• جمعه / ۱۲ آبان ۱۴۰۲ / ۱۰:۳۴
  • دسته‌بندی: گلستان
  • کد خبر: 1402081208452
  • خبرنگار : 50604

ایسنا گزارش می‌دهد؛

«توشن» یک پیشنهاد رویایی برای گذران یک جمعه پائیزی

«توشن» یک پیشنهاد رویایی برای گذران یک جمعه پائیزی

ایسنا/گلستان در جنوب شهر گرگان، در دهستان انجیرآب و در دامنه کوه توشن، روستایی با طبیعت زیبا و مسحورکننده قرار دارد که آماده است تا یک طبیعت‌گردی خاطره‌انگیز را برای شما رقم بزند.

در جنوب شهر گرگان، در دهستان انجیرآب و در دامنه کوه توشن، روستایی با طبیعت زیبا و محسورکننده قرار دارد که آماده است تا یک طبیعت‌گردی خاطره‌انگیز را برای شما رقم بزند، دریاچه توشن یا آب‌بندان، با ارتفاع ۲۵۰ متر از سطح دریا و ۳۰۰ متر طول در حاشیه جنوبی این روستای سرسبز واقع شده است.

این دریاچه در واقع یک سد خاکی تاریخی‌ است که آب آن از چشمه «دوبرار» در نزدیکی جنگل النگدره تأمین می‌شود و سه طرف آن‌ را جنگل و مرتع فراگرفته است؛ قرارگیری این دریاچه در کنار مناطق جنگلی النگدره، ماهیان رنگارنگ در آب‌های شفاف آن، نزدیکی به شهر گرگان این جاذبه دیدنی را به یکی از مقاصد پرطرفدار تبدیل کرده است.  

فصل پاییز این دریاچه برای کسانی که عاشقان منظره‌های متفاوت و رنگارنگ بی‌نظیر است. هوای پاییز تا آبان بسیار عالی است و درختان هنوز به خواب زمستانی فرو نرفته‌اند، برگ‌های آن‌ها به رنگ‌های زرد و سبز و قهوه‌ای و قرمز تابلویی می‌سازد که فقط از نقاش طبیعت بر می‌آید.

«توشن» یک پیشنهاد رویایی برای گذران یک جمعه پائیزی
دریاچه توشن

دریاچه توشن گرگان با نام‌های سد خاکی توشن و آب‌بندان توشن در کنار پارک جنگلی النگدره از جاهای دیدنی اطراف گرگان است، رسیدن به این محل در روزهای غیر بارانی با هر خودرویی امکان‌پذیر است و بیشتر مردم جهت پیک‌نیک در بهار و تابستان و عکاسی در فصل بهار و فصل پاییز راهی سد خاکی توشن می‌شوند.

دریاچه توشن در واقع یک سد خاکی تاریخی در استان گلستان است که در سال‌های دور مردم آن را آب‌بندان صدا می‌زدند و با مرور زمان به نام روستای همجوارش تغییر پیدا کرد، این دریاچه با ابعاد ۱۳۰ متر در ۳۰۰ متر دارای گونه‌های مختلفی از آبزیان است و از همین رو هر ساله در این محل جشنواره ماهیگری شمال ایران برگزار می‌شود و علاقه‌مندان به این رشته به آنجا سفر می‌کنند.

البته این همه ماجرا نیست و شما می‌توانید در این محل یک بیرون شهر عالی در قلب جنگل النگدره را تجربه کنید، برای این امر کافیست لوازم مورد نیاز نظیر زیرانداز و چای را همراه داشته باشید تا یک تفریح تابستانی جذاب را تجربه کنید.

سد خاکی توشن

در قسمت‌های جنوبی شهر گرگان روستای توشن قرار گرفته است که دریاچه توشن را در خود جای داده، این دریاچه که در قرن‌های دور کاربری یک سد خاکی مورد استفاده قرار می‌گرفت، امروزه به یکی از مناطق تفریحی استان گلستان تبدیل شده است، بومیان این دهکده این مکان را با نام آب‌بندان می‌شناسند که با ابعاد ۳۰۰ در ۱۳۰ متر در روزهای تعطیل و گرم سال میزبان گردشگران زیادی است.

«توشن» یک پیشنهاد رویایی برای گذران یک جمعه پائیزی

ماهیگیری در دریاچه توشن

همانطور که در ابتدای مقاله عنوان شد، این ناحیه در بین ماهیگیریان با عنوان مرکز ماهیگیری شمال ایران شناخته می‌شود که اگر دارای لوازم این تفریح نظیر قلاب و طعمه هستید، البته در فصول آزاد برای ماهیگیری می‌توانید لذت این تفریح را همراه دوستان و اعضای خانواده کسب کنید.

تفریحات دریاچه توشن

این مکان دارای بخش‌های تفریحی خاصی نیست و فقط در برخی روزهای سال قایق‌های اجاره‌ای به علاقه‌مندان عرضه می‌شوند، همچنین شما می‌توانید با همراه داشتن لوازم کوهنوردی قله‌های ریز و درشت اطراف دریاچه و روستا را فتح کنید تا کمی استقامت بدنی خود را به چالش بکشید، گونه‌های نادر جانوری و گیاهی اطراف دریاچه و جنگل النگدره خود یکی از بخش‌های دیدنی این محل می‌باشد که بازدید از آن‌ها خالی از لطف نیست.

اقامت در توشن

اگر تمایل به ماندن یک شبانه روز در این مکان را دارید، بهتر است لوازم کمپینگ همراه خود داشته باشید که در نواحی مختلف اطراف دریاچه کمپ شبانه خود را بر پا کنید، در غیر این‌صورت می‌توانید با اجاره منازل روستائیان یک شب به یادماندنی در خانه‌های محلی را تجربه کنید.

«توشن» یک پیشنهاد رویایی برای گذران یک جمعه پائیزی

امکانات دریاچه توشن

این ناحیه دارای امکانات خاصی نیست و برای تهیه مواد غذایی، سرویس بهداشتی  باید به روستای توشن برگردید، همچنین بهتر است، لوازمی که در ابتدای مطلب عنوان شد را همراه خود داشته باشید، آنتن‌دهی موبایل در این مکان کمی ضعیف بوده و در مناطق خاص می‌توانید تماس‌های خود را بر قرار کنید.

آب و هوای توشن

به طورکلی این ناحیه دارای آب و هوای سرد و مرطوب بوده که در اکثر روزهای زمستان شاهد بارش‌های باران و برف خواهید بود، همچنین در ابتدای بهار شدت بارندگی‌ها افزایش پیدا می‌کند که در کل بهترین ماه‌ها برای انجام این سفر بین خرداد الی شهریور هر ساله می‌باشد.

دریاچه توشن گرگان مکانی است که باید با جان و دل ببینید و از آن مراقبت کنید. این دریاچه در عین این که محیط فوق‌العاده زیبا و کم‌نظیری دارد، بسیار هم به شهر نزدیک است و دسترسی به آن فوق‌العاده ساده است. هر وقت دلتان گرفت می‌توانید سوار ماشین شوید و نهایتاً نیم ساعت بعد در کنار منظره‌ چشم‌نواز آن به آرامش برسید.

«توشن» یک پیشنهاد رویایی برای گذران یک جمعه پائیزی

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha