• چهارشنبه / ۱۷ آبان ۱۴۰۲ / ۱۹:۵۸
  • دسته‌بندی: همدان
  • کد خبر: 1402081712975
  • خبرنگار : 50037

یک مسئول عنوان کرد

۲۵ هزار زوج جوان در کشور هیچ اقدامی برای فرزندآوری نداشته‌اند

۲۵ هزار زوج جوان در کشور هیچ اقدامی برای فرزندآوری نداشته‌اند

ایسنا/همدان کارشناس قرارگاه جوانی جمعیت استان همدان گفت: متأسفانه در سطح کشور ۲۵ هزار زوج جوان داریم که هیچ‌گونه اقدامی برای فرزندآوری نداشته‌اند و هر سال از زندگی زناشویی آنها می‌گذرد.

ویسی چهارشنبه ۱۷ آبان در دومین مجمع سلامت شهرستان رزن، اظهار کرد: در حال حاضر در سطح کشور ۲۳ تا ۲۵ میلیون از بانوان در نرخ باروری هستند و بانوان دهه شصتی میانگین ۳۵ تا ۴۵ سال سن دارند که با حل مشکل اقتصادی که یکی از متغیرهای کلان فرزندآوری به شمار می رود می‌توانیم برای قانون جمعیتی زمینه سازی کنیم.

وی با اشاره به اینکه ذهنیت دهه شصتی ها نسبت به فرزندآوری مثبت است و اعتقادات و باورهای قوی دارند، گفت: نرخ فرزند سوم و چهارم در کشور دارای افزایش بوده اما فرزند نیاوردن و فرزند اول و دوم کاهش داشته که علت این امر این است که بانوان دهه‌های ۶۰ به بعد باوری مانند بانوان دهه شصتی ندارند.

ویسی خاطرنشان کرد: راغب شدن خانواده ها به تک فرزندی و نیاوردن فرزند و نگاه فرد گرایانه در کشور رو به ترویج است و اگر با این سبک زندگی که در حال حاضر پیش می رویم این ذهنیت ها موجب تجرد قطعی بسیاری از جوانان کشور خواهد بود.

وی در ادامه با بیان اینکه فعلا در پنجره جمعیتی قرار داریم، افزود: در حال حاضر بیشترین جمعیت جوان را در کشور داریم و در پنجره جمعیت جوانی سن ۱۵ تا ۶۵ سال سن مولد و فعال جامعه به شمار می رود که هر کشوری آرزوی چنین پنجره جمعیتی را دارد.

ویسی با تأکید بر اینکه اگر این پنجره جمعیتی به درستی مدیریت شود از نقش مؤثری در جهش اقتصادی برخودار خواهد بود، تصریح کرد: از سال ۱۳۸۵ کشور ایران وارد پنجره جمعیتی شده و سال ۱۴۲۵ از پنجره جمعیتی خارج می‌شود و با خروج از پنجره جمعیتی به این می رسیم که ۳۰ درصد جامعه را افراد سالمند و کهنسال تشکیل می‌دهند و این یک فاجعه می‌تواند باشد و آن تناسب جمعیتی را که در سال ۱۴۲۵ آن طور که پیش بینی شده نخواهیم داشت.

کارشناس قرارگاه جوانی جمعیت استان همدان ادامه داد: وقتی وارد جمعیت سالمندی شویم هیج جایگزین نصبی هم نداریم و احتیاج به ورودی های جدید جمعیتی خواهیم داشت و نیاز به زاد و ولد و مهاجرت پذیری خواهد بود و مجبوریم برای اینکه کشور خود را اداره کنیم از کشورهای جوان از جمله افعانستان نیرو بیاوریم.

ویسی اضافه کرد: قبلا در هر یک از مرزهای کشور ایران ۲۰۰ نیروی جوان داشتیم که اکنون این آمار به ۲۰ نفر رسیده است و در سال ۱۴۲۰ بر اساس پیش بینی حتی یک نیروی جوان برای مرزهای خود نخواهیم داشت که از مرزها مراقبت کنند و ناچار هستیم از نیروهای کشورهای دیگر استفاده کنیم.

وی با تأکید بر اینکه باید پنجره جمعیتی کشور را به نحو احسن مدیریت و حفظ کنیم، گفت: اگر آمریکا و دشمنان و ابرقدرتهای دنیا امروز به کشور ایران حمله نمی کنند به خاطر رهبری داهیانه و مقتدرانه مقام معظم رهبری و نیز پنجره جمعیتی جوان کشور ایران است و برای اینکه کشورهای ابرقدرت و استکبار دنیا به این هدف شوم خود هرگز نرسند قبل از اینکه دیر شود باید پنجره جمعیتی کشور را مدیریت کنیم.

ویسی با اشاره به اینکه مقام معظم رهبری در سال ۸۰ بحث مسأله‌ جمعیت را مطرح کردند اما بالاخره این موضوع در سال گذشته توسط رئیس جمهور به امضاء رسید، خاطرنشان کرد: از زمان مطرح کردن این موضوع در سال ۸۰ تا به امروز ۱۶ سال فرصت داشتیم اما ۱۰ سال این فرصت سوخت شده و تنها پنج یا شش سال برای مدیریت پنجره جمعیتی کشور فرصت داریم.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha