• چهارشنبه / ۱۷ آبان ۱۴۰۲ / ۱۳:۱۴
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1402081712614
  • خبرنگار : 50355

/گزارش/

چرا فرهنگ رانندگی در مشهد ضعیف است؟

چرا فرهنگ رانندگی در مشهد ضعیف است؟

ایسنا/خراسان رضوی رانندگی در مشهد سخت است، مردم فرهنگ رانندگی ندارند، از رانندگی در مشهد بدم می‌آید و... . بارها چنین جملاتی را مخصوصا از جانب افرادی که از شهرهای دیگر به مشهد می‌آیند، شنیده‌ایم. اما آیا واقعا مشهدی‌ها فرهنگ رانندگی ندارند؟ چه دلایلی باعث شده چنین تصوری از فرهنگ رانندگی در مشهد شکل بگیرد؟ فرهنگ ترافیکی در مشهد چقدر با سایر شهرها متفاوت است؟

بهمن، شهروند شیرازی  که اواخر تابستان سفری به مشهد داشته، درمورد فرهنگ رانندگی در مشهد به ایسنا می‌گوید: وارد مشهد که شدیم ماشین‌ها چنان با سرعت زیادی از کنارمان رد می‌شدند که واقعا شوکه کننده بود.

او افزود: به نظر من رانندگان مشهدی در رانندگی بسیار عجول بوده و فقط دنبال فرار از صحنه هستند.

شقایق نیز شهروند اصفهانی است که برای ادامه تحصیل به مشهد آمده و در حال حاضر دانشجوی ترم ۳ کارشناسی ارشد است. او در رابطه با نحوه رانندگی در مشهد به ایسنا گفت: در مشهد فرهنگ رانندگی خیلی بد است و در بسیاری از موارد رانندگان عابران پیاده را نادیده گرفته و با سرعت عبور می‌کنند.

او ادامه داد: به نظر من در مشهد چیزی به نام حق تقدم در میدان، اصلا وجود ندارد و هرکس زورش می‌رسد اول عبور می‌کند، همچنین شب‌ها خودروها بدون توجه به ساعت با صداهای بلند عبور می‌کنند که این امر در منطقه سجاد که من ساکن هستم بسیار رایج است. شب‌ها در این خیابان انواع کورس اتومبیل و موتور برقرار است.

صادقی  از رانندگان بازنشسته مشهدی است که به گفته خودش ۴۰ سال سابقه رانندگی در سطح شهر مشهد را دارد و قبلا راننده اتوبوس واحد بوده است.

او که در حال حاضر راننده تاکسی است و به تازگی بازنشسته شده در گفت‌وگو با ایسنا بیان کرد: چون حقوق بازنشستگی برای زندگی کافی نیست مجبورم دوباره کار کنم و اگر مجبور نبودم با این سطح بد رانندگی در مشهد حتی حاضر نبودم یک ثانیه این شغل را ادامه دهم.

صادقی ادامه داد: فرهنگ رانندگی بعضی از افراد کلا صفر است و در حالی که به مسیرت ادامه می‌دهی ناگهان راننده دیگری بدون توجه و بدون زدن راهنما  با سرعت جلو ماشین می‌پیچد.

وی افزود: این وضع نامناسب رانندگی چیزی نیست که فقط مختص مشهد باشد، چراکه من شهرهای دیگری از جمله شیراز، اصفهان و... را هم رفته‌ام اما متاسفانه فرهنگ رانندگی در هیج شهری آنطور که باید باشد نیست.

این راننده مشهدی با بیان اینکه تخلفات رانندگی در پایین شهر به یک شکل است و در بالای شهر نیز به شکل دیگر، گفت: یکی از دلایل افزایش تخلفات در سال‌های اخیر گوشی‌های تلفن همراه است که راننده مشغول کار یا صحبت با گوشی شده و حواسش از اطراف پرت می‌شود  که کاش جلوی این تخلف با جدیت بیشتری گرفته شود.

وی عدم کافی بودن آموزش‌های لازم هنگام گرفتن گواهی‌نامه را یکی دیگر از دلایل افزایش تخلفات رانندگی ذکر کرد و گفت: متاسفانه آموزش‌های رانندگی کافی نیستند. همچنین سخت‌گیری برای قبولی در آزمون عملی رانندگی زیاد نیست به همین دلیل افراد بعد از قبول شدن و گواهی‌نامه گرفتن اطلاعات لازم در مورد رانندگی را ندارند و مخصوصا در زمینه پل و پارک دچار مشکل هستند.

این راننده بازنشسته گفت: در زمانی که راننده اتوبوس واحد بودم هر روز شاهد تخلفات زیادی در سطح شهر بودم به طوری که در یکی از روزها یک راکب موتورسیکلت با سرعت زیاد آن هم در لاینی که مخصوص اتوبوس بود جلو من پیچید که مجبور شدم سریع ترمز بگیریم و این امر باعث صدمه به چند مسافر شد اما چاره‌ای جز  این نداشتم.

چرا فرهنگ رانندگی در مشهد ضعیف است؟

حاشیه‌نشینی و زائرپذیری، شهر مشهد را مستعد فرهنگ ترافیکی ضعیف کرده است

حامد بخشی، جامعه‌شناس در این رابطه عنوان می‌کند که حاشیه‌نشینی و زائرپذیری، شهر مشهد را مستعد فرهنگ ترافیکی ضعیف کرده است.

او در گفت‌وگو با ایسنا بیان کرد: هر جامعه‌ای برای هماهنگ‌سازی رفتار افراد جامعه خود، مجموعه هنجارها  و ارزش‌هایی  قرار می‌دهد که هنجارهای مرتبط با ترافیک یعنی تردد با وسایل نقلیه یا در حوزه تردد وسایل نقلیه را فرهنگ ترافیک می‌نامیم. منظور ما از فرهنگ ترافیک به طور کلی، مجموعه‌ای از ارزش‌ها و هنجارها به معنی بایدها و نبایدهایی است که ما در استفاده از وسیله نقلیه و تردد با آن بایستی رعایت کنیم.

وی افزود: اینکه بخواهیم فرهنگ رانندگی و ترافیک در مشهد را  با سایر شهرها مقایسه کنیم، نیاز به یک  پژوهش دقیق  دارد حتی اینکه نگرش دیگر شهرها در مورد شهر مشهد چگونه است اطلاعات ما فعلا در حد همین اطلاعات  عمومی است و اینکه آیا دقیقا چنین موردی وجود دارد نیاز به پژوهش دقیق‌تری دارد و من نمی‌توانم این موضوع را تأیید را رد کنم.

این جامعه‌شناس اظهار کرد: اینکه چرا مشهد مستعد تخطی از فرهنگ ترافیک است و چرا شهر مشهد مستعد تضعیف رفتارهای ترافیکی است پاسخ این سوال را در ساختار شهر مشهد باید جستجو کرد.

وی ادامه داد: شهر مشهد دو ویژگی دارد که آن را مستعد می‌سازد که فرهنگ ترافیکی در آن نسبت به سایر شهرهای همرده خود قدری مخدوش باشد. اولین ویژگی  این است که شهر مشهد یک شهر زائرپذیر و گردشگرپذیر بوده و  ممکن است در بعضی مواقع خاص در یک روز  به اندازه  یک سوم جمعیت شهر مشهد زائر و گردشگر داشته باشیم. بخش قابل توجهی از  زائران و گردشگران نیز با وسیله نقلیه خود به مشهد می‌آیند.

وی افزود: زائر و یا گردشگری که با وسیله نقلیه خود به مشهد می‌آید از آنجا که به طور کلی در شهری غیر از  شهر خودش به سر می‌برد مستعد انجام ناهنجاری‌های مختلف از جمله ناهنجاری‌های ترافیکی و رفتارهای خلاف ترافیکی است.

این جامعه‌شناس تصریح کرد: کسانی که با وسیله نقلیه خودشان  وارد مشهد می‌شوند، در بسیاری از موارد آدرس‌ها را به خوبی بلد نیستند و به عنوان مثال،  وقتی از  یک دوراهی عبور می‌کنند، تازه متوجه می‌شوند که باید از مسیر مثلا چپ بپیچند و یا چون به آدرس مسلط نیستند ممکن است از یک مسیر عبور ممنوع رد شوند و یا  چون به خیابان‌ها مسلط نیستند در بسیاری از موارد جایی که باید تغییر لاین دهند تا برای پیچیدن آماده باشند، این کار را انجام نمی‌دهند و وقتی به چهاراره می‌رسند تازه متوجه می‌شوند که باید از منتهی الیه سمت چپ به منتهی الیه سمت راست بپیچند و... .اینها همه همان ناهنجاری‌های ترافیکی است که ما خیلی مواقع در شهر مشهد شاهد آن هستیم و این رفتارها چنانچه از طرف زائران انجام شود، با توجه به اینکه به مسیرها وارد نیستند، چیز دور از انتظاری نیست.

زمانی  که  علاوه بر آگاه نبودن به آدرس‌ها، شهر نیز خوانایی کامل و لازم  برای  گردشگران و زائران ندارد، وقوع ناهنجاری‌های ترافیکی بیشتر شده و مردم  شهر نیز که این ناهنجاری‌ها را می‌بینند ناخودآگاه قبح این رفتارها ریخته و  تبدیل به هنجار می‌شود و نتیجه‌اش این می‌شود که به وضوح فرهنگ ترافیکی ضعیف در شهر مشهد را شاهد هستیم.

وی ادامه داد: ویژگی دومی که شهر مشهد دارد و این ویژگی شهر مشهد را خاص و متفاوت از دیگر شهرها کرده،  این است که  حدود یک سوم جمعیت شهر مشهد جمعیت حاشیه‌نشین هستند و بخش  قابل توجهی از این جمعیت نیز دارای وسیله نقلیه‌اند.

 این جامعه‌شناس بیان کرد: جمعیت حاشیه‌نشینی که عمدتا از  شهرستان‌ها یا روستاهای اطراف به مشهد آمده‌اند، ممکن است همه، جامعه‌پذیری یا هنجارپذیری کافی برای فرهنگ ترافیکی نداشته باشند و این خود، مخل فرهنگ ترافیکی و رواج دهنده  ناهنجاری‌های ترافیکی در این شهر است؛ لذا شهر مشهد به واسطه این دو ویژگی مستعد این است که رفتارهای خلاف فرهنگ ترافیکی در آن زیاد مشاهده شود.

وی با بیان اینکه برای کاهش تخلفات رانندگی و بالا بردن فرهنگ عمومی ترافیکی باید علت دقیق  آن‌را پیدا کنیم، گفت: تبیینی که ما از رفتارهای خلاف ترافیکی داریم،  در نسخه‌ای که برای کاهش آن باید انجام شود، بسیار تاثیرگذار است.

 این جامعه‌شناس تأکید کرد: اگر علت از مواردی باشد که من تبیین کردم، مطمئنا یکی از گام‌های جدی  کاهش تخلفات ترافیکی، افزایش خوانایی شهر است و در گام اول باید رفتارهای خلاف ترافیکی را که شهروندان یا گردشگران به دلیل عدم خوانایی یا ضعف در خوانایی شهر انجام می‌دهند، کاهش دهیم؛ بنابراین بر همین اساس تابلوهای راهنمایی و رانندگی باید خوانایی لازم را داشته باشند تا زمینه بروز ناهنجاری ترافیکی به واسطه ندانستن آدرس‌ها را کاهش دهند.

وی یادآور شد: یکی از ویژگی‌های گردشگر با توجه به اینکه در شهر خودش نیست این است که  بسیار مستعد کج‌روی و ناهنجاری  است، تا زمانی که احساس کند  خطری متوجهش نباشد، لذا شهر مشهد نیازمند نظارت ترافیکی بیشتری نسبت به سایر شهرهاست و این هزینه‌هایی است که یک شهر گردشگرپذیر می‌پردازد به همان نسبت که از منافع حضور گردشگر نیز  بهره برده و منتفع می‌شود.

چرا فرهنگ رانندگی در مشهد ضعیف است؟

 وضعیت فرهنگ ترافیک در حال حاضر  شایسته فرهنگ عمومی ما نیست 

سرهنگ علیرضا رحیمی، رئیس اداره آموزش و فرهنگ ترافیک پلیس راهور خراسان رضوی نیز در زمینه فرهنگ رانندگی در مشهد در گفت‌وگو با ایسنا عنوان کرد: در بحث رانندگی و مسائل مربوط به رانندگی در معابر شهری، یک موضوع فرهنگی و یک موضوع هم عدم آموزش کافی کاربران ترافیک است.

وی افزود: کاربران ترافیک راننده، راکب موتورسیکلت یا عابر پیاده هستند که اینها هر کدام باید آموزش‌های مخصوص خود را فراگیرند، اما چون آموزش‌ها پایه‌ای و از دوران دبستان نبوده، وقتی این افراد  به مرحله‌ای می‌رسند که راننده می‌شوند یا به عنوان عابر پیاده در معابر سطح شهر تردد می‌کنند ممکن است رفتارهایی از آنها سر بزند که این رفتارها با معیارهای فرهنگی و استانداردهایی که در کشورهای دیگر است فاصله زیادی دارد.

رئیس اداره آموزش و فرهنگ ترافیک پلیس راهور خراسان رضوی تصریح کرد: به جز در جزیره کیش که شرایط ویژه‌ای داشته، محیط محدود بوده و آموزش‌ها بهترند و در زمینه فرهنگ‌سازی اقدامات خوبی انجام شده، طبیعتا در آنجا وضعیت نسبت به مشهد بهتر است اما در سایر کلانشهرها وضعیت کم و بیش مانند مشهد است و تفاوت چندانی ندارد.

رحیمی اظهار کرد: ما کاری که توانستیم انجام دهیم این است که در حوزه پلیس راهور اقدامات فرهنگی ترافیکی خوبی با ادارات، سازمان‌ها، نهادها و... در حال انجام است از جمله در کلان پروژه ترویج حق تقدم عبور عابر پیاده  که در شهر مشهد اتفاق افتاد که تاثیر بسیار مثبتی در ایمنی عابران پیاده داشت و رعایت حق تقدم عابر از سوی سایر کاربران ترافیک و  ایست پشت خط ایست  که در اغلب تقاطع‌های سطح شهر در حال انجام است از جمله اقدامات خوبی است که در حال انجام است.

رئیس اداره آموزش و فرهنگ ترافیک پلیس راهور خراسان رضوی خاطرنشان کرد: کارهای خوبی انجام شده اما نیاز به همبستگی، همگرایی و همپوشانی سایر ادارات و سازمان‌ها از جمله صدا و سیما، آموزش و پرورش، شهرداری، پلیس راهور، دانشگاه علوم پزشکی،  معاونت تبلیغات اسلامی، اداره ارشاد اسلامی، بهزیستی، اداره راه  و بسیاری از سازمان‌ها و ارگانهای دیگر که تاکنون نیز اقدامات خوبی انجام داده‌اند اما کافی نیست، دارد.

وی تأکید کرد: با توجه به وضعیتی که به لحاظ فرهنگی و آموزشی ترافیک در معابر می‌بینیم نیاز به تلاش و پشتکار بیشتری داریم تا اوضاع مناسب و بهتر شود، چراکه در حال حاضر وضعیت  فرهنگ ترافیک و رعایت قوانین و مقررات راهنمایی و رانندگی آنطور که شایسته و بایسته فرهنگ عمومی ماست و توقع یک توریست خارجی است، نیست.

رحیمی افزود: ما در بسیاری از پروژه‌ها از جمله پروژه رعایت حق تقدم عبور عابر پیاده و کلان پروژه  عابر پیاده که  در بسیاری از کلانشهرها هنوز انجام نشده، پیشقدم هستیم.

وی ادامه داد: از نظر وضعیت ترافیک هوشمند، فرهنگ‌سازی و اقدامات آموزشی که برای ادارات و... انجام می‌دهیم، از خیلی کلانشهرهای دیگر وضعیتمان بهتر است، اما این به معنای آن نیست که ما در وضعیت بسیار خوبی قرار داریم، بلکه نیاز به آموزش بیشتر و فرهنگ‌سازی داریم. این موضوع باید به دغدغه مردم و  مدیران شهری تبدیل شود و در سطح شهر و در تلویزیونهای شهری و... امر آموزش و فرهنگ‌سازی مشهود باشد.

رئیس اداره آموزش و فرهنگ ترافیک پلیس راهور خراسان رضوی در پاسخ به این سوال که بیشترین تخلفات رانندگی مربوط به چه مواردی است، توضیح داد: در حوزه تخلفات دو نوع تخلف داریم یا تخلف وسیله نقلیه  ساکن و یا تخلف وسیله نقلیه متحرک است که تخلفات وسیله نقلیه ساکن در سطح معابر  بسیار زیاد و شایع  است که مواردی از جمله  توقف دوبله، توقفات منجر به سد معبر، توقفات در پیاده‌رو، پارک در جلو منازل مسکونی، توقف در ایستگاه تاکسی و اتوبوس و ...را شامل می‌شود.

وی افزود: در تخلفات مربوط به وسیله در حال  تردد هم، عدم حرکت بین خطوط، سرعت غیرمجاز، حرکات مانوری و مارپیچ، تغییر مسیرهای ناگهانی و ...از تخلفاتی است که در معابر شهری بیشتر شایع است.

 رحیمی با اشاره به افزایش آمار تصادفات درون‌شهری در نیمه نخست سال جاری عنوان کرد: در نیمه نخست سال جاری متاسفانه شاهد افزایش تصادفات و افزایش جانباختگان ناشی از تصادف بودیم که با تمهیدات و تدابیری که در رأس پلیس راهور استان اتفاق افتاده و سیاست‌گذاری‌ای که در حال انجام است، انتظار داریم که بتوانیم در ۶ ماهه دوم آمار را کنترل کرده  و به سمت کاهشی سوق دهیم.

رئیس اداره آموزش و فرهنگ ترافیک پلیس راهور خراسان رضوی  یادآور شد: تعداد زیادی دوربین‌های نظارت تصویری و  ثبت تخلفات در سطح معابر شهری داریم و اینها تخلفات افراد را زیر نظر داشته و ثبت و ضبط می‌کنند و اگر برای افراد پیامکی ارسال نمی‌شود آنرا دال بر این نگیرند که تخلفی ثبت نشده، بلکه حتما برای دریافت خلافی یا عدم خلافی خودرو خود اقدام کنند تا درگیر جرائم راهنمایی و رانندگی نشوند.

وی هشدار داد: هر تصادفی زائده یک تخلف است و هر وقت که آمار تصادفات بالا می‌رود  و تصادفات تکرار می‌شود، قطعا تخلفات  رانندگی زیاد شده و ما باید به سمتی برویم که با تخلفات رانندگی برخورد کرده و آن را کنترل کنیم که برای رسیدن به این مهم علاوه بر تلاش نهادهای ذی‌ربط، لازم است مردم هم پای کاربیایند و قوانین را رعایت کنند.

آمار بالای تصادفات درون شهری گواه افزایش تخلفات رانندگی در معابر سطح شهر مشهد است به طوری که دبیر شورای عالی ترافیک استان خراسان رضوی  پیش از این در نشست خبری که ۱۸ مهرماه سال جاری برگزار شد گفت از ۲۵۱  نفر فوتی استان  در معابر درون شهری، ۱۷۳ نفر مربوط به مشهد است و مشهد در این زمینه وضعیت مناسبی ندارد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۴۰۲-۰۸-۱۷ ۱۷:۲۳

سلام عرض ادب به همه دوستان . چرا توهین به مشهدیا میشه بخدا که شهرهای دیگه از مشهد بدتر رانندگی میکنن اسم مشهد بد در رفته توهین به شهری نمیخوام بکنم اما طی مسافرتی که داشتم بازم دم مشهدیا گرم

avatar
۱۴۰۲-۰۸-۱۸ ۰۹:۴۹

چرابهتون برمیخوره حرف حق روزده روزی نیست که من باآرامش رانندگی کنم رانندگی بیشترمشهدیا بد هست

avatar
۱۴۰۲-۰۸-۱۸ ۲۱:۵۸

از دید زائرین و مسافرین که اطراف حرم و بازارای اطراف هستن بده چون خودشون رانندگی میکنن اگه برن داخل شهر مشهد و جاهایی که مشهدی های اصیل زندگی میکنن یه سری بزنن متوجه میشن که اشکال از خود مسافراست

avatar
۱۴۰۲-۰۸-۱۷ ۱۷:۴۵

دقیقا درسته .اصلا مراعات نمیکنن.وقتی راهنما میزنی به جای اینکه از سرعت کم کنند .شروع به سبقت گرفتن میکنن

avatar
۱۴۰۲-۰۸-۱۸ ۱۱:۱۰

۷۰ درصد حداقل همینطور رانندگی می کنیم.

avatar
۱۴۰۲-۰۸-۱۷ ۱۸:۰۶

من چهار سال در مشهد مسافرکشی کردم هر زمان که مسافر غیر ازمشهد داشتم حتی خراسانی ها از رانندگی بد در مشهد گلایه داشتند .سرعت زیاد، سبقت از سمت راست،عدم رانندگی بین خطوط،رانندگی باسرعت کم در لاین سرعت از همه بیشتره

avatar
۱۴۰۲-۰۸-۱۷ ۱۸:۰۹

اصلا بی ربطه حرفاتون من تمام شهرهای ایران رو رفتم کی میگه مشهدیا خیلی رانندگیشون بده شما یه سر شمال برو تا بفهمی رانندگی بد چیه

avatar
۱۴۰۲-۰۸-۱۷ ۱۸:۱۸

شما یه سری به شمال بزن ۱۸۰ کمترین سرعتشونه

avatar
۱۴۰۲-۰۸-۱۷ ۲۱:۵۸

فرهنگ رانندگی در تمام ایران افتضاح هست . همون شیراز و اصفهان هم بدتر از مشهد هست . گیلان و رشت رو ببینید باز میگین گلی به جمال مشهد.

avatar
۱۴۰۲-۰۸-۱۷ ۲۱:۵۸

من خودم ساکن مشهدم شهرهای بزرگی مثل اصفهان و تبریز و شیراز و.. رو هم بودم اما واقعا رانندگی در مشهد افتضاح و غیرقابل قبوله ضمن اینکه خوب و بد همه جا هست اما در مشهد این مورد خیلی آزار دهنده

avatar
۱۴۰۲-۰۸-۱۷ ۲۲:۴۹

من برای این خبر گذاری متاسفم حق ندارید هیچ قومیتی رو بی فرهنگ جلوه بدین دقیقا کدوم شهر رانندگی کردین که منظبط بودن بنده خودم در کیش زندگی میکنم و واقعا مردم عادت کردن رعایت کنند ولی در تمام شهر ها دیگه مثل تهران،اصفهان،شیراز،بندر عباس بی قاعده رانندگی میکنن این خیلی زشته که در مورد فرهنگ رانندگی اسم یک شهر خاص رو میارید.

avatar
۱۴۰۲-۰۸-۱۷ ۲۳:۱۵

چه چیزمان درسته ،حالا گیر دادی به رانندگی....

avatar
۱۴۰۲-۰۸-۱۷ ۲۳:۵۹

همه جا متخلف رانندگی هست طبق آمارهای کشور و درباره زندگی تو مشهد اتفاقا من خودم 12ساله مشهدم بهترین شهره واسه قشر متوسط رو به پایین چون با در آمد کم هم میتونی خونه دار بشی و زندگی خوبی درست کنی وصد البته از برکات وجود آقا امام رضا

avatar
۱۴۰۲-۰۸-۱۸ ۰۰:۱۹

دمتون گرم. عجب موضوعی رو مطرح کردین. بخدا هیچ جا داغون تر از مشهد ندیدم تو رانندگی . من همیشه تو سطح شهر واقعا وحشت دارم . خیلی بد رانندگی میکنن مشهد یا. مثلا میخوان لاین عوض کنن راهنما که نمیزنن هیچ بعد به صورت کاملا یهویی اریب میزنند. یعنی باید ببینید تا باور کنید

avatar
۱۴۰۲-۰۸-۱۸ ۰۰:۴۹

من مشهدی نیستم ولی رانندگی در شهر قم خیلی داغونتره .

avatar
۱۴۰۲-۰۸-۱۸ ۰۵:۵۷

سلام واقعا فرهنگ رانندگی در مشهد زیر صفره خیلی بد آموز و بی احتیاط رانندگی میکنن

avatar
۱۴۰۲-۰۸-۱۸ ۰۶:۰۱

مشکل اصلی زائرین عزیز و محترم هستن که چون شهر رو نمیشناسن یا از شهرهای کوچک و روستاها به مشهد امدن و رانندگی تو شهر رو بلد نیستن ، با رانندگی لاکپشت وارشون باعث میشن که ماهایی که بومی هستیم مجبور بشیم گاز بدیم و لایی بکشیم که کند بودن اونهارو جبران کنیم والا باید نصف درامدمون در طول روز رو وسط ترافیک از دست بدیم،، من خودم به چشم دیدم داییم سه تا چراغ قرمز رو رد کرد چون اصلا تو شهر کوچیکشون چراغ وجود نداره که طرف معنیه ایستادن پشت چراغ رو یاد داشته باشه تا میاد بفهمه قضیه چیه از چراغ رد میشه یا کلی از فامیلها هستن که صد بار امدن مشهد ولی هنوز هیچ جا رو بلد نیستن و همین افراد دائما در رفت امد در مشهد هستن ،،،شما یک نگاه بندازین که بدترین ترافیک های شهر و بدترین رانندگی ها مال موقعی هست که زائر تو ضهر زیاده و مشکل اینه که در خلوت ترین حالت هم بازم 20 درصد راننده ها غیر مشهدی هستن

avatar
۱۴۰۲-۰۸-۱۸ ۰۷:۱۶

من خودم ساکن هستم و راننده ام بذترین رانندگی در جهان مال مشهده هرچی نوشتن دقیقا درسته بلکه هم بیشتر مقصر هم زائرپذیری مشهدیا نیست اتفاقا در جاهای دور از حرم رانندگی بدتر هم هست ولی نزدیک حرم یکم رانندگیشون بهتره

avatar
۱۴۰۲-۰۸-۱۸ ۰۹:۲۲

بزرگترین مشکل ترافیک مشهد ، وجود رانندگان جدید خانم و رانندگی آهسته و بسیار بد این عزیزان تازه گواهینامه گرفته از شهرستان هستند که پدر ترافیک رو درآوردند ، اینکه میگم گواهینامه از شهرستان ، بخاطر اینه که من ۳ بار از اول سال با خانم‌ها تصادف کردم عین ۳ بار مقصر بودند و همه‌ی اونها گواهینامه رو از شهرستانهای اطراف مشهد گرفته بودند و در تصادف آخر افسر محترم گفتند بخاطر سختگیری در دادن گواهینامه در مشهد و نتوانستن گرفتن گواهینامه توسط خانمها در مشهد ، اونها به شهرستانهای اطراف که نظارت کمتری هست ، رفته و از اونجا اقدام میکنند

avatar
۱۴۰۲-۰۸-۱۸ ۰۹:۳۳

واقعا هرکی رومی بینی یه ماشین خریده گواهینامه داره نداره خدامیدونه ادعای رانندگی هم می‌کنه فرهنگ هم زیرصفر

avatar
۱۴۰۲-۰۸-۱۸ ۰۹:۴۱

بازدارندگی قوانین و جریمه های رانندگی خیلی کمه، خیلی ها خلاف میکنن و پرداخت نمی کنند و میذارن وقتی خواستن ماشین رو بفروشن میرن یه جا جریمه ها رو پرداخت می کنند

avatar
۱۴۰۲-۰۸-۱۸ ۱۰:۲۷

چون اکثر راننده مسافر هستن رعایت نمی‌کنند آهسته رانندگی مکند یهوی می پیچند ترمز میگرند وغیر دادش

avatar
۱۴۰۲-۰۸-۱۸ ۱۱:۲۵

سلام . ما مشهدی باید پذیرش داشته باشیم . بله درسته ما توی رانندگی ضعیف هستیم . ولی با اضافه کردن پلیس میشه این و کنترل کرد . واقعا پلیس راهنمای رانندگی در مشهد واقعا ضعیفه . وکیل آباد نامحسوس گذاشتن ، در صورتی که بزرگراه مشهد از میدان امام حسین تا فرودگاه که واقعا رانندگی ها فاجعه هست چرا هیچ وقت پلیس به چشم نمیخوره . یا یک مثال دیگه بزنم مشهد تنها شهری هست که راحت میشه بدون کمربند رانندگی کرد و کسی به کسی کاری نداره . از رانندگی پارس سواره ها و صد و یازده سواره ها که نگم

avatar
۱۴۰۲-۰۸-۱۸ ۱۱:۳۴

من کامیون دارم و به خیلی از شهرهای ایران میرم، همه جای ایران همین جور هست، حتی شهرهای جنوبی خیلی افتضاح تر هستند، الکی شهر نازنین مشهد رو خراب نکنید

avatar
۱۴۰۲-۰۸-۱۸ ۱۲:۱۴

اول ببینید اکثر جمعیت مشهد را در حال حاضر افراد غیر مشهدیند ، شهرستانی و یا از روستاها که کوچ کردن به این شهر ، بعد ریشه معضلات فرهنگی خودش را نشون میده ، بنده در آپارتمانی که در هنرستان مشهد ۱۳ سال ساکنم تا به حال یک مشهدی اصیل ندیدم همگی شهرستانی از خراسان جنوبی ، تهران تا تبریز بودند

avatar
۱۴۰۲-۰۸-۱۸ ۱۴:۲۰

این فرهنگ رانندگی برخاسته از مشهد نیست . آیا میتوانید بجز کیش شهری را با فرهنگ مناسب رانندگی معرفی کنید؟این فرهنگ ناشی از فرهنگ غالب کشور ماست . برابر نبودن مجازاتها با تخلفات ، یعنی کسیکه مرتکب خلاف می‌شود درصد بالایی به عواقب آن توجه می‌کنند ولی سایرین آنرا با میزان مجازات قیاس کرده و بعد مرتکب می‌شوند. معنی غدر خواهی را نمی‌دانند. فرد خلاف می‌کند و ورود ممنوع می‌آید، توقع دارد با یک عذر خواهی قضیه را فیصله دهد .و الی ماشاا...

avatar
۱۴۰۲-۰۸-۱۹ ۱۴:۵۶

سلام به همگی هموطنان عزیزمان سه ماه که به مشهدحمل مکان کردم وساکن شدم ولی بخدا ازماه دوم دیکه میترسیدم ماشین دربیارم همش با اسنپ میرم این برای کشور ما خیلی زشت هست همه جا رانندگی بدداره ولی متاسفانه مشهد خیلی زیاد است باهم لجبازی میکنم به هم احترام نمیزارین در رانندگی صبر تحمل ندارم من واقعاً ناراحت میشم میبینم مردم خوب محترمی هستن ولی چرا اینطوری رانندگی میکنن

avatar
۱۴۰۲-۰۸-۱۸ ۱۵:۳۲

مشکل اساسی عدم ایجاد پل های ارتباطی مسیر هاست اعصاب مردم خراب شده از ترافیک سنگین .رانندگان تک سرنشین مزید بر علت نیز هستند پس رانندگی اعصاب میخواهد که مردم ما بخاطر موارد فوق ندارند و بد رانندگی میکنند

avatar
۱۴۰۲-۰۸-۱۸ ۱۵:۳۴

بله آمار تصادفات درجاده های منتهی به این شهر هم جزبالاترین آمارهاست که البته ربطی به مشهدیها نداره اغلب مسافرن

avatar
۱۴۰۲-۰۸-۱۸ ۱۶:۱۸

دقیقا درسته خیلیا بد رانندگی میکنن چون از اول کنترل ضعیف بوده خیلیا هم به همین روش رانندگی عادت کردن این وسط فقط رانندگی یه عده دیگه به خطر میفته که کسی هم دلش نسوخته.

avatar
۱۴۰۲-۰۸-۱۸ ۱۸:۱۵

خیر اینجوری نیست من سفری به شهر زیبای شیراز داشتم از چراغ قرمز به راحتی عبور می‌کردند. شما درمشهد دیدید یه نفر از چراغ قرمز رد بشه ؟

avatar
۱۴۰۲-۰۸-۱۸ ۱۸:۳۰

سلام واقعا فرهنگ ضعیف رانندگی میکنند تو رانندگی هیچ به هیچ کس راه نمیده و عجله دارند

avatar
۱۴۰۲-۰۸-۱۸ ۱۹:۲۸

مشکل رانندگی در مشهد هیچ ارتباطی با مشهدیها نداره و اتفاقا بعضی از دوستانی که به مشهد تشریف میارند خودشون ازعوامل بد رانندگی کردن هستند شما یه سری به قم اصفهان یا شیراز یا تهران بزنید متوجه میشین رانندگی ارتباطی با قومیت نداره که مشهدی با‌شی یا اصفهانی یا شمالی یا جنوبی وقتی طرف شخصیت رانندگی نداره شما نمیتونی همه رو بایک چوب بزنی. ریشه رو دریاب ببین مشکل کجاست...

avatar
۱۴۰۲-۰۸-۱۸ ۲۰:۰۸

سلام اصلا اینطور نیست من به تمام شهر ها مسافرت کردم و زیاد داخل شهرها تردد کردم ولی بهترین رانندگی نحوه رانندگی مشهدیاست ۹۹ درصد راننده های مشهدی بهترین راننده هاست البته شما باید رانندگی مسافرانی که به مشهد میان و شهرستانی که پلاک مشهد رو دارند جدا کنید

avatar
۱۴۰۲-۰۸-۱۸ ۲۱:۲۸

اگر قانون مجازات رانندگی مثل کشور عربستان اجرا بشه که درصورت فوت عابر پیاده اشد مجازات برای راننده مقصر درنظر گرفته میشه و کل عشیره و فامیل فرد خاطی از رانندگی خلع میشوند، اون طرف خیابون که عابر قرار میگیره ماشین این طرف ترمز میزنه اوضاع اینه که تو عربستان میبینید در غیر این صورت مثل عراق بی قانون میشه که ما داریم به اون تبدیل میشیم

avatar
۱۴۰۲-۰۸-۱۸ ۲۱:۳۹

سلام علت اصلی رو باید زائر پذیری شهر مشهد دونست چرا که مسافرینی که وارد شهر مشهد می شوند آدرس ها رو نمی دونند و هرجا و هر موقع توقف می کنند بدون اینکه قوانین رو رعایت کنن واین موارد ترافیکی و وضعیت بد اون بیشتر خیابان های اطراف حرم می باشد وگرنه در دیگر نقاط شهر رانندگان با فرهنگ و صبور مشهدی همه جا به چشم می آیند.

avatar
۱۴۰۲-۰۸-۱۸ ۲۲:۲۰

تو چی فرهنگمون بالاست تو مریضی. تصادفات . عمل زیبایی .طلاق .مصرف. ...در دنیا جزو اولین ها هستیم نشون میده فرهنگ تو ایران ضعیفه وآموزش تعطیله وجایی نداره

avatar
۱۴۰۲-۰۸-۱۸ ۲۲:۲۸

من مشهدی نیستم ولی دوساله ساکن مشهدم 1-خیلی از شهرها مسافرت داشتم، وضعیت همینه 2-زائر و مسافر زیاده و اشراف بر آدرس و مسیر ندارن

avatar
۱۴۰۲-۰۸-۱۸ ۲۲:۵۳

سلام مهدی هستم ارتهران واسه مسافرت وزیارت ب مشهدسفرکردم ومتاسفانه بقدری تواین چندروزی که مشهدبودم عصبی وکلافه شدم که خدامیدونه.. رانندگان مشهدی بیخودوبیجهت فقط بوق میزنن سبقت ازراست رعایت نکردن حق تقدم و اصلا ازخودگذشتگی تورانندگی ندارن وخیلی چیزای دیگه که واقعا خدابهمون رحم کردتواین چندروز اتفاقی وتصادفی پیش نیومد

avatar
۱۴۰۲-۰۸-۱۸ ۲۳:۱۱

رانندگی در مشهد اگه مشکل داره نود درصدش مقصر مسافرا هستن بد رانندگی میکنن بعد بپای مشهدیا نوشته میشه بخصوص ماشینای نمره تهران اصلا کتاب ایین نامه براشون تعریف شده فقط باید از سمت راست سبقت بگیری یکیشون ازسمت مجاز سبقت نمیگیره لایی کشیدن که دیگه نگو بعد میگن مشهدیا بد رانندگی میکنن

avatar
۱۴۰۲-۰۸-۱۸ ۲۳:۱۴

سلام به همه خوبان به نظر من دلایل زیادی می‌تونه موجب بد رانندگی کردن بشه اولیش مشاغل اقتصادی اگر توجه کرده باشید روز های تعطیل خیلی رانندگی آرام تر و با ملاحظه تره بر عکس روزای کاری ک همه عجله دارن سریع تر برسن به مقصد دومیش یه ذره رحم اگر باشه خوبه و اینکه فکر کنید کسی قانون راهنمایی رانندگی رو بلد نیست اینم درست نیست همه بلدن قانون رو منتها عمل نمی‌کنند و اینکه مردم گرفتارند همه بدو بدو میکنند دو لقمه نون بیشتر در بیاورند باور کنید اگر اوضاع اقتصادی خوب باشه همه این مشکلات حل میشه

avatar
۱۴۰۲-۰۸-۱۸ ۲۳:۳۲

رانندگي تو مشهد استعداد ميخواد

avatar
۱۴۰۲-۰۸-۱۸ ۲۳:۴۳

من ساکن گلشهر مشهد هستم .اینجا هیچ کی گواهینامه ندارن. هرکسی هرجووری دلش میخواد رانندگی و موتور سواری می‌کنه ‌ اگه کسی را زیر کنم. رفتن چون گواهینامه ندارن .ما اینجا امنیت نداریم .همشون ماشین .موتور دارن. خدا خودش بچه های ما را حفظ کنه . نجات بده از این محل

avatar
۱۴۰۲-۰۸-۱۸ ۲۳:۴۷

چرااسم مشهدو،مشهدیهارو بدمیکنین. یعنی واقعاتوشهرهای شما رانندگی گل وبلبل هست،همه پشت سرهم بافرهنگ رانندگی میکنن،نه بابا همه جا همینطوری هست،اکثر اونایی که سرعت میرن یاجوونا هستن که هم ادعاشون میشه،هم کله شون بادداره،فک میکنن شوماخرهستن،البته بعضی هام هستن که خداخیرشون بده،فک میکنن خیابون ارث پدرشون هست وسط گرفتن باسرعت۴۰تا۵۰رانندگی میکنن،فرمون هم بصورت۱۰و۱۰محکم گرفتن نگاه به جلو،وقتی هم کنارش میای انگارداره سریال جومونگ نگاه میکنن،ریلکس شماباشین چیکارمیکنین.

avatar
۱۴۰۲-۰۸-۱۹ ۰۰:۱۰

الان مثلا مردم بقیه استان ها خیلی زیبا رانندگی میکنن ؟

avatar
۱۴۰۲-۰۸-۱۹ ۰۰:۱۷

45 ساله توی مشهدم، بقران هیچ کجا مثل مشهد، بد رانندگی نمیکنند.

avatar
۱۴۰۲-۰۸-۱۹ ۰۰:۵۶

شما هم فقط دارین از مشهد ایراد بگیرین هرجا میری نوشته مشهدیا بدن خب اگ بدن شماهم هر سال نیاین اینجا هم ترافیک براما درست میکنین همم پشت سر ما حرف میزنین بعدشم نکه رانندگی تو شهرهای دیگه خوبه همتون خوب رانندگی میکنین فقط مشهدیا مشکل دارن

avatar
۱۴۰۲-۰۸-۱۹ ۰۳:۵۸

توشهری که دومین شهر پرجمعیت بعداز تهران محسوب میشه و ۳میلیون وخورده جمعیت داره....و همینطور ۲۷میلیون زائر مسافر داخلی یاچندین میلیون مسافر خارجی به مشهدمیان یاهمینطور مثل این خانم افرادی هستند ک داخل مشهد میان مشغول به کار و یا دانشجو میشن که خب مشهدی نیستن دراین مواقع این درست نیست که بگن مردم مشهد اینطوری یا اونطوری هستن بهتره که جوانب در نظر گرفت و بعدش نظر داد و این طرز فکر یک دانشجونیست درسته من خودم به شخصه رانندگی بعضی ازافراد قبول ندارم ولی بعضی افراد در موقع رانندگی فکر میکننن که خیابون ارثیه پدرشون هست

avatar
۱۴۰۲-۰۸-۱۹ ۰۴:۵۱

فرهنگ رانندگی در مشهد علیرقم اینکه مردم فرهنگ پذیری هستند ولی متاسفانه خیلی پایینه که علت عمده آن ضعف عملکرد ارگانهای ذیربط ودر راس آن پلیس راهور می باشد

avatar
۱۴۰۲-۰۸-۱۹ ۰۵:۲۲

ورود مهاجرین از مناطق مختلف که با ترافیک آشنایی ندارند عدم برخورد مناسب با متخلفان در بالا شهر عدم آموزش به شهروندان از سوی سازمان و ادارات مسول عدم برخورد قانونی مناسب که بازدارنده باشه عدم این اقدامات موجب می‌شود که یک راننده با فرهنگ هم مجبور بشه رانندگی مناسبی در شهر مشهد نداشته باشه

avatar
۱۴۰۲-۰۸-۱۹ ۰۷:۲۲

رانندگی تو کل ایران تاسف برانگیزه بیشتر معظلات مال موتوریها و اتوبوسها و رانندگی خارج از لاینهای اصلیست اما نکته ای که واقعا عجیبه اکثر شاسی بلندا علاوه برنداشتن فرهنگ رانندگی از فرهنگ شهر نشینی هم بی اطلاعند هر جا دلشون بخواد یهویی میزنن رو ترمز نه بوق رو متوجه میشن نه چراغ خودشونم اهل راهنما زدن و در صورت خلاف عذر خواهی نیستن ناجالب اینکه در برابر اعتراض بحق میگن مگه چی شده حالا خلاف کردیم که کردیم خسارتشو میدیم.😒😞

avatar
۱۴۰۲-۰۸-۱۹ ۰۸:۵۳

متاسفانه اکثر پلاک شهرستانی ها هستند

avatar
۱۴۰۲-۰۸-۱۹ ۰۹:۰۶

دقیقا همه چیرودرست عرض وبیان کردند...طرف دقیقا لحظه پیچیدن راهنما میزنه خوب همونونزن بهتره وقتیم به پشت ماشین برخوردمیکنی میگه بقرات من راهنما زدم خوب همون قران بزنه به بیخ گوش هرچی متخلف وکسیکه رانندگی رورعایت نمیکنه خداشاهده دومرتبه ازپشت زدن بهم یکی یه اتوبوس سرچراغ قرمزوایساده بودم ها اومدتق کوبیدپشت ماشین ما یه جورایی طلبکارن بود و منتم سرما میزاشت که اومدم برات فلام کردم بهمان کردم گفتم وظیفه شرعی و قانونیته باز هنوز عقبه درست نکردم دوباره دوقدمی چراغ قرمزیک مزدا کوبید پشت ملشین ما که یکماه الانه الاف همین جریانم.

avatar
۱۴۰۲-۰۸-۱۹ ۰۹:۰۷

همه جا فرهنگ رانندگی نیست اتفاقا شمال و کرمان و کردستان و ...بدتر تر از مشهد هست در رانندگی

avatar
۱۴۰۲-۰۸-۱۹ ۰۹:۳۳

دلیل رانندگی بد مشهد مسافری که به (زیارت) هزار کیلومتر رو اومده به شدت خسته س و فقط میخاد بره حرم زیارت و بعد یه جایی استراحت کنه . برای همین دیگه رانندگی براش مهم نیست و این موضوع آروم آروم برای بومی ها هم طبیعی شده

avatar
۱۴۰۲-۰۸-۱۹ ۰۹:۳۴

مشکل ترافیک در پلیس راهنماییه چون اگه پلیس نظارت فیزیکی دقیق داشته باشه و هر راننده ای حداقل هفته ای یبار جریمه بالای 200000تومن بشه و حداقل ماهی یبار ماشینش برا پنج روز بخوابه تو پارکینگ بعداز ششماه همچی مثل سوییسیا رانندگی میکنن که بیا وببین آره پدر جان اینجا ایران است

avatar
۱۴۰۲-۰۸-۱۹ ۰۹:۳۹

داداش همش که راننده نباید فرهنگ رانندگی داشته باشه عابر پیاده هم باید فرهنگ شهر نشینی داشته باشه هم سر چهارراه میخواد سوار تاکسی بشه اگه تاکسی بره جلو تر وایسته نمیره سوار شه یا دقیقا از زیر پل عابر پیاده از خیابان رد میشه با اینکه پل هم پله برقی داره هم آسانسور

avatar
۱۴۰۲-۰۸-۱۹ ۰۹:۵۶

نبود آموزش درست نبود فرهنگ خرید ماشین که پولدار ها ۶تا۶تا ماشین دارن که باعث ترافیک میشه نبود امکانات درست شهرداری و مخصوصا نبود فرهنگ درست در کارمندان اداره جات که همه تک سر نشین هستن که باید امکانات بزارن و کارمندان رو مجبور کنن که با مترو واتوبوس برن سر کار و تفریح و بازار رفتن که بیشتر از ۵ بعد ظهر تا ۹ شب هست رو هم اگه طرح زوج و فرد از درب منزل بزارن عالی میشه چون بیشتر ترافیک در شهرهای بزرگ مال زمانی هست که کارمندان میرن سر کار و تعطیل میشن بعد استراحت هم که از ساعتی گفتم میزنن بیرون ترافیک زیاد میشه .طرف میخواد بره تو بانک یا مغازه کار داره ماشین رو میزاره دقیقا همونجا فرقی هم نمیکنه دوبله سوبله کج راست

avatar
۱۴۰۲-۰۸-۱۹ ۱۰:۴۹

اسم مشهد خراب نکنید یعنی چی مشهدیا بد رانندگی میکنند .اکثر اونایی که دیدین بد رانندگی میکنند دور حرم بودن که اونا هم همه مسافر شهرستانهای مختلف هستن جو زده و هیجانی اومدن مشهد بعد میگن مشهدیا بد رانندگی میکنند

avatar
۱۴۰۲-۰۸-۱۹ ۱۱:۳۶

اصلا تهران که بدتر از همه جا است یعنی همه جا بدتر از ماههای دیگر است چون جمعیت زیاد و اخلاق صفر چون هر کس به فکر خودش است نه به فکر جامعه

avatar
۱۴۰۲-۰۸-۱۹ ۱۲:۲۱

من که ایام عید رفتم نوشهر چالوس هزار بار مشهد رو باریکلا و درود گفتم .کلا تو ایران تعداد تولید و عرضه ماشین زیاده خروجی هم نداره .تلویزیون هم که فرهنگسازی بلد نیست و......ادب و شعور هم که ناعادلانه تقسیم شده بماند . ادمها هم کلامتوقع و از خود راضی شدن .همه جا مشکل هست و فرهنگیه تمام

avatar
۱۴۰۲-۰۸-۱۹ ۱۶:۳۷

تو مشهد اصلا رانندگی بلد نیستن اصلا راهنما نمی‌دونن چیه تصادف هم بخاطر همین موضوع زیاده

avatar
۱۴۰۲-۰۸-۲۰ ۰۹:۰۲

من خودم مشهدی راننده جاده هستم تمام شهر ها از شمال تا جنوب شرق تا غرب رفتم خدایی همون تهران که ادعا باکلاسی دارن از همه بدتر زانندگی میکنن جنوب که میری ماشین مثل ۴۰۵ شوتی و زانتیا مثل فشنگ از کنارت رد میشن شمال که بری نیسان ابی بد رانندگی میکنن اصفهان خدایی بد راننده هایی داره بازم دم مشهد خودمان گرم با این که این همه زایر و مهمان داره به خاطر ادرس اشتباه پای مشهدیا نوشته میشه پرچم مشهدیا بالای

avatar
۱۴۰۲-۰۸-۲۰ ۰۹:۰۸

من خودم راننده اسنپ مشهدم خانم با دو دست چنان فرمان سفت گرفته با ۶۰ تا لاین سرعت راه نمیده چراغ بوق انگار نه انگار ترافیک میکنه ماشین نمره پلاک شهرستان خیلی موردهای دیگه

avatar
۱۴۰۲-۰۸-۲۰ ۰۹:۱۷

مسافر پلاک شهرستان سر دو راهی ادرس اشتباه رفته جفت راهنما داره دنده عقب میاد یا ماشینی که خیابان یک طرفه چراغ میده داره میاد ماشینی که با ۶۰ تا لاین سرعت گرفته راه نمیده من خودم راننده اسنپ مشهدم بخدا هر روز شاهد این چیزام بخوام یواش رانندگی کنم دو تا سرویس نمیتونم برم مجورم وقتی راه نمیدن راه گرفتن لایی بکشم شهر مشهد شده از همه شهرها که مشهد تا دلت بخواد اونوقت بد رانندگی کردن چرا پای مشهدیا نوشته بشه

avatar
۱۴۰۲-۰۸-۲۲ ۱۴:۴۰

فرهنگ رانندگی باید از خود پلیس و پلس راهور شروع بشه که خودم در تهران بارها شاید آن بودم

avatar
۱۴۰۲-۰۸-۲۲ ۱۸:۳۲

اقایان بدانیدوآگاه باشید . متاسفانه فرهنگ رانندگی درکل ایران ضعیف ودرهم است. علت هم ضعف کنترل ترافیک وعدم رعایت آن از طرف اداره راهنمایی ورانندگی میباشد . که گاهن فقط به جریمه بسنده میکنند. درحقیقت رانندگی به اختیار خود انجام میگیرد

avatar
۱۴۰۲-۰۸-۲۷ ۱۸:۲۳

سلام تنهاشهری ازکشورعزیزمان ایران که فرهنگ رانندگی بسیارمطلوب وقانونی می باشدشهرمشهدمقدس می باشدواین حقیرازدائره راهنمائی ورانندگی شهر مشهدمقدس تقدیروتشکروقدردانی می نمایم که بسیاربسیارزحمت وفداکاری می کنندتافرهنگ رانندگی درشهرمشهدمقدس مطلوب است وهمچنین ازرانندگان بسیارخوب شهرمشهدمقدس سپاسگزاری می نمایم که فرهنگ رانندگی رابسیارمطلوب وقانونی مراعات می کنند.

avatar
۱۴۰۲-۰۸-۲۷ ۲۰:۴۱

چه کسی یا کسانی از بی قانونی سود می برن وگرنه قانونمند کردن شهر کاری نداره.

avatar
۱۴۰۲-۰۸-۲۹ ۰۹:۴۴

البته در بد بودن رانندگی مشهدی ها شکی نیست اما چند روز بیا اصفهان رانندگی کن تا از زندگی سیر بشی...

avatar
۱۴۰۲-۰۹-۰۴ ۱۵:۱۵

من 4 سال مشهد دانشجو بودم و به دوست و همکلاسی ام که مشهدی هم بود به شوخی میگفتم که انگار ماشینهای مشهد ترمز ندارند و موقع عبور از خطر عابر پیاده اگه نجبنی کلاست تعطیله و دوستم که مشهدی هم بود تایید می کرد. من مشهد رو دوست دارم ولی واقعا بدون ملاحظه رانندگی می کنند.

avatar
۱۴۰۲-۰۹-۱۱ ۱۱:۲۹

کارشناس محترم بفرمایند کجای ایران رانندگی روی اصول اولیه می باشد.درایران هرکس هرکار دلش خواست انجام می دهد تا چه رسد به رانندگی.

avatar
۱۴۰۲-۱۰-۲۷ ۱۱:۴۳

رانندگی مشهدی ها افتضاهه تبریزی هستم یک ماهه مشهدم .راهنما زدم دوربگردون بپیچم فحش داد پیاده شد.دعوا خیلی دوست دارن.برا سبقت ما چراغ میدیم اینا بوق میژارم دستشون.چراغ قرمز سبز نشده دستشون رو بوقه برای ماشین جلویی