• چهارشنبه / ۱۷ آبان ۱۴۰۲ / ۱۴:۱۷
  • دسته‌بندی: ادبیات و کتاب
  • کد خبر: 1402081712698
  • خبرنگار : 71573

برنامه‌های نهاد کتابخانه‌ها برای هفته کتاب

از افتتاح کتابخانه تا چند پویش‌ و جشنواره

از افتتاح کتابخانه تا چند پویش‌ و جشنواره

معاون توسعه کتابخانه‌ها و ترویج کتابخوانی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور از برنامه‌های این‌ نهاد برای هفته کتاب گفت.

به گزارش ایسنا، محمدرضا هراتی، معاون توسعه کتابخانه‌ها و ترویج کتاب‌خوانی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور و دبیر هفته کتاب نهاد، در نشست خبری‌ای که برای تشریح برنامه‌های نهاد کتابخانه‌ها برای هفته کتاب در کتابخانه هدهد سفید (کتابخانه تخصصی کودک و نوجوان)، امروز (چهارشنبه، ۱۷ آبان) برگزار شد، با بیان این‌که کل روزهای سال برای نهاد کتابخانه‌ها، هفته کتاب است، با اشاره به "اتفاقاتی که در غزه می‌افتد و شهادت بیش از ۱۰ هزار فلسطینی بویژه کودکان"، اظهار کرد: این روزها صحنه‌های غم‌انگیز و وحشتناکی را شاهد هستیم و باید بتوانیم دلایل این اتفاقات، نسل‌کشی و کودک‌کشی‌ای را که در غزه اتفاق می‌افتد به فرزندانمان منتقل کنیم که جریان فلسطین چیست. در اینجا نقش کتاب و مطالعه خود را نشان می‌دهد. ماجرای فلسطین صرفاً سرزمین نیست؛ بلکه نژاد برتر دیدن خود و نادیده‌گرفتن انسان‌هاست، آن‌ها دارند نسل‌کشی می‌کنند، شهروند درجه چند ایجاد می‌کنند. یکی از برنامه‌های ما در نهاد کتابخانه‌ها «قصه‌گویی با موضوع فلسطین و محور مقاومت» خواهد بود تا با قصه‌ای متناسب با روان‌شناسی کودکان، آن‌ها را نسبت به ظلم آگاه کنیم.

او با اشاره به این‌که عنوان کامل هفته کتاب، «هفته کتاب، کتاب‌خوانی و کتابدار» است، برنامه‌های نهاد را در این سه سطح تشریح کرد.
 

به گفته هراتی، این هفته به‌واسطه رحلت سیدمحمدحسن طباطبایی که اولین مفسر قرآن، نام‌گذاری شده است برنامه‌هایی با موضوع قرآن و در حوزه کتابت قرآن برای کودکان و نوجوانان خواهند داشت.
 
 او در بخش دیگری از سخنان خود بیان کرد: در جامعه‌ای می‌توانیم فرهنگ مردم را ملموس ببینیم که کتاب تاثیر بزرگی در زندگی مردم دارد. مردم ما کتاب‌خوان و کتاب‌دوست هستند و این را در فرزندان امروز هم می‌توانیم ببینیم اما این‌که چه می‌شود به مرور کم می‌شود، بحث دیگری است. ما فعالیت‌های مختلفی را در این خصوص انجام می‌دهیم،  کتاب‌خوانی شکل‌های مختلفی دارد و شاید به این ترتیب که یک کتاب در دست بگیریم و ورق بزنیم نباشد، اما مردم ما کتاب‌خوان هستند. ما برای اینکه به نقطه مطلوب برسیم کار زیادی داریم و باید تلاش کنیم.


 هراتی با اشاره به اینکه نهاد کتابخانه‌های عمومی برای نخستین بار در بخش تجلی اراده ملی چهل و یکمین جشنواره فیلم فجر شرکت کرده و به فیلمی که به فضای مطالعه و کتاب و کتاب‌خوانی توجه داشته، جایزه داده‌اند، افزود: ما باید چنین دقت‌هایی را داشته باشیم تا کتاب و کتاب‌خوانی را به یک گفتمان تبدیل کنیم.

 او سپس به فعالیت‌های خلاقانه در حوزه کتاب و کتاب‌خوانی در نهاد کتابخانه‌ها از جمله همایش بین‌المللی کتابخانه‌های عمومی و کسب‌وکارهای کوچک اشاره کرد و گفت: کارهای خلاقانه زمانی به یک جریان تبدیل می‌شوند که یک نگاه اقتصادی داشته باشند و وارد زندگی‌مان شوند، با آن‌ها بتوانیم مسائل و مشکلاتمان را حل کنیم و یا شیوه زندگی را به کمک کتاب ارتقا دهیم.
 

معاون توسعه کتابخانه‌ها و ترویج کتاب‌خوانی نهاد با اشاره به مهمانان خارجی این همایش که از کشورهای روسیه، ترکیه، هند، برزیل و مالزی در این همایش به‌صورت حضوری و مجازی شرکت کرده بودند، گفت: رئیس انجمن کتابخانه‌های برزیل، در حاشیه مراسم گفت کاش در کشورمان نهادی مانند نهاد کتابخانه‌های عمومی داشته باشیم یا میهمانی که از روسیه آمده بود دچار شگفتی شده بود و می‌گفت می‌توانیم مدل‌هایی را در کتابخانه‌های خود پیاده کنیم. 
 
 هراتی در ادامه درباره مجموعه «هدهد» که به یک نام تجاری در حوزه کتابخانه‌ها تبدیل شده توضیح داد.
 
 او با بیان این‌که آدم سیاسی‌ای نیست و آنچه را اتفاق افتاده می‌گوید، به "همراهی محمدمهدی اسماعیلی، وزیر ارشاد و دولت سیزدهم و توجه ویژه رئیس‌جمهور به موضوع کتاب و کتابخانه‌ها" اشاره کرد و گفت: در این دوره اتفاقات خوبی در بحث دسترسی آسان به کتاب و عدالت فرهنگی رفم خورده و بستر این موضوع را فراهم کردند.

"پروژه به اتمام رساندن کتابخانه‌های مرکزی، نوسازی و بازسازی کتابخانه‌ها و افزایش کتابخانه‌های سیار" از مواردی بود که هراتی در بحث توجه دولت سیزدهم به موضوع کتاب و کتابخانه‌ها مطرح کرد.

معاون توسعه کتابخانه‌ها تأکید کرد: بعد از مهیاشدن بستر کتابخانه‌ها این کتابداران متخصص و دلسوز ما هستند که کارها را برعهده می‌گیرند تا مخاطبان از فضای کتابخانه‌ها استفاده کنند. همه چیزهایی که گفته شد محقق نمی‌شود مگر این‌که کتابداران دلسوز و متخصص پای ‌کار باشند. آن‌ها به فضای کتابخانه‌ها جان می‌بخشند و روحی به آن می‌دمند.
 

 او در ادامه بیان کرد: ما در حوزه امانت کتاب ۴۰ درصد پیشرفت داشتیم و به لحاظ عضو نیز پیشرفت ۲۶ درصدی داشتیم. نزدیک به ۵۰ میلیون نسخه کتاب موجودی کل کتابخانه است؛ اما برای تأمین منابع کمک جدی می‌خواهیم. برای تأمین منابع بودجه‌ای نداریم. از دوستان رسانه‌ای می‌خواهیم ما را در این زمینه یاری کنند.
 

حضور مدیران کل استانی در نمازجمعه و ارائه گزارش کتابخانه‌ها، کتابت قرآن توسط کودکان، پویش کتاب «دستت چیه؟»، ششمین دوره کارتون کتاب، بخشودگی جرایم، عضویت رایگان، افتتاح ۲۱ کتابخانه (۳ مورد کتابخانه جدید و ۱۸ مورد کتابخانه‌هایی که بازطراحی شده‌اند)، پویش «اهدای کتاب، اهدای دانایی»، فراخوان جشنواره ایده‌های برتر ترویج کتاب‌خوانی، فراخوان سرود با موضوع کتاب و کتاب‌خوانی و کتابدار، همایش بین‌المللی شهدای مدافع حرم، نشست‌های تخصصی با موضوع کتاب‌سازی، بازدید دانش‌آموزان و دانشجویان از کتابخانه‌ها، پویش کتاب خون با همراهی سازمان خون و فراخوان جشنواره کتاب و رسانه، از برنامه‌هایی بود که به گفته هراتی در هفته کتاب اجرایی خواهد شد.

 او همچنین یادآور شود: طرحی را با شهرداری تهران درباره کتابخانه شهر داریم که مسئله محتوایی و پیش‌تولید آن انجام شده است. تعداد قابل‌توجهی کتاب از همه نوع قشر و نویسنده، در حوزه ادبیات کودک، ادبیات بزرگسال و روان‌شناسی انتخاب شده و در سطح شهر به نمایش گذاشته می‌شود. در این اکران شهری معرفی کوتاه از کتاب و طرح جلد را می‌بینید که با اسکن پی آر کد می‌توانید اطلاعات بیشتری داشته باشید.

 هراتی در پاسخ به سؤال ایسنا که این طرح در سال گذشته نیز اجرا شده و با اسکن پی آر کد وارد سامانه فروش کتاب خانه کتاب می‌شدیم که گاه کتاب‌ها معرفی نداشتند یا معرفی ناشر بوده است، و امسال چه ویژگی‌هایی دارد؛ مثلاً آیا این‌که کتاب در کدام کتابخانه موجود است به نمایش درمی‌آید گفت: سال گذشته نیز این در پروژه بود که چون ایده جدیدی بود، ناقص بود و دسترسی راحتی نداشتید. امسال سامانه خوبی است و اطلاعات کتاب به‌صورت اختصاصی نوشته شده است، عکس طرح جلد با هماهنگی ناشران است و ناشران همه از این طرح مطلع هستند. ای‌بوک کتاب با اقتضائات به نمایش درمی‌آید و کتاب‌هایی انتخاب شده که حتماً در کتابخانه‌ها موجود باشد.

 او درباره زنگ کتاب‌خوانی در مدارس نیز تأکید کرد مکاتبات صورت ‌گرفته و نهاد کتابخانه‌ها پیگیر این موضوع است. 
 
 در پایان مراسم از پوستر هفته کتاب نهاد کتابخانه‌ها رونمایی شد.

  انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha