• دوشنبه / ۱۵ آبان ۱۴۰۲ / ۱۸:۰۷
  • دسته‌بندی: تجسمی و موسیقی
  • کد خبر: 1402081511219
  • خبرنگار : 71614

همزمان با ثبت کاشان به عنوان شهر جهانی نساجی

هنرمند اهل هندوستان: مشابه معماری کاشان را در دنیا ندیده‌ام

هنرمند اهل هندوستان: مشابه معماری کاشان را در دنیا ندیده‌ام

«همه چیز از تار و پود شروع می‌شود. ثبت شهر جهانی کاشان با پیشینه هنر سنتی نساجی آن، نشان از توجه ایرانیان به رشته و تار و پود دارد؛ تار نشان از ایمان و پود نشان از غیرت است که نتیجه بافتن‌شان در دستگاه عاطفه شعر خواهد شد و غیرت؛ بافتن و پیوند کار ماست».

به گزارش خبرنگار ایسنا، عصر امروز (دوشنبه) ١۵ آبان ماه مراسم نکوداشت ثبت کاشان به عنوان شهر جهانی نساجی سنتی، برگزار شد. در این مراسم مریم جلالی ـ معاون صنایع دستی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در سخنانی ضمن بیان مطلب بالا، اظهار کرد: صنایع دستی برخاسته از عاطفه مادرانه است. پیوند تار و پود، پیوندِ همه چیز با هم است و تار و پود هستی از این پیوند مایه می‌گیرد. 

او با اشاره به پیام تبریک سیدعزت‌الله ضرغامی، وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، با اشاره به اینکه مردم‌سازی از اولویت‌های این وزارتخانه است، گفت: افتخار بزرگ امروز ثمره هوش تاریخی در جغرافیای فرهنگی کاشان است. از مادران و فرزندانی سپاسگزاری می‌کنم که این هنر را زنده نگه داشتند. نساجی سنتی یک عبارت قدیمی نیست بلکه روشی برای ماندگاری فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی است که حتی دیپلماسی سیاسی ما را نیز می‌تواند تأمین کند. ما می‌توانیم تعامل و تقابل جهانی را رنگ و بوی دیگری داده و دیپلماسی فرهنگی متفاوتی ایجاد کنیم. 

او ادامه داد: کاشان همواره در جهان پرآوازه بوده است اما از امروز مسوولیت کاشان سنگین‌تر خواهد شد تا با روایت متفاوتی از نساجی استفاده کند و با نزدیک شدن به ادبیات توسعه، این میراث را به جهان منتقل کند. جهان باید به اقتدار این مردم افتخار کند و ما باید در ساحت جهانی به ادبیات اقتصادی و معیشتی عزت‌آفرین نیز نزدیک شویم و این اولویت اول مسوولان خواهد بود. 

جلالی تاکید کرد: اما ثبت جهانی به تنهایی فایده ندارد و ما پرونده‌ای درون کتابخانه نیستیم. از کودکی که امروز در بیمارستان کاشان به دنیا آمده تا پیرمردی که بر چین پیشانی خود دست می‌کشد در جهانی شدن این شهر نقش دارد. نساجی سنتی ما روزی سفره مردم را وسیع‌تر می‌کرده و امروز دوباره باید آن را احیا کرد. اهل کاشان بودن همواره افتخار بوده و ما به عنوان یک خانواده در گستره جهانی نام آن را ثبت کردیم.

از امروز مسئولیت کاشان در جهان سنگین‌تر شد

۷ رشته صنایع دستی در کاشان فعال است

محمد شریف زارعی فرماندار کاشان در ادامه اظهار کرد: شهر تاریخی کاشان یکی از مهم‌ترین مراکز استقرار در فلات مرکزی ایران و از اولین مراکز یک‌جانشینی انسان است. در مناطق حاشیه‌ای کاشان نیز آثاری تا ۴٠ هزار قبل از سکونت بشر وجود دارد؛ بر همین اساس سیر تمدن و سکونت از این آثار قابل نتیجه‌گیری است.

او با برشمردن مواردی از اوج گرفتن کاشان، گفت: دوران صفویه را می‌توان اوج پیشرفت کاشان دانست؛ مسگری، سفال و کاشی در این دوره به اوج رسید هر چند که در دوران زندیه کاشان بر اثر زلزله‌ای ویرانگر، تبدیل به ویرانه شد و بار دیگر با همت عبدالرزاق خان کاشی، آبادانی شهر از سر گرفته و دوره‌ای جدید از معماری شهر آغاز شد. 

زارعی به کاوش‌های صورت گرفته در سیلک و نتایج به دست آمده‌ای که حاکی از قدمت آثار کشف شده است اشاره کرد و درباره احداث نخستین کارگاه ریسندگی در دوره مدرن، گفت: نخستین کارگاه ریسندگی در دوران مدرن در سال ١٣١٣ احداث شد. در حال حاضر هفت رشته صنایع دستی در کاشان فعال است که شامل زربافی، گلیم بافی و ... است.

او با اشاره به ثبت جهانی شهر کاشان گفت: با تلاش‌های صورت گرفته و پس از کسب نشان‌هایی و فعالیت در این زمینه، شهر کاشان برای ثبت نساجی سنتی در دستور کار قرار گرفت. پس از بررسی گروه ارزیاب و اعلام نظر اعضای شورای جهانی نساجی گزارش ثبت کاشان به عنوان شهر جهانی برای متخصصان این حوزه ارسال و پس از طی مراحل مختلف کاشان به عنوان شهر نساجی سنتی صادر شد.

لقب دارالمومنین برازنده کاشان است

حمیدرضا محققیان، مدیر کل میراث فرهنگی و صنایع دستی اصفهان نیز با حضور در این مراسم اظهار کرد: امروز در این برهه که کشورهای متخاصم اسراییل و آمریکا بر طبل جنگ می‌کوبند و با کودک‌کشی فضا را بر دید جهانیان تنگ کردند ما در این بخش از جغرافیای ایران دور هم جمع شدیم تا از افتخاری رونمایی کنیم که پرچم آن در جهان برافراشته شده است. 

او با اشاره به هنرهای سنتی کاشان گفت: به همت هنرمندان این آب و خاک طرح و نقش بر سفال نقش بسته است. کاشان شهری زیبا در دل کویر و علمای بزرگ در طول زمان است که لقب دارالمومنین را برازنده این شهر کرده است.

محققیان اظهار کرد: کاشان با تاریخی به بلندی سیلک از هنرمندان بزرگی برخوردار است که این شهر را به شهر هنرمندان معروف کرده است. اگر امروز هنر کاشان جهانی شده است به دلیل اساتیدی است که نسل در نسل برای هنر این شهر تلاش کرده‌اند.

او ادامه داد: با ثبت جهانی آثار به دستاورد ثبت ثروت ملی خواهیم رسید؛ ثبت ملی در توسعه گردشگری سهم بسزایی خواهد داشت و می‌تواند کشور را به یکی از اولین مقاصد گردشگری تبدیل کند. همچنین وقتی آثاری ثبت جهانی شود جهان خود را در قبال آن مسئول می‌داند و از سوی دیگر در عصر ارتباطات جایگاه واقعی کشور حکایت می‌شود.

هنرمند اهل هندوستان: مشابه معماری کاشان را در دنیا ندیده‌ام

مشابه معماری کاشان را هیچگاه در دنیا ندیده بودم

همچنین شیخ آسیف از کشور هندوستان، عضو شورای جهانی صنایع دستی و از اعضای کمیته ارزیاب نیز اظهار کرد: در فوریه ٢٠٢٣ برای ارزیابی نساجی به کاشان آمدیم وقتی واردش هر شدیم گویی عاشق شهر شدیم. چنین معماری را گویی هیچگاه در سفرهایم در دنیا ندیده بودم. از وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی برای احیای چنین معماری خلاقی تشکر ویژه دارم. در کنار معماری، حضور ما در کاشان باعث شد زمینه‌های ارزیابی موثرتر شود.

این هنرمند صنایع دستی خاطرنشان کرد: نساجی را می‌فهمم چون ٣١ سال است که در هند نساجی کار می‌کنم. ما در هند مدرسه زربافی داریم که با آموزش رایگان برای سنین مختلف است. بر همین اساس برای نسل قبلی ما که تولیدکننده بودند برای ما مهم است که زمینه‌های فروش را فراهم کنیم و صنایع دستی و نساجی را برای آینده خود حفظ کنیم. 

او ادامه داد: ثبت کاشان به عنوان شهر جهانی نساجی اولین قدم است تا تولیدات در کیفیت جهانی نیز عرضه شوند. دیروز فرماندار محترم لقب شهروند افتخاری را به من دادند و مسئولیت من برای حمایت از هنرمندان کاشان سخت‌تر شده است. به عنوان برادر شما از دیار هند آماده در حمایت از تولید طراحی و عرضه صنایع نساجی هستیم.

در ادامه مراسم ضمن تقدیر از هنرمندان نساجی سنتی کاشان از تمبر شهر جهانی کاشان نیز رونمایی شد. 

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha