• یکشنبه / ۱۴ آبان ۱۴۰۲ / ۰۰:۱۴
  • دسته‌بندی: خبر بازار
  • کد خبر: 1402081409612
  • منبع : بازار

تفاوت مفتول گالوانیزه و مفتول آرماتوربندی

تفاوت مفتول گالوانیزه و مفتول آرماتوربندی

مفتول گالوانیزه و مفتول آرماتوربندی از پرطرفدارترین مفتول های موجود در بازار هستند. برای اینکه بتوان به تفاوت این دو نوع مفتول پی برد ابتدا لازم است بدانیم که ویژگی های هر کدام از این مفتول ها چیست و با مشخصات و کاربردهای هر کدام از آن ها آشنایی کامل داشته باشیم.

به گزارش ایسنا به نقل از وب سایت آهن تخفیف، در این مقاله قصد داریم علاوه بر معرفی این دو نوع مفتول به بررسی مشخصات آن ها پرداخته و قیمت مفتول آرماتوربندی را با نوع گالوانیزه آن مقایسه نماییم. چنانچه قصد خرید مفتول را دارید اما نمیدانید کدام نوع مفتول برای شما مناسب تر است با ما همراه شوید.

مفتول گالوانیزه چیست؟

به نوعی مفتول که از طریق فرایند گالوانیزه تولید شود، مفتول گالوانیزه یا مفتول سفید می گویند. در این فرایند، برای اینکه مفتول در برابر زنگ زدگی محفوظ بماند با لایه نازکی از روی روکش می شود. این کار باعث می شود تا مفتول در برابر خوردگی و زنگ زدگی مقاومت بیشتری داشته باشد. مفتول گالوانیزه کاربردهای مختلفی دارد و از آن در صنایع مختلفی از جمله ساختمان سازی، خودروسازی، صنایع دریایی، لوله کشی و ... استفاده می شود. قیمت مفتول گالوانیزه به دلیل گالوانیزاسیون و ضد زنگ بودن کمی بیشتر از سایر مفتول ها می باشد.

مفتول آرماتوربندی چیست؟

به نوعی مفتول که جهت افزایش استحکام سازه های بتنی مورد استفاده قرار می گیرد، مفتول آرماتور بندی یا مفتول سیاه می گویند. این نوع مفتول از فولاد درجه یک و با کیفیت بالا ساخته می شود و به صورت غلافی درون بتن قرار می گیرد. هدف از به کار بردن مفتول آرماتوربندی در سازه های بتنی، تقویت سازه و جلوگیری از ترک خوردگی و شکستگی ان است. از جمله مواردی که از این مفتول ها استفاده می شود می توان به ساختمان های بتنی، پل ها و تونل ها اشاره کرد. البته استفاده از مفتول آرماتوربندی تنها محدود به این چند مورد نیست. در اکثر پروژه های ساختمان سازی و عمرانی از آن استفاده می شود.

تفاوت مفتول گالوانیزه و مفتول آرماتوربندی

مفتول گالوانیزه و مفتول آرماتوربندی گرچه هر دو از فولاد ساخته می شوند اما با یکدیگر تفاوت هایی دارند که باعث تمایز آن ها از یکدیگر می شود. در ادامه به برخی از مهمترین تفاوت های این دو نوع مفتول خواهیم پرداخت:

  • روش تولید

برای ساخت مفتول گالوانیزه از فرایند گالوانیزاسیون سرد و گرم برای افزایش مقاومت سیم استفاده می کنند. مفتول آرماتوربندی یا مفتول سیاه که باه آن "black annealed wire" نیز گفته می شود نوعی مفتول بسیار مقاوم است که در میانگین دمای ۷۵۰ تا ۹۰۰ درجه سانتیگراد پخته می شود و دارای قطرهای مختلفی است که به طور کلی به دو دسته مفتول آرماتوربندی ریز و مفتول آرماتوربندی درشت تقسیم می شود. 

  • مقاومت در برابر زنگ زدگی و خوردگی

مفتول گالوانیزه به دلیل آبکاری و گالوانیزاسیونی که روی سطح ان انجام می شود در برابر زنگ زدگی و خوردگی مقاومت بالایی از خود نشان می دهد. با این حال، مفتول آرماتوربندی نیازی به مقاومت در برابرخوردگی و زنگ زدگی ندارد. زیرا همانطور که از نامش نیز مشخص است برای آرماتوربندی به کار برده می شود.

تفاوت مفتول گالوانیزه و مفتول آرماتوربندی

  • شرایط آب و هوایی

مفتول گالوانیزه به دلیل مقاومت بالایی که در برابر زنگ زدگی و خوردگی دارد انتخاب ایده آلی برای استفاده در مناطق مرطوب، شهرهای ساحلی و آب و هوای شرجی می باشد. اما مفتول آرماتوربندی در این مناطق ممکن است زود دچار خوردگی شود.

کاربردها

از مفتول آرماتوربندی می توان به عنوان ماده اولیه ساخت مفتول گالوانیزه، مفتول اسید شوی، مفتول مسوار و همچنین ساخت انواع توری( توری مش، فنس، فرنگی، توری مرغی، انواع سیم خاردار و حتی توری گابیون) استفاده کرد.

در عوض، مفتول گالوانیزه به دلیل مقاومت بالایی که در برابر خوردگی و زنگ زدگی از خود نشان می دهد برای ایجاد حصار و افزایش امنیت به ویژه در مناطق مرطوب مناسب می باشد. به همین دلیل در اکثر باغ ها از این نوع حصار استفاده می کنند. همچنین به دلیل مقاومت بالایی که دارد از آن به عنوان بست جهت اتصال بهتر مصالح ساختمانی به یکدیگر استفاده می شود. همچنین می توان از آن به عنوان حفاظ پنجره ها نیز استفاده کرد.

به عبارتی، از مفتول گالوانیزه بیشتر برای پروژه های ساختمانی و صنایع فلزی استفاده می شود. اما مفتول آرماتوربندی بیشتر برای تقویت سازه های بتنی مورد استفاده قرار می گیرد.

تفاوت مفتول گالوانیزه و مفتول آرماتوربندی

قیمت

اگر قیمت مفتول گالوانیزه و قیمت مفتول آرماتوربندی موجود در بازار را با یکدیگر مقایسه کنید متوجه خواهید شد که قیمت این دو نوع مفتول با هم متفاوت است و به عوامل مختلفی بستگی دارد. از جمله مهمترین عوامل موثر روی قیمت مفتول می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • کشور سازنده
  • نوع مفتول
  • قطر مفتول
  • نوسانات قیمت ارز
  • نوع فروشگاه عرضه کننده

جمع بندی

مهمترین تفاوت مفتول گالوانیزه و آرماتوربندی در نوع ساخت آن ها و میزان مقاومت آن ها در برابر خوردگی و زنگ زدگی است که باعث می شود هر کدام کاربردهای متفاوتی نسبت به یکدیگر داشته باشند. به طور کلی، مفتول گالوانیزه مقاومت در برابر خوردگی و زنگ زدگی بالاتری نسبت به آرماتوربندی دارد. اما، انعطاف پذیری مفتول آرماتوربندی بسیار بیشتر از انعطاف پذیری مدل گالوانیزه است. همچنین قیمت آن ها نیز با یکدیگر متفاوت می باشد.

انتهای رپرتاژ آگهی

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha