• دوشنبه / ۱۵ آبان ۱۴۰۲ / ۱۲:۰۸
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1402081510815
  • خبرنگار : 30147

سرپرست شبکه بهداشت و درمان شهرستان خبر داد

سرطان پستان، شایع‌ترین سرطان در مه‌ولات

سرطان پستان، شایع‌ترین سرطان در مه‌ولات

ایسنا/خراسان رضوی سرپرست شبکه بهداشت و درمان مه‌ولات گفت: بیشترین سرطان ثبت شده در جمعیت تحت پوشش این شهرستان با ۲۵ درصد مربوط به سرطان پستان است.

جواد جوانی در گفت و گو با ایسنا خاطرنشان کرد: طی یک‌ساله گذشته تاکنون ۱۹۰۰ نفر برای غربالگری سرطان پستان به واحدهای بهداشتی مراجعه کرده‌اند که از این تعداد ۲۶ مورد قطعی به سرطان پستان در این شهرستان شناسایی شدند.

وی با اشاره به اینکه انجام خود مراقبتی، شرکت در برنامه‌های غربالگری و تشخیص زودرس یکی از کارآمدترین روش‌ها در تأمین سلامت پستان است، اظهار کرد: تشخیص زود هنگام سرطان پستان با هدف کلی کاهش بروز و مرگ و میر ناشی از سرطان، بهبود کیفیت زندگی بیماران مبتلا و از همه مهم‌تر افزایش آگاهی عمومی در زمینه راه‌های پیشگیری و علائم هشدار دهنده سرطان پستان و اصلاح باورهای نادرست مردم از جمله درمان‌ناپذیر بودن این بیماری از مهمترین راه‌های پیشگیری از سرطان است.

سرپرست شبکه بهداشت و درمان مه ولات افزود: بر پایه اظهار نظر متخصصان در ایران، سالیانه ۸ هزار نفر به سرطان پستان مبتلا می‌شوند و شیوع ابتلا به سرطان پستان در بین زنان ایرانی حدود ۳۰ تا ۳۵ مورد در ۱۰۰ هزار نفر است.

وی تصریح کرد: در سطح شهرستان مه ولات سرطان‌های پستان، معده، روده و خون دارای بیشترین فراوانی در جمعیت تحت پوشش هستند که سرطان پستان با ۲۶ مورد معادل ۲۵ درصد بیشترین نوع سرطان ثبت شده در سطح شهرستان است که این خود تأثیر مطلوب اجرای برنامه غربالگری سرطان پستان در سطح مراکز خدمات جامع سلامت را نشان می‌دهد.

جوانی تصریح کرد: با شناخت علائم هشدار دهنده سرطان پستان شامل هرگونه توده پستانی یا زیر بغلی قابل لمس، تغییر شکل یا قوام پستان، تغییرات پوستی پستان و ترشحات غیرطبیعی از پستان می‌توان از ابتلا به سرطان پستان جلوگیری کرد که در این راستا از تمامی زنان بالای ۳۰ سال دعوت می‌شود برای شرکت در برنامه‌های غربالگری و تشخیص زودرس سرطان پستان به نزدیک‌ترین واحد بهداشتی محل سکونت مراجعه نمایند.

وی خاطرنشان کرد: شهرستان مه‌ولات دارای یک بیمارستان دولتی، ۶ پایگاه اورژانس ۱۱۵، ۶ مرکز خدمات جامع سلامت، ۲۴ خانه بهداشت و سه پایگاه بهداشتی است که خدمات مختلف بهداشتی درمانی  به مردم ارائه می‌دهند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha