• یکشنبه / ۱۴ آبان ۱۴۰۲ / ۰۹:۰۸
  • دسته‌بندی: مازندران
  • کد خبر: 1402081409708
  • منبع : نمایندگی مازندران

رئیس جهاددانشگاهی مازندران:

روز مازندران، رسالت دستگاه‌های فرهنگی و دانشگاهی را دوچندان کرد

روز مازندران، رسالت دستگاه‌های فرهنگی و دانشگاهی را دوچندان کرد

ایسنا/مازندران رئیس جهاد دانشگاهی مازندران با تاکید براینکه در روزی که با نام مازندران در تقویم ملی درج شده و هدیه دولت سیزدهم به مردم دیار علویان است، گفت: در حال حاضر وظیفه دستگاه‌های فرهنگی و دانشگاهی دو چندان شده است، لازم است؛ با تمام توان اصالت این استان را حفظ و آیین‌هایی که زیر بار بی‌توجهی‌ها غبار گرفته است را پاک کنند.

محمدرضا یوسفی‌مهر در گفت‌وگو با ایسنا در خصوص ۱۴ آبان روز مازندران، با اشاره به اینکه از دیرباز تبرستان به نام دیار علویان نامیده شده است، اظهار کرد: این منطقه عشق و علاقه خود را به خاندان عصمت و طهارت (ع) ثابت کرده و بیش از یک هزار و ۱۷۰ سال محبت به این خاندان در وجود مردمان ولایتمدار این خطه نقش بسته است.
وی به شکل‌گیری نخستین حکومت شیعی جهان در سال ۲۵۰ هجری قمری توسط مردم مازندران اشاره کرد و افزود: مردم مازندران در روزعید سعید فطر ۲۵۰ هجری قمری در مسجد جامع کجور نماز عید را به امامت "حسن بن زید علوی" برگزار کردند و همین، سنگ بنای نخستین حکومت شیعی در جهان شد.
یوسفی‌مهر با بیان اینکه نام گذاری روزی به نام مازندران فرصتی است برای معرفی توانمندی‌های این استان، تصریح کرد: لازم است در عصر حاضر، اصالت و آیین‌های بومی مردم کهن دیار مازندران با گفتمان سازی احیا شود.
وی با اشاره به اینکه روز مازندران یک قاب کلی از توانمندی‌های مردم ولایتمدار دیار علویان است، گفت: مازندران نیاز به شناساندن ندارد. زیرا جمعیت مسافر در پایان هر هفته به این استان شمالی نشان می‌دهد که مردم کشور جای جای این استان و ظرفیت‌های مازندران را می‌شناسند و از آن بهره می‌برند.
این مسئول یادآور شد: جهاد دانشگاهی به عنوان نهاد تحول آفرین در مسائل علمی و دانشگاهی اقدام به تدوین اطلس فرهنگی استان مازندران کرده است.
یوسفی مهر با اذعان به اینکه مازندران در برخی مسائل فرهنگی و اجتماعی دچار چالش است که این موضوعات باید در جهاد دانشگاهی مورد بررسی و برای برون رفت از مشکلات راه حل تعریف شود، تصریح کرد: ترویج فرهنگ بومی، هویت بخشی وآگاه سازی نسل جوان اقدامات موثری برای حفظ اصالت مازندران است.
انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha