• شنبه / ۱۳ آبان ۱۴۰۲ / ۱۰:۴۱
  • دسته‌بندی: زنجان
  • کد خبر: 1402081308949
  • خبرنگار : 50295

سیر طارم محصولی درمانی با بازار مصرف خوب

سیر طارم محصولی درمانی با بازار مصرف خوب

ایسنا/زنجان در حالی طارم زنجان قطب تولید سیر در منطقه محسوب می‌شود که توجه به توسعه کشت این محصول بیش از گذشته به نظر می‌رسد.

تنوع بالای آب و هوایی هندوستان ایران سبب شده است که این شهرستان از ظرفیت بالایی در کشت انواع محصولات برخوردار باشد، تا جایی که کشاورزان طارمی سالانه بیش از ۵۰۰ هزار تن انواع محصولات را روانه بازار می‌کنند که در این بین سهم زیتون و سیر از همه محصولات بیشتر است.

متاسفانه طی سال‌های اخیر از ظرفیت‌های حوزه کشاورزی طارم آن‌طور که باید استفاده نشده است، تا جایی که بسیاری از محصولات این شهرستان برای هم‌وطنان یا ناشناخته است یا به نام دیگر شهرها روانه بازار می‌شود که از دلایل عمده‌ای که باعث ناشناخته ماندن محصولات طارم شده است، می‌توان به نبود برند، کمبود صنایع تبدیلی و نیز نبود بازارچه‌های محلی به‌ویژه در مسیرهای اصلی و توریستی این شهرستان اشاره کرد.

شاید طارم زنجان را در سطح کشور و دنیا به نام زیتون این منطقه می‌شناسند اما به جرأت می‌توان گفت سیر، دیگر محصول پربار این منطقه نیز می‌تواند با برنامه‌ریزی مدون و اصولی صادرات جای خود را در بازارهای جهانی تثبیت کند.

تحقیقات پزشکی نشان داده که سیر در بهبود عملکرد بدن مؤثر است و این محصول می‌تواند بسیاری از انواع باکتری‌ها، برخی از ویروس‌ها، عفونت‌های قارچی و حتی انگل‌های روده‌ای را از بین ببرد.

سیر طارم محصولی درمانی با بازار مصرف خوب

شهرستان طارم از نقاط مستعد کشت سیر است و این محصول از منابع درآمدزا در منطقه به شمار می‌آید؛ به‌طوری‌که به دلیل شرایط خاص صادراتی و مصرف بالای آن در اروپا و کشورهای حوزه خلیج‌فارس، هم‌اکنون در بسیاری از مناطق هر چند اندک کشت می‌شود.

سیر طارم در بین مصرف‌کنندگان این محصول شهرت خاصی دارد و این منطقه از عمده تولیدکنندگان و صادرکنندگان محصول سیر در سراسر کشور است.

یک سیرکار طارمی درخصوص مشکلات این بخش در گفتگو با ایسنا بابیان اینکه سیر یکی از محصولات مهم و باارزش شهرستان طارم است، افزود: با توجه به کیفیت مناسب این محصول قسمت عمده‌ای از این محصول تولیدی علاوه بر تأمین نیاز داخلی به خارج از کشور صادر می‌شود. مهم‌ترین مشکلات سیرکاران خرد بودن، تولید به روش سنتی و نبود واحدهای فراوری و بسته‌بندی برای این محصول است.

قاسم جعفری مهم‌ترین مشکلات سیرکاران را خرد بودن، تولید به روش سنتی و نیز نبود واحدهای فراوری و بسته‌بندی برای این محصول برشمرد و گفت: هزینه تولید بالا و مشکل بازار فروش با افت قیمت‌ها نیز از دیگر مشکلات سیرکاران است.

سیر طارم محصولی درمانی با بازار مصرف خوب

وی با بیان اینکه از سویی کشت سنتی نیز هزینه‌های تولید را برای کشاورزی بالا می‌برد، گفت: با توجه به کوچک و خرد بودن اراضی نمی‌توان کشت سیر را به‌صورت مکانیزه انجام داد.

جعفری بابیان اینکه روش کشت این محصول سنتی است و فقدان واحدهای فرآوری و بسته‌بندی از مشکلات کشاورزان محسوب می‌شود، گفت: واسطه‌ها و دلالان بیشترین سود را از این محصول دارند چراکه کشاورز نمی‌تواند به‌صورت مستقیم اقدام به فروش کند.

کارشناس مسئول زراعت جهاد کشاورزی شهرستان طارم نیز در این رابطه گفت: کاشت سیر در شهرستان با توجه به شرایط آب‌وهوایی آغاز شده و با توجه به شرایط از کشاورزان طارمی درخواست داریم قبل از کاشت بذر سیر باید با استفاده از حشره‌کش بذرها را بر علیه کرم سیر ضدعفونی کنند.

آرش محمدی درباره کشت سیر در شهرستان طارم، اظهار کرد: در حال حاضر کشاورزان طارمی مشغول کشت محصول سیر هستند که کشت آن از اوایل مهرماه آغاز شده و تا اواخر آبان‌ماه ادامه خواهد داشت.

سیر طارم محصولی درمانی با بازار مصرف خوب

وی افزود: سطح زیر کشت سیر در سال زراعی جاری ۱۲۰۰ هکتار بوده است که پیش‌بینی می‌شود از این سطح ۴۸ هزار تن محصول در شهرستان طارم تولید شود. همچنین ۱۳۰۰ نفر بهره‌بردار طارمی نیز در کار کشت این محصول هستند.

این مسئول تصریح کرد: سیر صورتی و قرمز آذرشهر ارقام سیری هستند که در شهرستان طارم کشت می‌شوند و این‌محصول در زمان برداشت در خاک‌هایی با حاصل‌خیزی بهتر قرمزتر خواهد بود.

کارشناس مسئول زراعت جهاد کشاورزی شهرستان طارم ادامه داد: کشاورزان برای ارتقا کیفیت محصول تولیدی خود ضدعفونی بذر سیر چند روز قبل کاشت با حشره‌کش بر علیه کرم سیر را فراموش نکنند و بعد از خشک شدن بذرها به کاشت آن بپردازند.

محمدی با بیان اینکه درحال حاضر قیمت بذر سیر بالا بوده و تضمینی نیز بر قیمت زمان برداشت این محصول وجود ندارد، خاطرنشان کرد: کشاورزان طارمی بعد از کاشت سیر نیز باید بر تغذیه مناسب این محصول از طریق کودهای پایه فسفاته، پتاسه و ... توجه داشته باشند. همچنین برداشت محصول سیر به صورت تازه‌خوری از اوایل فروردین و به صورت اصلی از نیمه دوم اردیبهشت‌ماه آغاز خواهد شد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha