• چهارشنبه / ۱۷ آبان ۱۴۰۲ / ۲۰:۰۱
  • دسته‌بندی: مازندران
  • کد خبر: 1402081712976
  • خبرنگار : 50199

رئیس دیوان عدالت اداری:

مردم به دیوان عدالت اداری اعتماد دارند

مردم به دیوان عدالت اداری اعتماد دارند

ایسنا/مازندران رئیس دیوان عدالت اداری با اعلام اینکه طبق آمار دو سوم درخواست‌های مردم به مسائل اداری مرتبط می‌شود، گفت: مراجعه مردم به دیوان نشان از اعتماد به این بخش است و این اقدام خوبی بوده که در زمان تصویب قانون اساسی یک ‌مجموعه قضایی را در کنار قوه قضاییه قانون گذاران پیش بینی کردند.

حکمتعلی مظفری امروز ۱۷ آبان در حاشیه سفر به مازندران در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به دلیل سفر خود به استان‌های کشور، گفت: دیوان عدالت در تهران ‌مستقر است و حضور مردم در مرکز از استان‌ها به لحاظ بعد مسافت و هزینه‌های مادی و معنوی دشوار است و در این راستا سفر استانی در دستور کار قرار گرفت.

وی با اشاره به اینکه پیش از سفر به استان‌ها اعلام می‌شود تا مشکلات در چهارچوب مسائل قانونی بررسی شود، افزود: در خواست‌های مردم مطابق قانون بررسی می‌شود و اگر خواسته مطابق قانون بود حل و اگر مشکل اختلاف سلیقه بود که به همان اندازه بررسی شده و قابل اجابت نیست.

رئیس دیوان عدالت اداری در پاسخ به سوال ایسنا مبنی بر اینکه عمده درخواست‌های مردم در چه زمینه‌ای بود، خاطرنشان کرد: افراد درخواست خود را با معاونین مربوطه مطرح می ‌کنند؛ برخی مراجعین به رای صادرشده معترض هستند و شاکله افرادی که می‌آیند یا پرونده جریمه‌ای دارند و یا درخواست رسیدگی خارج از نوبت دارند.

این مسئول افزود: همچنین بخشی از درخواست‌ها مربوط به حوزه اجرای احکام است و مدعی هستند در اجرا با تاخیر مواجه شده یا اجرای حکم انجام نمی‌شود. در این صورت پرونده در اجرای احکام بررسی شده و پاسخ دستگاه و مقام اجرا بر اساس قانون مورد بررسی قرار می‌گیرد که آیا دستگاه صرفا رفع تکلیف شده یا خیر.

مظفری تصریح کرد: بخشی از شکایت افراد به صورت قطعی رد شده که مدعی هستند رای درست نبوده که به صورت حضوری مورد بررسی قرار می‌گیرد و پاسخ می‌دهیم و بخشی از پرونده‌ها نیز نیازمند حضور مجدد تهران و بررسی بیشتر است.

رئیس دیوان عدالت اداری ادامه داد: اگر خواسته قابل اجابت است اعمال ماده ۷۹ انجام و در شعبه دیگری بررسی می‌شود و برخی پرونده‌ها نیز وارد نبوده و شکایات رد می‌شود.

این مسئول با اشاره به اینکه در حوزه شهرداری‌های مازندران نیز درخواست‌هایی بود که به دلیل پذیرش مهمان و تفرجگاه‌ها مطرح شد، گفت: برخی پرونده‌های ماده ۹۹ در خصوص ساخت و سازها در حوزه روستایی و خارج از حریم است و برخی هم در خصوص ساخت و ساز غیر مجاز و ماده ۱۰۰ که شکایت چندانی در استان مازندران نداریم.

مظفری افزود: همچنین افرادی که مراجعه می‌کنند اعتراض به جریمه‌های کمیسیون ماده ۹۹ بررسی شده و یا احکام صادر شده است یا اختلافات کارگری؛ طبق امار دو سوم درخواست‌ها به مسائل اداری مرتبط می‌شود.

وی ادامه داد: واگذاری زمین‌ها به افراد خاص اگر چنانچه پروانه غیر مجازی صادر شده باشد به دادستانی، سازمان بازرسی و دیوان منعکس می‌شود تا برای ابطال پرونده اقدام کنند.

رئیس دیوان عدالت اداری، اظهار کرد: متاسفانه ضعف کم اطلاعی به مدیران بر می‌گردد و بی‌جهت چرخه دادرسی به مردم تحمیل شده و با طرح دعوا انجام می‌شود؛ اگر روال قانونی انجام شود شکایات شاید به صفر نرسد اما کاهش می‌یابد.

مظفری گفت: البته برخی فکر می‌کنند ذی‌حق هستند به پاسخ دستگاه‌ها قانع نمی‌شوند اما بخش عمده‌ای، ضرورتی به مراجعه دیوان ندارند اما گاها دستگاه‎ها به دلیل کم اطلاعی از مقررات قانونی و یا عدم احساس مسئولیت در برابر حقوق افراد زمینه اجرا نشدن حقوق افراد در دستگاه‌های اجرایی فراهم می‌شود و به دیوان علیه دستگاه‌ها شکایت می‌کنند.

وی ادامه داد: مراجعه مردم به دیوان نشان از اعتماد به این بخش است و این اقدام خوبی بوده که در زمان تصویب قانون اساسی یک ‌مجموعه قضایی را در کنار قوه قضاییه قانونگذاران پیش بینی کردند.

مظفری یادآور شد: دیوان مجموعه‌ای مستقل دور از نظارت در قانون اساسی پیش بینی شد که بر عملکرد قوه مجریه نظارت، به شکایات مردم رسیدگی کند و اگر این ‌مجموعه نبود در حق مردم اجحاف بیشتری می‌شد.

رئیس دیوان عدالت اداری  گفت: علی‎رغم پیگیری‌ها و تلاش‌های انجام شده یکجا قوه قهریه باید موضوع را به سامان برساند و با ظرفیت قانونی از مردم دفاع کند و امیدوارم دیوان به شانیت خود برسد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha