• چهارشنبه / ۱۷ آبان ۱۴۰۲ / ۱۴:۱۴
  • دسته‌بندی: آمریکا و اروپا
  • کد خبر: 1402081712691
  • خبرنگار : 71660

مقام امنیتی سابق: چین، روسیه، کره‌شمالی و ایران منافع ملی آمریکا را به چالش می‌کشند

مقام امنیتی سابق: چین، روسیه، کره‌شمالی و ایران منافع ملی آمریکا را به چالش می‌کشند

یکی از مشاوران امنیت ملی پیشین آمریکا هشدار داد، کشورهایی نظیر چین، روسیه، ایران و کره‌شمالی قادرند منافع ملی آمریکا را در عرصه جهانی به چالش بکشند.

به گزارش ایسنا، «رابرت جی. جوزف» معاون سابق وزیر امور خارجه آمریکا در امور کنترل تسلیحات و امنیت بین‌الملل که در دوران ریاست خود به تنظیم سیاست راهبردی این کشور کمک کرده بود، بیان کرد: نقش رهبری ایالات متحده آمریکا که طی هفت دهه اخیر ایفا کرده، امروز تحت فشار زیادی نسبت به گذشته می‌باشد.

او در یک رویداد مجازی تحت عنوان «واشنگتن بریف» که توسط روزنامه واشنگتن‌تایمز برگزار شده بود، شرکت کرد و افزود: تلاش‌های ایالات متحده برای مهار تنش‌های فزاینده در آسیا و جنگ‌هایی در خاورمیانه و اروپا توسط کشورهای مقتدر تضعیف می‌شوند.

«رابرت جی. جوزف» که از اواخر دهه ۱۹۷۰ تا اوایل دهه ۲۰۰۰ خدمت می‌کرد، چالش کنونی را «پیچیده و تهدیدی چند بُعدی» توصیف کرد که بر سیاست و دپیلماسی بین‌المللی، اقتصادهای جهانی و ظرفیت‌های نظامی در هر حوزه تاثیر می‌گذارد.

وی ادعا کرد: هر چقدر هماهنگی، تحکیم و تبانی بین چین، روسیه، ایران و کره‌شمالی چه در اوکراین، چه علیه تایوان و یا در جنگ‌های تروریستی و نیابتی در خاورمیانه بیشتر شود، توانایی ما برای محافظت و پیشبرد منافع ژئواستراتژیک خودمان در خطر خواهد بود. علاوه بر این، چین نقش محکمی در این محور ایفا می‌کند و در تلاش است تا نظم جهانی جدیدی را جایگزین سیستم تحت هدایت آمریکا کند؛ سیستمی که در سال ۱۹۴۵ تاسیس شد.

این مقام سابق آمریکایی با اشاره به قدرت چین اذعان کرد: نیروی دریایی چین کشتی‌های بیشتری نسبت به ما دارد. چین حتی رشد قابل توجهی در نیروی هسته‌ای دارد که بسیار خطرناک است. این چالش‌های زمانی بیشتر می‌شوند که چین روابطش را با دیگر کشورهای مقتدر افزایش می‌دهد.

او تاکید کرد: چین و روسیه تحریم‌های غرب علیه کره‌شمالی و ایران را تضعیف می‌کنند و چین با خرید گاز و نفت از روسیه و ایران، تلاش‌های آمریکا برای در تنگنا قرار دادن تهران را ناکام می‌گذارد. روابط مسکو با ایران و کره‌شمالی از زمان جنگ اوکراین، در حوزه‌های سیاسی  و نظامی به شدت گسترش یافته است.

«رابرت جی. جوزف» ضمن اشاره به ادعاهایی که بارها «پوچ و غلط» خوانده شده‌اند، گفت: پیونگ‌یانگ و تهران همچنین تامین‌کنندگان جنگ روسیه هستند. علاوه بر این مورد، شراکت میان پکن و مسکو نگران‌کننده است زیرا آن‌ها رزمایش‌ها و آموزش‌هایی را در مقیاس گسترده برگزار می‌کنند و بدین ترتیب موجب ایجاد چالش‌های راهبردی پیچیده‌تر برای غرب می‌شوند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha