• سه‌شنبه / ۱۶ آبان ۱۴۰۲ / ۱۴:۰۲
  • دسته‌بندی: همدان
  • کد خبر: 1402081611873
  • خبرنگار : 50471

ایسنا گزارش می‌دهد

خسارت‌های میلیاردی سیلاب اخیر به «برزول» نهاوند

خسارت‌های میلیاردی سیلاب اخیر به «برزول» نهاوند

ایسنا/همدان بارش باران پاییزی در هفته گذشته در نهاوند اگر چه بسیاری از کشاورزان این شهرستان را شاد کرد اما این بارش‌ها باعث ایجاد سیلاب در شهر برزول و خسارت حدود ۳۰۰ تا ۴۰۰ میلیارد ریالی به زیرساخت‌های این شهر شد.

در سامانه بارشی اخیر در هفته گذشته بیشترین بارش‌های استان‌ همدان مربوط به شهرستان نهاوند و برای مناطق برزول، فیروزان و فارسبان این شهرستان بود و در ۷۲ ساعت بارندگی سامانه اخیر بارشی در استان همدان، شهر برزول با بیش از ۷۰ میلی‌متر بارش پربارش‌ترین نقطه استان بود.

با وجود اینکه قبل از بارش‌ها هواشناسی برای برخی شهرستان‌ها اعلام هشدار سطح نارنجی کرده بود اما نبود تجهیزات، غافلگیری و آماده نبودن تیم مدیریت بحران شهرداری شهر برزول، پاکسازی و بازگشایی نشدن کانال‌ها و معابر از برگ‌ها و ... سبب شد تا بارش سیلابی طی دو روز متوالی، خیابان‌ها و گاهاً خانه‌های شهر برزول را در گل‌ولای ناشی از ارتفاعات حاشیه گردنه برزول گرفتار کند.

همین امر موجب شد که مردم این شهر به‌شدت از عملکرد شهرداری و ستاد مدیریت بحران گلایه داشته و از نبود شهردار در موقع بحران در این شهر ناراحت باشند و همچنین مردم این شهر به نبود امکانات و تجهیزات و آماده نبودن ستاد بحران با توجه به هشدارهای هواشناسی معترض‌ بودند.

علاوه بر این مهم، شهروندان شهر برزول گلایه دارند که چرا شهرداری با وجود اتفاقات و آبگرفتگی در شب اول همچنان نسبت به هشدارهای هواشناسی و مصوبات ستاد بحران بی‌توجه بوده است؟! 

اگرچه از همان ابتدای بحران مردم پای کار بودند و با وجود تلاش‌های ستاد بحران و دستگاه‌های خدمات‌رسان شهرستان، ضعف در زیرساخت‌ها و نبود تجهیزات باعث شد که این سیلاب به زیرساخت‌های آموزشی، پارک شهر، برخی منازل و اراضی کشاورزی در سطح شهر برزول آسیب جدی وارد کند.

در همین راستا به شهر برزول رفتیم و با اهالی این شهر گفت‌وگو کردیم.

متأسفانه جداول و کانال‌ها لایروبی و تمیز نشده بود

آقای جانجان از اهالی این شهر با گلایه از عملکرد شهرداری شهر برزول گفت: متأسفانه قبل از وقوع بارندگی‌ها با وجود هشدارهای هواشناسی، جداول و کانال‌های آب سطح شهر توسط شهرداری لایروبی و تمیز نشده بودند و بارش شدید باران باعث به وجود آمدن سیل در سطح شهر شد.

وی اظهار کرد: بارش‌ها خسارت‌های قابل‌توجهی به زیرساخت‌های آموزشی از جمله تخریب دیوار مدارس و زیرساخت‌های شهری وارد کرده است تا جایی‌که تصرف شدن محیط مدارس با گل‌ولای موجب تعطیلی برخی مدارس شهر شد.

یکی دیگر از اهالی این شهر در ادامه بیان کرد: متأسفانه سرریز شدن سیلاب در مدارس، مغازه‌ها و محل‌های کسب و کار مردم به علاوه اراضی کشاورزی، زندگی در این شهر را با مشکل مواجه کرد و به ویژه کشاورزان دچار خسارات زیادی شده‌اند.

موسیوند تصریح کرد: بعد از وقوع سیل مسئولان به کمک ما آمدند و تلاش کردند اما باید علاج واقعه را از قبل از وقوع کرد.

یک مؤسسه قرآنی یک متر و نیم زیر آب رفت

مدیر مؤسسه قرآنی حضرت رقیه(س) شهر برزول نیز به خبرنگار ایسنا گفت: متأسفانه سیل اخیر باعث ایجاد خسارت به منازل مسکونی و زیرساخت‌های شهر برزول شده و مؤسسه ما نیز دچار خسارت شده است.

عذار جهانیان اظهار کرد: با توجه به اینکه مؤسسه ما در مکان گودی قرار دارد، حدود یک و نیم متر زیر آب رفت و گل‌ولای زیادی وارد مؤسسه شد و خسارت زیادی ایجاد کرد.

آسیب جدی به ۴۰ هکتار از اراضی کشاورزی

یکی دیگر از اهالی این شهر گفت: بخش کشاورزی برزول بیشترین خسارت را دیده و حدود ۴۰ هکتار از اراضی کشاورزی این شهر آسیب جدی دیده‌ است.

دیوار مدرسه‌ کاوه فروریخت

ملکی اضافه کرد: مدرسه پسرانه کاوه از جمله مکان‌هایی است که دچار خسارت شده و دیوار این مدرسه کلاً تخریب و حیاط مدرسه پر از گل‌ولای شد.

وی ادامه داد: این مدرسه حدود ۴۰۰ دانش‌آموز دارد که به خاطر همین شرایط نتوانستند چند روزی به مدرسه بروند البته با کمک مردم، هلال‌احمر و سایر ارگان‌ها گل‌ولای را از داخل حیاط مدرسه خارج کردند که از مسئولان مربوطه تقاضا داریم کمک کنند تا این مدرسه هر چه سریع‌تر تعمیر شود.

شورا و شهرداری برزول باید پاسخگوی شرایط پیش‌آمده باشند

بخشدار زرین‌دشت در این‌باره ضمن ابرازتأسف از بروز سیل و ایجاد مشکل برای مردم شریف شهر برزول، به خبرنگار ایسنا گفت: متأسفانه در سال‌های پیش هیچ‌گونه امکاناتی برای مدیریت بحران در این بخش تهیه نشده است.

فرشته سلگی اظهار کرد: شورا و شهرداری برزول باید پاسخگوی شرایط پیش‌آمده و جاری شدن سیل در این شهر باشند چراکه عدم حضور شهردار در زمان جاری شدن سیل و عدم حضور جانشین وی در ساعات اولیه بروز مشکل، یکی از دلایل تشدید بحران و نارضایتی مردم بوده است.

وی تصریح کرد: بخشداری زرین‌دشت با همراهی مدیران ارشد شهرستان نهایت تلاش خود را برای مدیریت بحران فوق انجام داده است تا میزان خسارات به حداقل برسد و همکاران بخشداری از دقایق اولیه جاری شدن سیل در محل حضور یافته و در کنار مردم بوده‌اند.

پارک نواری شهر برزول تخریب شد

سلگی ادامه داد: متأسفانه سیلاب به وجود آمده باعث تخریب دیوار مدرسه راهنمایی پسرانه این شهر، آب‌گرفتگی و تخریب پارک نواری، آب‌گرفتگی و خسارت به واحدهای مسکونی این شهر و اراضی کشاورزی شده است.

وی با بیان اینکه برآورد اولیه از خسارت وارد شده به زیرساخت‌های شهر برزول در حدود ۳۰۰ تا ۴۰۰ میلیارد ریال است، افزود: هنوز میزان خسارت وارده به زیرساخت‌ها به صورت دقیق برآورد نشده است و طی جلسه‌ای که به تازگی در محل بخشداری برگزار شد، اداره راه، امور آب، شهرداری و شرکت‌های خدمات‌رسان مکلف به بررسی میزان خسارت وارده و ارائه گزارش آن به ستاد بحران شدند.

سلگی تأکید کرد: پیگیر جبران کاستی‌های گذشته در تهیه امکانات برای پیشگیری، مقابله و در نهایت مدیریت بحران در بخش زرین‌دشت هستیم و امیدواریم با حمایت مدیران ارشد شهرستان و استان، امکانات لازم برای مقابله با بحران‌های طبیعی در اختیار این بخش قرار بگیرد.

بخشدار زرین‌دشت درباره خسارت‌های وارده به شهروندان برزول هم بیان کرد: پیگیر جبران خسارات وارده و رفع خرابی‌های معابر عمومی برای رفاه مردم خواهیم بود.

اعضای ستاد بحران شهرستان برای مقابله با سیل تلاش جهادی کردند 

فرماندار شهرستان نهاوند نیز با بیان اینکه بیشتر بارش باران استان در روزهای ۱۰ و ۱۱ آبان در شهر برزول رخ داده است، گفت: با توجه به میزان بالای بارش‌ها و جاری شدن سیلاب با تلاش‌های جهادی اعضای ستاد بحران، نیروهای امدادی، بسیج و کمک‌های مردمی مسیر سیلاب منحرف و اقدامات اولیه لازم صورت گرفت.

ضرغام احمدوند اظهار کرد: در بخشداری زرین‌دشت نیز جلسه ستاد بحران به صورت فوری برگزار شد و با بررسی اوضاع و اقدامات لازم برای جلوگیری از گسترش سیلاب و خسارت به مناطق مختلف این شهر انجام شد و همچنین با حضور دستگاه‌های خدمات‌رسان از جمله اداره راهداری، آتش‌نشانی، شهرداری و هلال احمر اقدامات لازم برای رفع آب‌گرفتگی و تخلیه آب در مناطق سیلاب‌زده انجام شد.

وی اضافه کرد: تاکنون به همراه مسئولان شهر برزول چندین بار از سطح شهر و خسارت‌ها و اثرات این سیلاب بازدید کرده‌ایم و دستگاه‌های متولی مکلف شده‌اند که میزان دقیق خسارت را برآورد کنند و به ستاد بحران استان گزارش دهند.

احمدوند ادامه داد: مدیرکل پدافند غیرعامل و مدیرکل ستاد بحران استان همدان با حضور مسئولان بخش زرین‌دشت از آخرین وضعیت سیل شهر برزول بازدید کردند و خسارات وارده بر اثر بارندگی‌های اخیر به زیرساخت‌ها و مدارس این شهر مورد بررسی قرار گرفت.

وی یادآور شد: همچنین با پیگیری‌های صورت گرفته مقرر شد مشکلات و خسارات وارده به مدارس و سطح شهر را از طریق سازمان نوسازی مدارس و مدیریت بحران بررسی کرده و برای رفع مشکلات به وجود آمده تصمیمات نهایی اتخاذ شود.

فرماندار نهاوند خاطرنشان کرد: شهرداری برزول نیز موظف شده نسبت به لایروبی جداول، کانال‌ها و نقاط آبگیر سطح شهر و تمیز کردن گل‌ولای حاصل از سیلاب در معابر اقدامات لازم را انجام دهد.

امکانات و بضاعت شهرداری برزول برای کنترل بحران اخیر محدود بود 

شهردار شهر برزول نیز در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: متأسفانه دو روز قبل از به وجود آمدن بحران سیل در شهر بروزل مجبور شدم برای سفر آموزشی شهرداری‌ها به استان یزد سفر کنم که البته یک جانشین نیز برای خودم در شهرداری گذاشتم.

معصومی افزود: با وقوع بحران آب‌گرفتگی همکارانم بنده را تلفنی در جریان امور قرار دادند و هم سعی کردم تلفنی اوضاع را کنترل کنم و دستورات لازم را از این طریق دادم.

وی با بیان اینکه امکانات مدیریت بحران شهرداری برزول کم و محدود است، گفت: همه همکاران بنده در شهرداری و خدمات شهری با تمام وجود در این بحران پای کار بودند و در حد بضاعتشان تلاش کردند.

به گزارش ایسنا، امیدواریم ستاد بحران و دستگاه‌های مربوطه در زمان مناسب به هشدارهای صادر شده دقت کنند تا در زمان وقوع حادثه بتوانند به کمک شهروندان بشتابند و البته مسئولان استانی نیز تجهیزات مناسب در اختیار ستاد بحران شهرستان قرار دهند.

انتهای پیام 

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha