاورزی در استان مرکزی ۳۱۰۷ هزار تن است و اکنون بیش از ۱۰۰ هزار بهره بردار کشاورزی در سطح استان فعالیت دارند.

رئیس جهادکشاورزی استان مرکزی ادامه داد: یکی از سیاست های وزارت جهادکشاورزی توسعه گلخانه هاست که ۱۱۲۰ هکتار فضای گلخانه ای کل و گیاهان زینتی در استان وجود دارد. ۵ مجتمع گلخانه ای نیز در استان مرکزی وجود دارد که دو مجتمع از این تعداد، خصوصی است.

صفری خاطرنشان کرد: ضریب مکانیزاسیون بخش کشاورزی استان به ۱۱.۲ صدم رسیده که این مهم بیانگر ماشینی و مکانیزه شدن این بخش است.

وی تاکید کرد: ۵۰ درصد اراضی کشاورزی تحت آبیاری تحت فشار است و ضریب آبیاری تحت فشار در استان نسبت به کشور بالاست که بهره وری بالا را نشان می دهد. بیش از ۶۲ درصد آب مصرفی وابسته به منابع آب زیرزمینی است که باید تدابیر لازم اندیشیده شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha