• چهارشنبه / ۱۷ آبان ۱۴۰۲ / ۲۰:۵۷
  • دسته‌بندی: آمریکا و اروپا
  • کد خبر: 1402081712524
  • خبرنگار : 71612

چگونه کارزار «زندگی سیاهان اهمیت دارد» به آرمان فلسطین پیوست

چگونه کارزار «زندگی سیاهان اهمیت دارد» به آرمان فلسطین پیوست

در ایالات متحده، پس از عملیات طوفان الاقصی حماس در ۷ اکتبر، کارزار «زندگی سیاهان اهمیت دارد»، صفوف تظاهرات محکومیت بمباران نوار غزه را تقویت می‌کند و خواستار آتش‌بس است.

به گزارش ایسنا، به نوشته فیگارو، در سال ۲۰۲۰، آنلیزا کنینگ-اسکینر، ۲۸ساله، برای جنبش حمایت از سیاه‌پوستان آمریکایی، «زندگی سیاه‌پوستان مهم است»، تظاهرات کرد. سه سال بعد، او برای حمایت از مردم فلسطین به خیابان‌ها آمده که نشان از همگرایی فزاینده این دو امر در آمریکاست.

در طول راهپیمایی چند روز پیش در نیویورک، آنلیزا سیاه‌پوست خود را در انبوهی از تابلوهایی که بر روی آن نوشته شده بود «زندگی سیاه‌پوستان برای فلسطین» یا «سکوت سفیدها خشونت است»، دید. او می‌گوید: «همه چیز به هم مرتبط است» و مانند بسیاری از تظاهرکنندگان دیگر، اشتراکاتی را بین این دو کارزار می‌بیند.

از نظر کارشناسان این جنبش‌ها، این همبستگی‌ها ریشه کهن دارند و در سال‌های اخیر پیشرفت کرده‌اند. «درک اید»، مورخ دانشگاه میشیگان می‌گوید: «جنبش زندگی سیاه‌پوستان مهم است، نقش بسیار مهمی از نظر کار ایدئولوژیک برای جلب‌توجه مردم به موضوع فلسطین ایفا کرده است».

او می‌افزاید: «مردم بیشتری در خیابان‌ها حضور دارند و این قطعاً نتیجه نوع سازمان‌دهی است که فعالان سیاه‌پوست در کنار گروه‌ها و سازمان‌های طرفدار فلسطین به راه انداخته‌اند».

سام کلوگ، مورخ متخصص در مطالعات آفریقا-آمریکا و استعمارزدایی توضیح می‌دهد: «در محافل فعال آفریقایی-آمریکایی بسیار رایج‌تر شده که فلسطینی‌ها را مردمی مظلوم در نظر بگیرند».

به گفته او، جنگ شش‌روزه در سال ۱۹۶۷ نقطه عطف مهمی بود. وی خاطرنشان کرد که کمیته هماهنگی بدون خشونت دانشجویی، یکی از نیروهای سازماندهی اصلی جنبش حقوق مدنی در ایالات متحده، سندی را منتشر کرده است که «مواضع بسیار قوی در حمایت از فلسطین اتخاذ می‌کند.» این مورخ توضیح می‌دهد که یک نوع شرایط مشترک در رابطه‌ با ظلم و اشغال، بین سیاه‌پوستان آمریکا و فلسطینی‌ها ایجاد شده است.

مرگ مایکل براون، ۱۸ساله، که توسط پلیس آمریکا در اوت ۲۰۱۴ در فرگوسن (میسوری) کشته و باعث اعتراضات گسترده در ایالات متحده شد، در آن زمان جنبش اعتراضی زندگی سیاه‌پوستان مهم است را شروع کرد. در تابستان همان سال، رژیم صهیونیستی عملیات نظامی هفت‌هفته‌ای را علیه غزه آغاز کرد. درک اید می‌گوید: «دیدن این دو رویداد به طور هم‌زمان این ایده را برای بسیاری از فعالان که این مبارزات مشترک هستند، تقویت کرد.»

وی می‌افزاید: «ما شاهد نوعی عملکرد و گفت‌وگو بین معترضان در فرگوسن و فلسطینی‌های غزه بودیم که تاکتیک‌ها، استراتژی‌ها، داستان‌های سرکوب و مقاومت در برابر ظلم را به اشتراک می‌گذاشتند.»

این گفتگوها بعد از مرگ جورج فلوید ادامه یافت. به گفته سام کلاگ، جنبش زندگی سیاهان مهم است، صفوف تظاهراتی را که امروز بمباران اسرائیل در نوار غزه را محکوم می‌کنند و خواستار آتش‌بس هستند، افزایش داده است.

این عوامل ممکن است تا حدی توضیح دهند که چرا آرمان فلسطین در میان مردم آمریکا، به‌ویژه در میان جوانان، در کشوری که حمایت دولت از «اسرائیل» تزلزل‌ناپذیر است، بیش از پیش مورد حمایت قرار می‌گیرد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha