• سه‌شنبه / ۱۶ آبان ۱۴۰۲ / ۱۱:۰۴
  • دسته‌بندی: خراسان شمالی
  • کد خبر: 1402081611650
  • خبرنگار : 50046

"قوچ مستی" فصل شلیک به قلب سلاطین کوهستان‌های خراسان شمالی

"قوچ مستی" فصل شلیک به قلب سلاطین کوهستان‌های خراسان شمالی

ایسنا/خراسان شمالی فرا رسیدن نیمه‌های آبان ماه سرآغاز جنب و جوش مستانه قوچ های اوریال به عنوان سلاطین باشکوه مناطق تپه ماهوری و کوهستانی خراسان شمالی است. یکی از باشکوه‌ترین موجودات طبیعت ایران که برای یافتن جفت مناسب حرکات سرخوشانه از خود نشان می دهند اما گاهی به جای شنیدن جواب عاشقانه یک میش ماده، بهره‌ای جز گلوله شکارچیان نمی‌برند.

قوچ و میش اوریال در خراسان شمالی از جمعیت خوبی به همت تلاش محیط بانان این استان برخوردار هستند و در واقع این استان به عنوان ذخیره گاه ژنتیکی قوچ و میش اوریال در کشور محسوب می شود.

قوچ مستی فعالیت پرجنب و جوش قوچ های نر همزمان با فصل جفت گیری است که در این زمان به هنگام مشاهده میش ماده که در حالت سکون و استراحت قرار دارد با حرکات خود، آن را نیز به تحرک وارد می دارد.

میش ماده در فصل قوچ مستی بعد از اینکه جنب و جوش و حرکت های مستانه قوچ نر را در بلندی دید وارد حرمسرای حریفی می شود که در تلاش است تا رقبا را از قلمروش خارج کند و این زمان یکی از فرصت طلبانه ترین موقعیت برای شکارچیان است تا عیش خود را با گرفتن قربانی کامل کنند و با شلیک گلوله رویای زادآوری آنان را بر باد دهند و بی رحمانه آنها را سلاخی کنند.

سوء استفاده شکارچیان از زمان قوچ مستی

ت

موسوی فرمانده یگان حفاظت اداره کل محیط زیست خراسان شمالی در گفت و گو با ایسنا، اظهارکرد: فصل قوچ مستی در خراسان شمالی از نیمه دوم آبان ماه آغاز می شود و تا نیمه دوم آذر ماه ادامه می یابد.

وی گفت: بازه زمانی مذکور فصل جفت گیری قوچ و میش اوریال در این استان است و در این مدت از آنجاییکه این گونه حیات وحش به دنبال یافتن جفت و جفت گیری است از هوشیاری کمتری در مقابل تهدیدات برخوردار است.

موسوی افزود: متاسفانه شکارچیان نیز زمان قوچ مستی را به خوبی می دانند و برای کسب سودجویی از این فرصت برای انجام شکار غیرمجاز استفاده می کنند.

 ایثار محیط بان ها در زمان قوچ مستی

ن

لایق معاون طبیعی اداره کل محیط زیست خراسان شمالی نیز در ادامه در گفت و گو با ایسنا، بیان کرد: زیست گاه قوچ و میش اوریال در این استان مناطق کوهستانی و تپه ماهورها است، بنابراین از شهرستان های گرمه و جاجرم گرفته تا بخش شمالی استان می توان آن ها را پیدا کرد.

وی ادامه داد: در فصل قوچ مستی برای اینکه امر جفت گیری این گونه های حیات وحش در امنیت انجام شود و این گونه حیوانی به علت اینکه در این برهه زمانی از هوشیاری کمتری برخوردار هستند، گشت و نظارت های محیط بان ها شدت بیشتری می گیرد.

لایق ادامه داد: در این فصل علاوه بر اینکه محیط بان ها مشغول به کار هستند و نیروهای انسانی شهرستان ها نیز استفاده می شود.

وی تصریح کرد: در فصل قوچ مستی، ورودی و خروجی دره ها بیشتر مورد کنترل قرار می گیرد و از سوی دیگر محیط بان ها بیشتر در ارتفاعات گشت زنی های لازم را انجام می دهند تا مبادا شکارچی این گونه های حیوانی را تهدید کند.

لایق تاکید کرد: برای برقراری امنیت منطقه از نیروهای مردمی نیز استفاده می کنیم اما قرار بر این است تا برای استفاده بهتر از این افراد در سال آینده برنامه ریزی های لازم انجام شود.

وی خاطرنشان کرد: برپایی چادر در دل مناطقی که این گونه های حیوانی وجود دارند برای دور کردن خطرهای احتمالی در سال آینده یکی دیگر از اقداماتی است که انجام خواهد شد.

این مقام مسئول در پاسخ به این سوال که چرا تاکنون این چادرها برپا نشده است؟ گفت: کمبود نیروی انسانی دلیل اصلی این امر بوده است.

وی به جمعیت قوچ و میش اوریال در این استان نیز اشاره کرد و افزود: تعداد این گونه حیوانی در این استان طی چند سال اخیر بر محور رشد و افزایش بوده و در سال جاری طبق آخرین سرشماری های انجام شده این گونه با رشد ۳۵ درصدی جمعیت همراه بوده است.

خراسان شمالی زیستگاه خالص ترین قوچ اوریال در کشور

ن

رضا شکاریان مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان شمالی نیز در گفت و گو با ایسنا، گفت: خراسان شمالی به عنوان یک گنجینه تنوع زیستی و بی نظیر در بحث زیستگاه های کشور محسوب می شود و از جمله استان های خاص به لحاظ دارا بودن زیستگاه های طبیعی در کشور به شمار می رود که چند اکوسیستم مختلف را در خود جای داده است.

وی با اشاره به روز جهانی تنوع زیستی اظهار کرد: وجود اکوسیستم های متفاوت خزری، کوهستانی، بیابانی و نیمه بیابانی سبب شده تا این استان به مثابه ایرانی کوچک باشد.

شکاریان با بیان اینکه خراسان شمالی از لحاظ طبیعی بسیارغنی است، افزود: وجود اقلیم های مختلف و به تبع آن پوشش گیاهی و جانوری متفاوت موجب شده با طی مسافتی حدود یک ساعت از جنگل های هیرکانی غرب استان که زیستگاه مرال است به منطقه بیابانی پناهگاه حیات وحش میاندشت زیستگاه یوزپلنگ آسیایی با پوشش گیاهی تاغ و گز و مناطق کوهستانی زیستگاه قوچ اوریال بزرگترین گوسفند وحشی سرزمین ایران و جنگل های ارس رسید.

وی، نماد زیست محیطی استان را قوچ اوریال عنوان کرد و گفت: پارک ملی سالوک و ساریگل اسفراین محل زیست این نوع قوچ در کشور هستند و می توان قوچ اوریال این دو منطقه را خالص ترین قوچ از نظر ژن دانست.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha