• چهارشنبه / ۱۷ آبان ۱۴۰۲ / ۱۴:۵۲
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1402081712732
  • خبرنگار : 30147

مدیر امور آب و فاضلاب خواف مطرح کرد

 تلاش برای خروج دو روستا و یک شهر خواف از نقطه سربه‌سر تولید و مصرف آب شرب

 تلاش برای خروج دو روستا و یک شهر خواف از نقطه سربه‌سر تولید و مصرف آب شرب

ایسنا/خراسان رضوی مدیر امور آب و فاضلاب شهرستان خواف گفت: تمام تلاش خود را برای خروج شهر قاسم‌آباد و دو روستای زوزن و اسدآباد خواف از نقطه سربه‌سر تولید و مصرف آب شرب به کار گرفته‌ایم.

محسن چهکندی در گفت و گو با ایسنا، عبور از این بحران را نیازمند همکاری و مشارکت بیشتر مردم مناطق شهری و روستایی دانست و اظهار کرد: تمام تلاش خود را در رفع مشکلات ناشی از تنش در پیک مصرف به کار گرفته‌ایم.

وی با بیان اینکه با توجه به مشکلات عدیده و کاهش بارش‌ها در سال آبی جاری (مهر سال ۱۴۰۲ تاکنون) شاهد کاهش میزان منابع آبی هستیم، بیان کرد: از شهروندان تقاضا داریم نسبت به اشاعه صرفه‌جویی در مصارف شرب، کشاورزی و صنعت بیش از گذشته همکاری داشته باشند.

مدیر امور آب و فاضلاب شهرستان خواف افزود: شهرستان خواف ۸۲ هزار و ۸۳۰ نفر جمعیت شهری و ۶۹ هزار و ۶۸۸ نفر روستانشین دارد که از این تعداد ۴۸ هزار انشعاب آب آشامیدنی در سطح ۶ شهر و ۸۲ روستای شهرستان خواف زیرپوشش خدمات آب و فاضلاب قرار دارند.

 تلاش برای خروج دو روستا و یک شهر خواف از نقطه سربه‌سر تولید و مصرف آب شرب

وی با بیان اینکه آب مورد نیاز این تعداد مشترک توسط ۴۴۰ کیلومتر شبکه انتقال و ۸۸۰ کیلومتر شبکه توزیع آب تأمین می‌شود، گفت: سرانه مصرف آب شرب هر شهروند خوافی ۱۸۰ لیتر آب در سال است.

چهکندی ادامه داد: هرچند در روستاها کمبود آب نداریم اما در توزیع و انتقال آب با مشکلاتی همچون فرسودگی شدید شبکه آب‌رسانی و هدر رفت آب مواجه هستیم که پیگیری‌های لازم در دست انجام است.

وی میزان هدر رفت آب در روستاها را بالای ۵۰ درصد و در بخش شهری ۳۵ درصد ناشی از فرسودگی خطوط انتقال و شبکه توزیع اعلام کرد و گفت: این امر به دلیل فرسودگی شبکه آب‌رسانی است که از دهه ۶۰ بوده است.

مدیر امور آب و فاضلاب شهرستان خواف در ادامه از حفر یک حلقه چاه آب و احداث مخزن ذخیره ۲۰۰۰ مترمکعبی برای شهر قاسم‌آباد و روستاهای زوزن و اسدآباد بخش جلگه زوزن خبر داد.

وی اظهار کرد: این پروژه به منظور جبران کسری آب مشترکان در روزهای پیک مصرف به همت قرارگاه شهید قاجاریان سپاه و نظارت آبفای شهرستان در قالب طرح محرومیت‌زدایی دولت عملیاتی شده است.

چهکندی با بیان اینکه این چاه در حال حفاری است، افزود: وضعیت کنونی آب شرب در مناطق شهری و روستایی ذکر شده در نقطه سر به سر تولید و مصرف قرار دارد که با اجرای این پروژه مشکلات ناشی از تنش در پیک مصرف برطرف خواهد شد.

مدیر امور آب و فاضلاب شهرستان خواف ادامه داد: جمعیت تحت پوشش شهر قاسم‌آباد و روستاهای زوزن و اسدآباد افزون بر ۱۲ هزار و ۲۰۰ نفر است.

وی در خصوص وضعیت بهداشتی آب شرب شهرستان گفت: همه آزمایش‌ها و اندازه‌گیری‌های لازم برای گندزدایی آب شرب انجام می‌شود و آب شرب خواف بر پایه استانداردهای ۱۰۵۳ سازمان بهداشت جهانی و وزارت بهداشت در شرایط بهینه است.

چهکندی در پایان به استفاده غیرمجاز از آب شرب برای آبیاری باغات و تأمین آب شرب دام توسط برخی مشترکان شرکت آب و فاضلاب گلایه کرد و از شهروندان خواست برای آبیاری باغات و تأمین آب شرب حیوانات اهلی از منابع آبی دیگر استفاده کنند.

شهرستان خواف با ۴ بخش، ۶ شهر و ۸۲ روستا، گسترده‌ترین شهرستان خراسان رضوی محسوب می‌شود که در ۲۷۰ کیلومتری جنوب شرق مشهد مرکز این استان واقع است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha