• سه‌شنبه / ۱۶ آبان ۱۴۰۲ / ۱۴:۴۳
  • دسته‌بندی: خراسان شمالی
  • کد خبر: 1402081611927
  • خبرنگار : 50444

اضافه شدن ۳ دستگاه MRI تا پایان سال/ تحقق آرزوی به‌روز شدن نوبت‌ها در خراسان شمالی

اضافه شدن ۳ دستگاه MRI تا پایان سال/ تحقق آرزوی به‌روز شدن نوبت‌ها در خراسان شمالی

ایسنا/خراسان شمالی خراسان شمالی استانی است که اکنون بیش از یک میلیون نفر جمعیت دارد و مردمانش از بدو تاسیس استان در انتظار تکمیل زیرساخت ها و ارائه خدمات مطلوب تر هستند تا غبار محرومیت از چهره استان کمرنگ و سپس پاک شود.

یکی از این کمبودها به دستگاه های MRI اختصاص دارد که تعداد کم آن ها سبب انتظار بسیار بیماران برای رسیدن نوبتشان و همچنین پرداخت هزینه نسبتا بالا در تنها مرکز خصوصی استان (به نسبت تعرفه دولتی) شده است.

تا ماه گذشته بود که فقط یک دستگاه MRI دولتی در بیمارستان و یک دستگاه MRI بخش خصوصی در استان وجود داشت اما MRI بیمارستان خاتم الانبیاء شیروان نیز هشتم مهرماه گذشته افتتاح شد تا تعداد مراکز دولتی به دو دستگاه افزایش یابد.

افتتاح مرکز تصویربرداری MRI شیروان سبب شد تا بار بسیاری از بیماران از دوش مرکز استان به عنوان تنها شهرستان دارای دستگاه MRI برداشته شود؛ این در حالی است که هنوز هم مردم خراسان شمالی با انتظارهای طولانی برای رسیدن نوبت خود و گرفتن خدمات تصویربرداری روبه رو هستند.

تنها خبری که تلخی کمبود MRI در استان را کاهش می دهد، خبر افزایش تعداد آن ها است که اکنون باید نوید این اقدام را به مردم بدهیم تا منتظر اضافه شدن سه دستگاه MRI دیگر در استان باشند؛ دستگاه هایی که قرار است در بیمارستان امام حسن (ع) بجنورد، بیمارستان تامین اجتماعی بجنورد و بیمارستان اسفراین نصب و راه اندازی شوند.

جواد شاهین فر رئیس دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی در این خصوص به ایسنا گفت: به رغم تمام سختی ها و محدودیت هایی که وجود داشت، یک دستگاه MRI به بیمارستان شیروان اضافه شد تا بیماران این شهرستان و نقاط اطراف آن مجبور به آمدن به بجنورد نشوند و هزینه و زحمت آن ها کاهش یابد.

وی اظهار کرد: از سوی دیگر، سه دستگاه MRI دیگر نیز قرار است به تجهیزات تصویربرداری بیمارستان های استان افزوده شود که نوید روزهایی بهتر از امروز را برای بیماران می دهد.

نوبت ها به روز می شود و مراکز تصویربرداری دنبال بیمار خواهند گشت! 

اضافه شدن ۳ دستگاه MRI تا پایان سال/ تحقق آرزوی به‌روز شدن نوبت‌ها در خراسان شمالی

وی در پاسخ به این پرسش که مدت انتظار بیماران برای دریافت نوبت بسیار زیاد است و باید اقدامی انجام شود که انتظار مردم کاهش یابد، تصریح کرد: با نصب و راه اندازی این دستگاه های MRI، انتظار بیماران برای رسیدن نوبت به تدریج کاهش چشمگیری خواهد یافت و می توانم پیش بینی کنم که به‌روز می شود. همچنین روزی می رسد که مراجعات به این مراکز آنقدر کاهش یابد که دنبال بیمار بگردند.

وی به دستگاه MRI در حال نصب در بیمارستان امام حسن (ع) اشاره کرد و گفت: این یک دستگاه منحصر به فرد است که ۷۰ میلیارد تومان برای آن هزینه شده و توانایی خدمات دهی به بیماران بالای ۱۰۵ کیلوگرم را نیز دارد.

این مسئول افزود: تولید دستگاه های MRI به گونه ای است که ابتدا باید سفارش و سپس ساخته شود. در حال حاضر نیز هیچ دستگاهی برای سفارش تا سال ۲۰۲۶ در کل دنیا وجود ندارد و حدود دو سال هم روند تحویل آن ها طول می کشد که یعنی امکان تحویل دستگاهی که تازه ثبت سفارش شود، تا سال ۲۰۲۸ وجود ندارد.

وی همچنین به وضعیت فعلی استان اشاره کرد و گفت: در حال حاضر دو دستگاه MRI بیمارستانی و دولتی در خراسان شمالی مشغول به کار است که یکی در بیمارستان امام علی (ع) بجنورد و دیگری در بیمارستان شیروان مستقر است.

وی ادامه داد: MRI بیمارستان امام علی(ع) بجنورد با توجه به اینکه سال های زیادی از عمر آن می گذرد، دچار کمبود گاز هلیوم شده که سطح آن به ۷۰ الی ۸۰ درصد رسیده است.

تاکید کرد: از آنجایی که تا حدود یک ماه گذشته صرفا یک مرکز تصویربرداری MRI دولتی در استان وجود داشت و این دستگاه تمام آن ها را انجام می داد، فشار زیادی روی آن بود و هرچه فعالیت این دستگاه ها بیشتر باشد گاز هلیوم آن ها نیز سریعتر کاهش می یابد که اکنون به این نقطه رسیده است.

شاهین فر گفت: این موضوع سبب شده است که اکنون تصویربرداری های سر، گردن و شانه در این مرکز انجام نشود.

وی تصریح کرد: اقدامات لازم برای رفع این مشکل در حال انجام است و کسری گاز آن توسط شرکتی که متخصص این موضوع است تا یک ماه آینده انجام می شود تا دوباره با توان ۱۰۰ درصدی به بیماران ارائه خدمت کند و حدود ۱.۵ میلیارد تومان نیز برای این کار واریز کرده ایم تا مشکلی که مردم با آن روبه رو هستند سریعتر رفع شود.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی در پاسخ به این سوال که تکلیف بیماران اورژانسی چه می شود؟ تاکید کرد: البته عدم ارائه خدمات برای سر، گردن و شانه، صرفا شامل بیماران سرپایی می شود و بیماران اورژانسی به هیچ وجه بدون خدمات نمی مانند و بیمارانی که اورژانسی باشند به صورت کاملا رایگان توسط آمبولانس بیمارستان به مرکز تصویربرداری خصوصی داخل شهر اعزام می شوند تا خدمات لازم را بدون نوبت دریافت کنند.

اضافه شدن ۳ دستگاه MRI تا پایان سال/ تحقق آرزوی به‌روز شدن نوبت‌ها در خراسان شمالی

وی بیان کرد: این اقدام با توجه به تعرفه متفاوت بخش خصوصی، هزینه بسیاری برای بیمارستان دارد اما خود را موظف به انجام آن می دانیم و وظیفه ما است تا آن را انجام دهیم. پیگیر حل مشکل دستگاه بیمارستانی خودمان نیز هستیم تا در سریعترین زمان برطرف شده و زحمت بیماران سرپایی نیز کمتر شود.

شاهین فر افزود: میدانیم که اکنون بیماران با زحمت بیشتری روبه رو هستند اما اینکه بگویند بیمارستان به بیماران خدمات نمی دهد غلط است و سبب کاشتن بذر ناامیدی می شود.

وی تاکید کرد: MRI بیمارستان امام حسن (ع) تا پایان سال فعال می شود و بخشی از بار بیماران بجنورد و سایر شهرستان ها را بر دوش خواهد گرفت.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی گفت: اکنون سه دستگاه MRI در استان وجود دارد و با راه اندازی سه دستگاه دیگر تا پایان سال، از میانگین جهانی پیشی خواهیم گرفت و در دنیا به طور میانگین برای هر یک میلیون نفر یک دستگاه وجود دارد اما در خراسان شمالی که حدود یک میلیون نفر جمعیت دارد، شش دستگاه فعال خواهد بود.

وی تصریح کرد: البته فاکتورهای دیگری در این خصوص وجود دارد که سبب کاهش استفاده بیماران سایر کشورها از دستگاه های MRI می شود و باید بررسی شود. دو مورد از آن ها این است که پزشکان ما نسبت به کشورهایی که بیمه ها سخت گیرانه تر عمل می کنند، ارجاعات بیشتری به تصویربرداری دارند. مورد بعدی نیز اصرار بیجای برخی بیماران برای عکس گرفتن از بدنشان است که برخلاف نظر پزشک بوده اما پزشک آن را انجام می دهد.

راه اندازی MRI بیمارستان امام حسن (ع) تا پایان سال

اضافه شدن ۳ دستگاه MRI تا پایان سال/ تحقق آرزوی به‌روز شدن نوبت‌ها در خراسان شمالی

دکتر نوید ابراهیمی پور رئیس بیمارستان امام حسن (ع) بجنورد نیز در گفت و گو با ایسنا از راه اندازی MRI این بیمارستان پیش از پایان سال خبر داد.

وی اظهار کرد: این دستگاه هم اکنون در حال نصب است و پیش بینی می می شود تا یک ماه دیگر نصب آن به اتمام برسد.

وی افزود: پس از اتمام نصب، باید مورد آزمایش قرار گیرد و وزارتخانه پس از تایید نهایی، مجوز بهره برداری را صادر خواهد کرد که نهایتا تا پایان سال زمان خواهد برد.

به گفته وی، این دستگاه بین ۶۰ تا ۱۰۰ میلیارد تومان قیمت دارد و تاکنون ۱۰ میلیارد تومان برای نصب آن هزینه شده است.

رئیس بیمارستان امام حسن (ع) بجنورد با تقدیر از تلاش های مدیریت دانشگاه علوم پزشکی استان، تصریح کرد: از استان های دیگر به دنبال این دستگاه بودند اما با کار شبانه روزی، آن را مستقر کردیم تا بهانه ای برای پس گرفتن آن از استان وجود نداشته باشد.

تعمیر MRI بیمارستان امام علی (ع) تا یک ماه دیگر

اضافه شدن ۳ دستگاه MRI تا پایان سال/ تحقق آرزوی به‌روز شدن نوبت‌ها در خراسان شمالی

دکتر خدابنده رئیس بیمارستان امام علی (ع) بجنورد همچنین در گفت و گو با ایسنا بیان کرد: MRI این بیمارستان در حال خدمات دادن به بیماران است و  فقط عکسبرداری از سر، گردن و شانه را انجام نمی دهد.

وی گفت: این مشکل نیز به دلیل کاهش سطح هلیوم دستگاه، ناشی از فعالیت فشرده آن است. علت آن نیز این است که تا یک ماه گذشته صرفا همین یک دستگاه بیمارستانی با تعرفه دولتی وجود داشت و بیشتر بیماران از آن استفاده می کردند.

وی اظهار کرد: اکنون MRI بیمارستان امام علی (ع) به عنوان مرکز تصویربرداری با نرخ دولتی، هرگونه خدماتی به جز در نواحی سر، گردن و شانه را ارائه می دهد. این مرکز ماهیانه حدود یک هزار و ۶۰۰ مراجعه کننده داشت که اکنون به حدود یک هزار و ۴۰۰ مراجعه کننده رسیده و نشان می دهد خدمات در حال انجام است. اما مقداری کمتر شده که در تلاش هستیم برطرف شود.

وی تصریح کرد: تزریق گاز هلیوم به دستگاه که کاری تخصصی محسوب می شود، تا یک ماه آینده انجام خواهد شد و این دستگاه به حداکثر ظرفیت خودش باز خواهد گشت تا خدمات کامل به بیماران ارائه شود.

دکتر خدابنده تاکید کرد: از ماه گذشته تاکنون که MRI بیمارستان شیروان راه اندازی شده است، مراجعه بیماران نیز مقداری کاهش پیدا کرده و مدت انتظار از دو ماه به حدود یک ماه رسیده است.

MRI اسفراین آماده بهره برداری شد

اضافه شدن ۳ دستگاه MRI تا پایان سال/ تحقق آرزوی به‌روز شدن نوبت‌ها در خراسان شمالی

طاهره توفیقیان رئیس دانشکده علوم پزشکی اسفراین نیز در گفت و گو با ایسنا، از اتمام مراحل نصب MRI بیمارستان این شهرستان خبر داد.

وی اظهار کرد: ساختمان مربوط به MRI تکمیل و دستگاه نیز نصب و مجوزهای وزارتخانه نیز اخذ شد و تا پایان آبان ماه شاهد بهره برداری از MRI اسفراین خواهیم بود.

MRI تامین اجتماعی بجنورد در مرحله مناقصه

دکتر سعید صدر منش مدیر درمان تامین اجتماعی خراسان شمالی نیز در این خصوص به ایسنا گفت: خرید دستگاه MRI بیمارستان تامین اجتماعی بجنورد در مرحله مناقصه قرار دارد.

وی افزود: واردات این دستگاه توسط شرکت بازرگانی بین المللی تامین اجتماعی انجام می شود که اکنون در مرحله مناقصه بوده و پس انجام، وارد مرحله خرید و واردات می شود.

وی با بیان اینکه تمام مجوزهای لازم برای استقرار این دستگاه در بجنورد اخذ شده است، ادامه داد: ساختمان محل استقرار این دستگاه نیز پیش بینی شده است که در کنار درمانگاه تخصصی که در حال ساخت است، خواهد بود.

دکتر صدرمنش اظهار کرد: تمام تلاش خود را به کار گرفته ایم که این دستگاه تا پایان سال جاری وارد استان شود. اما این احتمال نیز وجود دارد که پروسه آن با توجه به زمان بر بودن انجام مناقصه و حمل و نقل دستگاه، طولانی تر شود و به سال آینده موکول شود. اما تلاش ما، ورود دستگاه تا پایان سال به استان است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha