• سه‌شنبه / ۱۶ آبان ۱۴۰۲ / ۱۳:۵۳
  • دسته‌بندی: خبر بازار
  • کد خبر: 1402081611863
  • منبع : بازار

آیا خاک به کود نیاز دارد؟

آیا خاک به کود نیاز دارد؟

خاک محیط طبیعی برای حفظ و رشد گیاه است به همین دلیل باید مواد آلی و غذایی لازم مانند ورمی کمپوست (vermicompost) جهت رشد را درون خود داشته باشد. برای داشتن مزرعه کشاورزی غنی و پرورش گیاهان شاداب در ابتدا باید به خاک زمین رسیدگی و توجه کرد، زیرا خاک مناسب و حاصلخیز رکن اساسی برای شروع یک کشت و زرع مطلوب است.

به گزارش ایسنا به نقل از وب‌سایت ورمی کمپوستینگ، با افزایش جمعیت و بیشتر شدن صنعت کشاورزی نیاز به تولید محصولات خوراکی بیش از پیش احساس می شود. به جهت رفع این نیازمندی ها کاشت و بهره برداری از زمین بیشتر می شود. از این رو خاک به دلیل استفاده های مکرر نیاز به مواد غذایی پیدا می کند تا محصولات را سریعتر و بهتر رشد دهد. طبیعتا تمام مواد مورد تغذیه گیاه برای همیشه در خاک نخواهد بود.

در مفهوم کلی کود افزودنی است که مواد مغذی موجود در خاک را بهبود می ‌بخشد و در نتیجه آن مستقیم یا غیر مستقیم رشد، عملکرد و کیفیت گیاه را افزایش می‌دهد. به همین دلیل جهت تکمیل ذخیره مواد غذایی درون خاک به کود نیاز می شود.

مزیت ورمی کمپوست در برابر کودهای دامی

یکی از کودهایی که در دو دهه گذشته تمام حواس ها را به خود اختصاص داده است کود ورمی کمپوست است که از فضولات کرمی خاکی به نام ایزینیا فتیدا (Eisenia Foetida) تولید می شود و دارای خواص اعجاب انگیزی است. ۱۰۰ درصد ارگانیک بوده، سبب اصلاح خاک شده و آنزیم های خاصی نظیر لیپاز، سلولاز و آمیلاز به خاک می دهد.

- کودهای دامی نظیر گاوی و گوسفندی دارای اسیدیته و شوری زیادی هستند و در طولانی مدت به خاک آسیب جدی وارد می کند. میزان نمک در ورمی اندک و در حد استاندارد است. این کود از نظر اسیدی/قلیایی در محدوده کاملا نرمال قرار دارد.

- حتما مشاهده کردید که بعد از کود دهی دامی، بعد از گذشت ۳ روز گیاهان خودرو سر از خاک در آورده و در مدت یک هفته کل مناطق کود دهی شده را در بر می گیرد. در اینجا برگ برنده با ورمی کمپوست به دلیل نداشتن هیچگونه علف هرز است. در یک زمین بزرگ هزینه های هرس کردن را محاسبه کنید تا متوجه عمق مشکل شوید!

 بهم خوردن شکل ظاهری زمین، بلعیدن خواص خاک و عدم رسیدن آن به گیاه، ترشح مواد مسموم کننده در خاک و جلوگیری از رشد گیاه دیگر مشکلات علف های هرز است.

- ساختار فیزیکی خاک از موارد بسیار مهمی است که در صورت بهم خوردن آسیب جدی به منطقه کشت گیاه وارد می کند. استفاده مداوم کودهای دامی سبب سفتی و سنگینی خاک می شود. با افزودن ورمی به زمین کشاورزی جذب آب بهتر صورت می گیرد که نتیجه آن سرسبزی بیشتر و تولید میوه های آبدارتر است. ترکیب ورمی با خاک آن را سبک تر کرده و انتقال آب به ریشه راحت تر صورت می گیرد.

- وجود انواع مواد مضر مانند آمونیوم، قارچ ها در کودهای دامی سبب انتقال بیماری به درختان می شود. در ورمی کمپوست هیچ یک از این مواد مضر وجود ندارد و این امر باعث می شود درختان و گیاهان با سرعت بیشتری به میوه دهی برسند.

بهترین روش استفاده از ورمی کمپوست

آبشویی کود، شخم زدن، ریختن سطحی و چالکود روش های متعددی هستند که برای تغذیه گیاه باتوجه به نوع کود استفاده می شود. چالکود بهترین روش کودهی با ورمی کمپوست محسوب می شود. چالکود یک سری چاله یا شیار است که در قسمت سایه انداز درخت حفر می شود. معمولا در دو طرف درخت با ابعاد ۴۰در۵۰ سانتی متر این چاله ایجاد و درون آن با کود ورمی کمپوست پر می شود.

آیا خاک به کود نیاز دارد؟

میزان مصرف ورمی کمپوست

- برخلاف اغلب کودهای دامی و شیمیایی، استفاده بیشتر از ورمی کمپوست سبب سوختن ریشه گیاه نمی شود. میزان مصرف تجربی بوده و به دلیل توجیهات اقتصادی بیان می شود. برای تعیین میزان مصرف ورمی کمپوست می توان طبق زیر عمل کرد:

- درختان میوه: برای درختان مثمر حداقل به اندازه سن درخت به کیلوگرم می بایست کود دهی کرد. هرچند برای نتیجه مطلوب دو برابر سن درخت را می توان کود داد. برای مثال: یک درخت سیب با عمر ۱۰ سال را از ۱۰ تا ۲۰ کیلوگرم با کود ورمی کمپوست تغذیه می کنند.

- سبزی کاری: برای انواع سبزی های خوردنی بهتر است به ازای هر متر مربع ۱۰ تا ۱۵ کیلوگرم ورمی کمپوست اضافه نمود.

- گل های زینتی: برای این کار حدود ۳۰ درصد از گلدان را می توان با ورمی کمپوست پر کرد. این کود تاثیر شگرفی بر گل های آپارتمانی و خانگی دارد.

- چمن کاری: به منظور کود دهی چمن های تزئینی و محوطه سازی به ازای هر متر مربع ۱۰ تا ۱۵ کیلوگرم ورمی کمپوست استفاده می شود.

فروش ورمی کمپوست

اگر شما هم برای زمین کشاورزی و زراعی یا حتی گلخانه نیاز به کود دارید روی ما حساب کنید! می توانید جهت مشاوره تولید یا استعلام قیمت ورمی کمپوست با شماره ۰۹۱۲۲۶۸۷۵۴۲ تماس گرفته و یا به وبسایت گروه ورمی کمپوستیگ به نشانی https://vermicomposting.ir مراجعه نمایید. به سبب تولید تخصصی آمادگی ارسال و بارگیری تا ۵۰۰ تن کود ورمی برای نهادهای خصوصی و دولتی محیا است. در تماس باشید.

انتهای رپرتاژ آگهی

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha