• شنبه / ۱۳ آبان ۱۴۰۲ / ۱۴:۱۱
  • دسته‌بندی: سمنان
  • کد خبر: 1402081309288
  • منبع : نمایندگی سمنان

کاهش خسارت خشکسالی در دیمزارها با تغییر در شیوه تولید

کاهش خسارت خشکسالی در دیمزارها با تغییر در شیوه تولید

ایسنا/سمنان مدیر امور زراعی سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان از برنامه‌ریزی سازمان جهادکشاورزی این استان برای مقابله با خسارت‌های ناشی از خشکسالی در دیمزارهای این استان خبر داد و گفت: با تغییر در شیوه تولید می‌توان خسارت خشکسالی را کاهش داد.

ابوالفضل شاهمرادی 13آبان ماه در حاشیه بازدید از دیمزارهای منطقه باغچه کالپوش اظهار کرد: در این منطقه معمولاً کشت دیم، کشت رایج برای تولید محصولات زراعی است.

وی با بیان اینکه در تولید محصولات زراعی دو فاکتور بسیار مهم تأثیرگذار است افزود: بارندگی و همچنین میزان پراکنش دو فاکتور مهم در کشت‌های دیم است که متاسفانه در روستای باغچه پراکنش به اندازه کافی نیست.

مدیر امور زراعی سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان گفت: در تولید محصولات زراعی خصوصاً محصولات استراتژیک همانند گندم و محصولات اساسی همانند جو، مناطق دیم از پتانسیل بالایی برخوردار هستند و فاکتور مهم و تاثیرگذار در میزان عملکرد در واحد سطح، میزان بارندگی و نوع پراکنشی بارندگی‌هاست.

وی ادامه داد: در بعضی از مناطق و دیمزارهای منطقه کالپوش شهرستان میامی همانند روستای باغچه هر چند میزان بارندگی در پاییز و زمستان بسیار مناسب است اما به دلیل عدم بارش در فصل بهار تولید دانه در محصولات غلات با کاهش عملکرد مواجه می شود به عبارت دیگر عدم بارندگی در بهار که همزمان با خوشه رفتن و گلدهی در گندم و جو است باعث افت عملکرد خواهد شد بنابراین با تغییر در تولید و کاشت گیاهان علوفه ای با استفاده از غلات و گیاهان "لگو مینوزه" به صورت مخلوط و برداشت آن در فصل بهار به صورت کشت "قصیل" که راهی برای تولید علوفه حجیم و فرار از خشکی است، تا حدودی مشکل کاهش عملکرد دانه در غلات را برطرف می کند.

شاهمرادی با اشاره به حضور محققان بخش خصوصی و کارشناسان دیمزار در محل اراضی کشاورزی در منطقه باغچه اضافه کرد: کشت مخلوط با استفاده از بذر ترتیکاله و نخود علوفه‌ای با دستگاه سه مخزنه در حال انجام است و زمانی که بارندگی به حداقل می‌رسد و در فصل بهار انتظار می‌رود محصول را به صورت قصیل  برداشت کنیم و با توجه به اینکه منطقه دامپروری است برای کشاورزان می‌تواند موثر باشد.

وی افزود: در مناطق همانند باغچه هر ساله در تولید دانه مشکلاتی برای کشاورزان پیش می‌آید و به همین دلیل بسیاری از کشاورزان در مسئله غرامت و گرفتن غرامت خشکسالی با بیمه محصولات کشاورزی دچار چالش می‌شوند که کشت مخلوط و برداشت به صورت قصیل می تواند این مشکل را حل کند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha