• پنجشنبه / ۱۱ آبان ۱۴۰۲ / ۱۴:۳۲
  • دسته‌بندی: دفاعی - امنيتی
  • کد خبر: 1402081108110
  • منبع : رادیو

محمد کریمی‌نیا: قانون تشکیل سازمان پدافند غیرعامل راهگشا شد

محمد کریمی‌نیا: قانون تشکیل سازمان پدافند غیرعامل راهگشا شد

دستیار رئیس سازمان پدافند غیرعامل گفت: بعد از ۲۰ سال پس از تاسیس سازمان پدافند غیرعامل، تصویب قانون آن در مجلس راهگشای مدیران برای اجرای این امر مهم در دفاع غیر نظامی کشور شد.

به گزارش ایسنا،  محمد کریمی‌نیا در گفت‌وگو با برنامه گردونه‌ در رادیو جوان با اشاره به تصویب قانون تشکیل سازمان پدافند غیرعامل در مجلس یازدهم، آن را اقدامی راهگشا برای مدیران به ویژه مسئولان این سازمان در اعمال حاکمیت در حوزه دفاع غیرنظامی خوانده و گفت: پس از بیست سال که از تاسیس سازمان پدافند غیرعامل می گذرد، گرچه اساسنامه این سازمان به تصویب مقام معظم رهبری رسیده و وظایفی برای آن ترسیم گردید لیکن به دلیل نبود چهارچوب های قانونی به هنگام اجرای سیاست های این حوزه به مشکل بر میخوردیم و بعضی از مدیران به دلیل مشکلات مالی و نبود حساسیت و اشراف لازم به تهدیدات غیرنظامی واکنش مناسب را در مواقع مورد نیاز نداشتند.

این کارشناس حوزه زیستی همه‌گیری کرونا را یکی از موارد روشن در این مورد عنوان کرد و افزود: علی‌رغم آن‌که سازمان پدافند غیرعامل بیش از یک دهه در زمینه زیستی فعالیت‌های فراوانی همچون برگزاری رزمایش‌های گوناگون یا تهیه اسناد متقن را در کارنامه داشت، اما در زمان همه گیری کرونا سازمان پدافند غیرعامل عملا از چرخه تصمیم گیری و تصمیم سازی برای این موضوع کنار گذاشته شد.

عضو گروه سازنده واکسن فخرا، نقش شهید فخری زاده را در مقابله با کرونا یادآور شد و ادامه داد: در زمینه مقابله با کرونا باید یاد شهید فخری زاده و گروهشان به عنوان یکی از پیشگامان حوزه پدافند زیستی گرامی بداریم. آن شهید بزرگوار در ارتقای دفاع زیستی کشورهای کارهای بزرگی انجام دادند که از تجارب او وگروه تحت مدیریتش در این زمینه نیز استفاده شد. با این همه اما همانگونه که اشاره گردید در نهایت سازمان پدافند غیرعامل از چرخه مدیریت کرونا کنار گذاشته شد.

وی با برشمردن برخی از دستاوردهای مثبت تصویب قانون سازمان پدافند غیرعامل عنوان کرد: تعین بالاترین مقام هر نهاد به عنوان مسئول اجرای قانون پدافند غیرعامل متناسب با هر موضوع در سطح ملی؛ تعیین کمیته دائمی پدافند غیرعامل به عنوان سیاستگذار این حوزه و تعیین سازمان پدافند غیرعامل به عنوان تصمیم ساز؛ تدوین کننده راهبردها و در نهایت ناظر و ارزیاب کیفیت اجرای راهبردها و مقررات پدافند غیرعامل از مهمترین آورده های این قانون است.

دستیار ویژه رئیس سازمان پدافند غیرعامل در پایان یادآور شد: لازم است مسئولین در بدو هر کار و فرآیندی به اصول پدافند غیرعامل توجه کنند. چه اینکه در بسیاری از موارد به دلیل بی توجهی به این این اصول مهم مورد حملاتی از جنس غیرعامل شدند که اگر بدان توجه می شد، چالش های به وجود آمده از ناحیه آن تهدیدات خیلی کمتر می شد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha