• سه‌شنبه / ۱۶ آبان ۱۴۰۲ / ۱۱:۰۹
  • دسته‌بندی: جامعه، شهری
  • کد خبر: 1402081611660
  • خبرنگار : 71505

فرماندار تهران در صحن شورای شهر اعلام کرد

تشکیل کارگروهی ویژه حریم تهران/ حل معضل بافت‌های فرسوده با بسته تشویقی ۱۹گانه

تشکیل کارگروهی ویژه حریم تهران/ حل معضل بافت‌های فرسوده با بسته تشویقی ۱۹گانه

فرماندار تهران بر لزوم نگهداشت حریم های شهر تهران تاکید کرد و گفت: فرمانداری تهران اهتمام ویژه‌ای برای حفاظت از حریم شهر تهران دارد.

به گزارش ایسنا، احمد قیومی در یکصد و نودمین جلسه علنی شورای اسلامی شهر تهران که به عنوان مهمان ویژه حضور پیدا کرده بود ضمن تسلیت کشتار ناجوانمردانه مردم غزه توسط رژیم کودک کش صهیونیستی، گفت: باید در ابتدا از اعضای شورای شهر تهران برای تهیه و بررسی طرح‌های منطبق با نیاز شهروندان تقدیر کنم. تهیه طرح جامع توانمندسازی زنان سرپرست خانوار و اختصاص بودجه جامع و توجه ویژه به حوزه حمل و نقل به عنوان یک نیاز اصلی شهر تهران، حاکی از نگاه عمیق اعضای شورا به حوزه بودجه‌ای بود.

ثبت ملی هفته فرهنگی تهران در حال پیگیری است

وی با اشاره به برگزاری هفته فرهنگی در تهران گفت: در حال حاضر ثبت ملی هفته فرهنگی تهران در حال پیگیری است که امسال برای اولین سال پیگیری شد. اتفاق مبارکی که زحمات بسیاری برای آن کشیده شد. از سوی دیگر بحث انتخابات و حضور ما در شرایطی که همه به آن واقف هستیم و همچنین تاکیدات مقام معظم رهبری در امر انتخابات که باید در چهار محور امنیت، سلامت، رقابت و مشارکت مورد توجه همه ما و شما و همه کسانی که دل در گروه نظام اسلامی دارند، قرار گیرد.

هیات‌های اجرایی مشغول احراز صلاحیت ثبت نام کنندگان قطعی انتخابات هستند

قیومی ادامه داد: در حال حاضر هیات‌های اجرایی مشغول احراز صلاحیت ثبت نام کنندگان قطعی هستند و برای انتخابات باید جلسه‌ای مجزا و ویژه با اعضای شورا در فرمانداری تهران برگزار شود تا آنچه که رهبری از ما مسئولین شهر تهران و پایتخت انتظار دارند به مرحله ظهور و بروز برسد.

فرماندار تهران با تأکید بر پیچیدگی‌های معضلات شهر تهران گفت: معضلات شهر تهران ترکیب عوامل مختلفی است. در حقیقت این معضلات ترکیبی هستند؛ لذا باید با نگاهی جامع و هماهنگی منسجم میان دستگاه‌های مختلف در تهران حل و فصل شوند. در حقیقت باید هماهنگی خاص بین همه ارکان شهر از شهرداری و شورا تا دستگاه‌های حاکمیتی و اجرایی شکل بگیرد. بر همین اساس این آمادگی در فرمانداری تهران به صورت ۱۰۰ درصدی وجود دارد تا برای شکل گیری هماهنگی‌های بیشتر زمینه فعالیت‌های بیش از پیش مهیا شود.

وی افزود: در حوزه اجتماعی با توجه به گستردگی جغرافیایی و تراکم جمعیتی و از سوی دیگر شکل گیری کانون‌های جدید جمعیتی در تهران و حضور خرده فرهنگ‌هایی که در تهران هستند، اجرای طرح‌های فرهنگی با هدف ایجاد شاخص‌های فرهنگی باید در دستور کار قرار گیرد. لذا همه باید کمک کنیم تا در فضای فرهنگی تهران اتفاقات موثر خودنمایی کند.

قیومی ادامه داد: برخی اتفاقات و رویدادها در تهران اثرگذاری ملی دارد که باید برنامه ریزی متفاوتی برای آنها صورت بگیرد؛ اما لازم است که با توجه به ترکیب جمعیتی هر محله تهران برای مسائل فرهنگی آنها برنامه ریزی‌های دقیقی صورت بگیرد. تمامی دستگاه‌های اجرایی برای حضور در هفته فرهنگی تهران مکلف به فعالیت موثر شدند و این طرح در اولین سال خود شاهد شکل گیری کارهای ارزشمندی بود. چرا که تمامی دستگاه‌ها و کل حاکمیت حضور جدی در حوزه فرهنگی در قالب این برنامه داشتند.

اهمیت تعریف رویدادهای فرهنگی به صورت مستمر برای محلات تهران 

اثرگذاری مساجد در انجام اقدامات فرهنگی

قیومی تأکید کرد: تعریف رویدادهای فرهنگی به صورت مستمر برای محلات از اهمیت بسزایی برخوردار است که البته باید حضور سازمان‌های مردم نهاد و دستگاه‌ها نیز در این برنامه‌ها تضمین شود. نگاه ویژه و خاص به ارکان اثرگذار محلات همانند مساجد که به عنوان یک پایگاه و سنگر قلمداد می‌شوند می‌تواند اثرگذاری اقدامات فرهنگی را بیش از پیش تقویت کند. در حال حاضر در محلات شهر تهران کمبودهایی در حوزه‌های سرانه‌های ورزشی، آموزشی و ... وجود دارد. لذا باید با برنامه ریزی نیازهای محلات احصا شود و نسبت به حل و فصل آنها اقدام کنیم. توجه ویژه و اهتمام خاص در دولتی که به نام مردم است و حضور در بین مردم و شنیدن دغدغه‌های آنها که مورد توجه ویژه قرار داده است، باید به گونه‌ای باشد که شهروندان در دستگاه‌ها با آرامش حضور پیدا کنند و مسائل آنها حل شود و حتی اگر مسئله‌ای قابل حل نیست، تکریم شوند.

وی ادامه داد: شهر تهران به عنوان پایتخت جمهوری اسلامی ایران قابلیت‌های ویژه‌ای دارد همانند ظرفیتی که در حوزه جذب گردشگران داخلی و خارجی وجود دارد. حضور مستمر، پویا و فعال کمیسیون‌های شورا در جلساتی که متناظر با موضوعات کمیسیون‌ها در فرمانداری برای دستگاه‌ها شکل می‌گیرد، می‌تواند اثرگذاری بسیاری در حل مشکلات شهر تهران داشته باشد. در حوزه مدیریت بحران در تهران با توجه به جمعیت متراکم تهران باید اهتمام ویژه ای داشته باشیم.

به گفته فرماندار تهران، توجه به حریم‌های گسل، مترو، رودخانه و ... باید مورد توجه جدی قرار بگیرد. مجوزهایی که در حریم‌ها صادر می‌شود حقوق مکتسبه برای افراد ایجاد می‌کند و این موضوع ما را در هنگام وقوع بحران‌ها دچار مشکلات دو چندان می‌کند. از سوی دیگر در حوزه محیط زیست و پسماند که از امورات واجب شهر تهران است باید هماهنگی ویژه‌ای میان فرمانداری تهران و شورای شهر وجود داشته باشد.

بسته تشویقی ۱۹ گانه پایتخت معضل بافت فرسوده تهران را حل می‌کند

وی افزود: در کارگروه پسماند در فرمانداری تهران مقرر شد طرح جامعی برای حوزه پسماند تهیه شود. پسماندی که هم چهره بصری تهران را خراب می‌کند و هم سایر معضلات و آسیب‌های اجتماعی را به همراه دارد. بر همین اساس ضرورت دارد که این طرح جامع هر چه زودتر تهیه شود. بحث دیگر در حوزه بازآفرینی بافت فرسوده تهران است که خوشبختانه کار ویژه‌ای در سازمان نوسازی شهر تهران صورت گرفته و اتفاقات خوبی در حال شکل گیری است. در حقیقت رشد ۱۴۱ درصدی صدور مجوزها در بافت فرسوده عملکرد قابل تقدیری را نشان می‌دهد؛ اما بسته تشویقی ۱۹ گانه اگر کامل اجرایی شود می‌تواند کمک کند معضل بافت فرسوده تهران را زودتر به سرانجام برسانیم.

فرماندار تهران با اشاره به موضوع حریم به عنوان یکی از موضوعات خاص و قابل توجه در تهران گفت: در دو سال گذشته حریم شهر تهران نگهداری شده، حوزه‌ای که متعلق به آینده است. البته این نگهداری‌ها هزینه داشته و تلاش بسیاری را به خود جذب کرده است. مسائل حریم پایتخت از عدم تطابق مصوبات شورای عالی شهرسازی و معماری با قانون تقسیمات کشوری است. قانون تقسیمات کشوری مرزها و حریم‌های شهرها را مشخص کرده و بر همین اساس تهران با ۲۲ شهر و هفت شهرستان در حریم خود مواجه است. سه هفته پیش جلسه‌ای با حضور شهردار و استاندار تهران تشکیل شد که در ذیل آن کارگروهی تشکیل شد که یک بار مسئله حریم را بررسی و تطبیق کامل آن با قانون صورت بگیرد. در حقیقت حریم تهران چیزی است که باید مورد موافقت قرار گیرد و خوشبختانه با کنترل خوبی که صورت گرفته ظرف دو سال گذشته تعرضی به آن صورت نگرفته است. امیدواریم اشکالات این حوزه به زودی رفع شود.

فرماندار تهران در بخش دیگری از صحبت‌های خود به موضوع بافت بازار تهران اشاره کرد و افزود: باید کمک کنیم برای شهرک‌های صنفی با توجه به الزاماتی که وجود دارد معضلات حل و فصل شود و امیدواریم تمام مشاغل پرخطر و آسیب زا که بعضی از آنها می‌تواند در بازار تهران باشد در این شهرک‌ها مستقر و مشکلات تهران در این حوزه حل و فصل شود. نهایتا به عنوان نماینده حاکمیت در تهران در خدمت شما هستیم که مشکلات و معضلات تهران را در این دوره حل و فصل کنیم.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha