• یکشنبه / ۱۴ آبان ۱۴۰۲ / ۱۰:۴۷
  • دسته‌بندی: مرکزی
  • کد خبر: 1402081409836
  • خبرنگار : 50597

رئیس پژوهشکده ملی گل و گیاهان زینتی:

نمایشگاه گل داوودی محلات به یک برند تبدیل شده است/ به‌نژادی هزار ژنوتیپ تاکنون

نمایشگاه گل داوودی محلات به یک برند تبدیل شده است/ به‌نژادی هزار ژنوتیپ تاکنون

ایسنا/مرکزی رئیس پژوهشکده ملی گل و گیاهان زینتی محلات گفت: نمایشگاه گل داوودی بستری برای معرفی توانمندی‌های پژوهشکده در به‌نژادی و ایجاد تنوع در ژنوتیپ‌های جدید گل داوودی است.

دکتر حسین بیات در گفت و گو با ایسنا اظهار کرد: تولید و ایجاد ژنوتیپ‌های گل داوودی یکی از اولویت‌های پژوهشکده در سال‌های اخیر بوده که موفقیت‌های خوبی کسب شده است. پروژه گل داوودی در سال ۱۳۸۰ با حدود ۱۰ رقم مادری موجود در کشور آغاز به کار کرد و در سال‌های اخیر با اقدامات اصلاحی و به‌نژادی به حدود ۱۰۰۰ ژنوتیپ داوودی که اکثرا از نوع باغچه‌ای هستند، رسیده‌ایم.

وی با اشاره به برگزاری نمایشگاه سالانه گل های داوودی در این پژوهشکده ادامه داد: علاوه بر اینکه نمایشگاه گل داوودی توسط پژوهشکده برگزار می‌شود، این ژنوتیپ‌ها در اختیار شهرداری‌های مختلف از جمله مشهد، میامی (سمنان)، خرم آباد، محمود آباد، اصفهان، محلات، اراک و همچنین باغ ملی گیاه شناسی کشور در کرج و سازمان تحقیقات آموزش و ترویج کشاورزی قرار گرفته و در بعضی از آنها نیز نمایشگاه برگزار شده است. شهرداری ملایر نیز یکی از این موارد بوده که در بهار سال ۱۴۰۲ حدود ۱۰۰ ژنوتیپ از مجموعه ۱۰۰۰ رقم داوودی پژوهشکده در اختیار آنها قرار داده شده تا با ایجاد نمایشگاه، به نوعی انتقال دانش فنی نیز صورت بگیرد.

نمایشگاه گل داوودی محلات به یک برند تبدیل شده است/ به‌نژادی هزار ژنوتیپ تاکنون

وی افزود: طی ۲۲ سال برگزاری، این نمایشگاه به یک برند تبدیل شده و در این فصل که در کمتر گلخانه‌ای گل وجود دارد، گل داوودی در حجم و تنوع بسیار به بازدیدکنندگان از نمایشگاه عرضه می‌شود. هر ساله افراد زیادی از اقشار مختلف، از جمله دانش‌آموزان، دانشجویان، شهرداری‌های سراسر کشور، نمایندگان سازمان‌های دولتی و بخش خصوصی از نمایشگاه دیدن می‌کنند. تعداد بازدیدکنندگان این نمایشگاه در طول سال‌های مختلف از پنج هزار تا ۱۰ هزار نفر بوده است.

بیات هدف اصلی از برگزاری این نمایشگاه را معرفی ژنوتیپ‌های جدید به تولیدکنندگان دانست و گفت: نمایشگاه داوودی بستری برای معرفی توانمندی‌های پژوهشکده در به‌نژادی و ایجاد تنوع در ژنوتیپ‌های جدید است. در دوره‌ای نیز این نمایشگاه به جشنواره خوارزمی راه پیدا کرده و حائز رتبه نیز شده است.

نمایشگاه گل داوودی محلات به یک برند تبدیل شده است/ به‌نژادی هزار ژنوتیپ تاکنون

وی ادامه داد: بحران کمبود منابع آبی یکی از چالش‌هایی است که ممکن است این نمایشگاه در سال آینده با آن مواجه شود. به همین دلیل ضروری است تا به مسئله آب توجه ویژه شود تا در سال‌های آینده نیز شاهد برگزاری جشنواره باشیم.

گفتنی است، بیست و دومین نمایشگاه گل‌های داوودی از ۲۷ مهرماه در پژوهشکده گل و گیاهان زینتی ایران آغاز بکار کرد و تا فردا ۱۵ آبان پذیرای بازدیدکنندگان است. در این نمایشگاه، حدود هزار ژنوتیپ (رقم) گل داوودی که حاصل اقدامات به‌نژادی پژوهشکده است در فضایی به مساحت سه هزار مترمربع به نمایش گذاشته شده است.

نمایشگاه گل داوودی محلات به یک برند تبدیل شده است/ به‌نژادی هزار ژنوتیپ تاکنون

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha