• جمعه / ۱۲ آبان ۱۴۰۲ / ۰۶:۰۰
  • دسته‌بندی: انرژی
  • کد خبر: 1402081007613
  • خبرنگار : 71498

پاسخ مثبت بازمعماری تجارت انرژی

پاسخ مثبت بازمعماری تجارت انرژی

نماینده سابق ایران در اوپک گفت: سیاست دولت سیزدهم در حوزه بازمعماری تجارت انرژی با وجود تحریم‌ها جواب داده و همین موضوع نیز موجب رشد اقتصادی کشور شده است.

محمد خطیبی در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به رشد هشت درصدی اقتصاد کشور در بهار امسال و تاثیر صنعت نفت و گاز برروی این مهم، اظهار کرد: یکی از مهم‌ترین موفقیت‌های دولت رشد صادرات نفت بوده، طی این مدت شاهد توسعه صادرات و افزایش تولید نفت بوده‌ایم، تاجایی که تولید به مقادیر قبل تحریم نزدیک شده و می‌توان اعلام کرد که تحریم‌ها بی‌اثر شده است.

وی با بیان اینکه علاوه‌بر این صادرات غیر نفتی در ایران نیز رشد کرده است، گفت: صادرات یکی از مهم‌ترین عوامل رشد اقتصادی است، هرچه میزان صادرات افزایش یابد، بیشتر شاهد توسعه و رشد اقتصادی در کشور خواهیم بود، بر اساس پیش‌بینی‌های صورت گرفته این رشد ادامه خواهد داشت.

به گفته نماینده سابق ایران در اوپک، تمرکز بر بازارسازی جدید و ایجاد تقاضای جدید در بازار با تکیه بر فعال کردن ظرفیت مستهلک شده پالایشگاهی در نقاط مختلف دنیا نظیر آفریقا و همچنین آمریکای جنوبی و همچنین حرکت به سمت تنوع مبادی صادراتی از طریق بازاریابی نوین در زمینه مینی ریفاینری‌ها شرق آسیا، سیاست مثبت دولت در این حوزه بوده است، اظهار کرد: اگر به بازارهای سنتی اکتفا می‌شد، نمی‌توانستیم چنین اتفاقاتی را رقم بزنیم.

وی با بیان اینکه ابتکارهایی به خرج داده شد و در پالایشگاه‌هایی که فعالیت آن‌ها کم است و یا به‌طور کامل فعالیت ندارند، وزارت نفت وارد شده و با اقداماتی که صورت گرفت، توانست اتفاقات خوبی را رقم بزند، تاجایی که درخواست‌های متعدد دیگری برای این موضوع دارد، گفت: سیاست بازارسازی به جای بازاریابی توانست خوب رقم بخورد البته دیپلماسی که وجود داشت نیز به این موضوع کمک کرد، دیپلماسی نگاه شرق باعث شد قراردادهای متعددی با چین منعقد کنیم و همین موضوع به نفع ایران شد.

وی افزود: تمرکز بر تجارت گاز طبیعی، علاوه بر پیگیری همکاری‌های گازی با کشورهای شمالی نیز در تحقق این مساله نقش داشته و دولت توانسته ساز و کاری را در صنعت نفت رقم بزند که ماحصل آن تحقق رشد اقتصادی در کشور بوده است.

نماینده سابق ایران در اوپک با اشاره به توسعه ظرفیت برداشت و استخراج نفت و گاز در کشور، گفت: ایران با سرمایه‌گذاری مستقیم بر توسعه میادین گازی و همچنین تعیین تکلیف قراردادی کاهش اتلاف گاز در خطوط لوله و همچنین جلوگیری از هدررفت گاز فلر، در زمینه توسعه صادرات گاز نیز قدم‌های بسیار خوبی برداشته و توانسته است صادرات گاز خود به ترکیه و عراق، دو مشتری نیازمند گاز ایران را بیش از ۵۰ درصد نسبت به زمان روی کار آمدن دولت سیزدهم رشد دهد.

به گفته خطیبی دولت سیزدهم به دنبال توسعه فاز ۱۱ پارس جنوبی و افزایش ظرفیت ۶ میلیارد مترمکعب تولید گاز ایران در سال، می‌تواند میزان صادرات فعلی خود را ۳۵ درصد نیز رشد دهد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha