• چهارشنبه / ۱۷ آبان ۱۴۰۲ / ۱۵:۵۸
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1402081712824
  • خبرنگار : 50107

یک مسوول خبر داد

راه‌اندازی پایگاه ثابت اهداء خون در حرم رضوی/ کاهش فزاینده ذخایر خونی

راه‌اندازی پایگاه ثابت اهداء خون در حرم رضوی/ کاهش فزاینده ذخایر خونی

ایسنا/خراسان رضوی مسئول واحد برنامه‌ریزی، جذب و نگهداری اهداکنندگان اداره کل انتقال خون خراسان رضوی با اشاره به اینکه در هفته جاری بعد از دو دهه پایگاه ثابت اهداء خون را در خود حرم مطهر رضوی، صحن پیامبر اعظم(ص)، جنب ورودی باب‌الکاظم(ع) بازگشایی کردیم که همه روزه از ساعت ۸ تا ۱۳ پذیرای اهداکنندگان است، گفت: امروز ذخایر خونی استان در سطح ۷.۲ روز یعنی در جایگاه آبی قرار دارد اما دچار کاهش فزاینده ذخایر خونی شدیم.

محمد شریف‌الحسینی در گفت‌وگو با ایسنا، در خصوص میزان ذخایر خونی استان اظهار کرد: میزان مصرف خون استان روزانه حدود ۵۵۰ تا ۶۰۰ واحد در ۶۳ بیمارستان و مرکز درمانی تحت پوشش اداره کل انتقال خون خراسان رضوی است.

وی بیان کرد: از ابتدای سال تا امروز با همراهی مردم، تلاش‌های شبانه‌روزی پرسنل انتقال خون خراسان رضوی و اطلاع‌رسانی‌های به هنگام موفق شدیم ذخایر خونی را در جایگاه سبز که ذخیره بین ۸ تا ۱۲ روز بوده و یا جایگاه آبی که ذخایر بین ۶ تا ۸ روز است، نگه داریم.

شریف‌الحسینی افزود: در ۶ ماهه دوم سال با بازگشایی مدارس و دانشگاه‌ها، افزایش مشغله مردم و بیماری‌های فصلی مانند آنفلوانزا، کرونا و غیره مراجعه مردم کاهش پیدا کرده و تعدادی از افرادی هم که مراجعه می‌کنند به دلیل بیماری موفق به اهداء خون نمی‌شوند، در نتیجه میزان تولید ما تاحدودی کاهش پیدا می‌کند. میزان مصرف خون و فرآورده‌های خونی توسط زائران و صنعت توریسم درمانی استان نیز پابرجا است.

مسئول واحد برنامه‌ریزی، جذب و نگهداری اهداکنندگان اداره کل انتقال خون خراسان رضوی ادامه داد: زمانی که تولید ما کاهش پیدا کند، به ناچار مجبور هستیم برای تامین روزانه ۵۵۰ تا ۶۰۰ واحد مصرف استان از ذخایر خونی استفاده کنیم. اگر این روند ادامه‌دار باشد، موجب کاهش فزاینده ذخایر خونی می‌شود. ما باید ذخایر خونی را حفظ کنیم؛ زیرا برای حوادث و شرایط غیر مترقبه مورد نیاز است.

وی اضافه کرد: امروز ذخایر خونی استان در سطح ۷.۲ روز یعنی در جایگاه آبی قرار دارد، اما دچار کاهش فزاینده ذخایر خونی شدیم. اگر روند تداوم پیدا کند روز به روز ذخایر کاهش پیدا می‌کند. از دارندگان تمام گروه‌های خونی مثبت و منفی تقاضا داریم طی روزهای آتی به پایگاه‌‎های اهداء خون ما در سطح استان مراجعه کنند.

شریف‌الحسینی با بیان اینکه ما ۱۳ پایگاه در سطح استان داریم که این هفته به ۱۴ پایگاه رسید، عنوان کرد: ۷ پایگاه در سطح مشهد و ۷ پایگاه نیز در سطح شهرستان‌ها قرار دارند. فعلا نیازی به ساخت پایگاه جدید نیست.

مسئول واحد برنامه‌ریزی، جذب و نگهداری اهداکنندگان اداره کل انتقال خون خراسان رضوی گفت: در هفته جاری اتفاق بزرگی به همت مدیر کل انتقال خون خراسان رضوی و همکاری آستان قدس رضوی رخ داد. بعد از دو دهه پایگاه ثابت اهداء خون را در خود حرم مطهر رضوی بازگشایی کردیم که زائران و مجاوران می‌توانند همه روزه از ساعت ۸ تا ۱۳ با مراجعه به صحن پیامبر اعظم(ص) جنب ورودی باب‌الکاظم(ع) نذر خون خود را در حرم انجام دهند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha