• پنجشنبه / ۱۸ آبان ۱۴۰۲ / ۱۰:۴۷
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1402081813176
  • خبرنگار : 50105

هفته کاری ۴ روزه؛ کلید کاهش انتشار کربن در جهان

هفته کاری ۴ روزه؛ کلید کاهش انتشار کربن در جهان

ایسنا/خراسان رضوی آزمایش چهار روزه کاری در هفته منجر به کارگران سالم‌تر و آلودگی هوای کمتر می‌شود.

در واقع افزایش یک روز تعطیلی اضافی در هفته به کارگران، بهره‌وری و سلامت جسمی و روانی آنان را افزایش و انتشار دی اکسیدکربن را کاهش می‌دهد. نتایج تحقیقات نشان می‌دهد که اینها برخی از مزایای شگفت‌انگیز یک هفته کاری چهار روزه است.

هفته کاری چهارروزه، برای کشورهایی که این آزمایش را انجام دادند، آزمایشی انقلابی در بخش شرکتی بود و نحوه عملکرد کارکنان را تغییر داد. مسیری که بین جولای تا دسامبر سال ۲۰۲۲ انجام شد موجب افزایش بهره‌وری روزانه کارکنان تا ۲۲ درصد شد، در حالی که هیچ ضرری در دستمزد کارکنان مشاهده نشد.

دهه‌ها شعار مشاوران مدیریت، «کار هوشمندانه‌ و نه سخت» بوده است شواهد فزاینده‌ای وجود دارد که نشان می‌دهد کنار گذاشتن هفته کاری معمولی مزایایی برای کارفرمایان و کارمندان دارد.

همچنین نتایج نشان داده است که دیجیتالی‌شدن سریع دنیای کار منجر به فعالیت دو پنجم نیروی کار جهانی از راه دور می‌شود و بسیاری از سازمان‌ها به‌طور کامل از کار انعطاف‌پذیر استقبال می‌کنند.

ابتکار اسپانیا

والنسیا، سومین شهر بزرگ اسپانیا، یک برنامه آزمایشی هفته چهار روزه را با برنامه‌ریزی تعطیلات در آوریل و مه ۲۰۲۳ آزمایش کرد. نتایج نشان داد که هفته کاری جدید حدود ۳۶۰ هزار نفر را تحت تاثیر قرار داد تا زمان استراحت اضافی برای انجام فعالیت ورزشی، استراحت و تهیه وعده غذایی داشته باشند.

نتایج نشان داد که افراد حاضر در این برنامه وضعیت سلامتی بالاتر و سطح استرس کمتری ثبت کردند، کمتر خسته بودند و احساس شادی و رضایت شخصی بیشتری داشتند. کاهش در رفت‌وآمد نیز منجر به کاهش انتشار دی‌اکسیدنیتروژن و بهبود کیفیت هوا شد.

هفته کاری ۴ روزه؛ کلید کاهش انتشار کربن در جهان

ابتکار ژاپن

کار چهار روزه در هفته به زبان ساده به این معناست که افراد در زمان کمتر کارهای بیشتری انجام می‌دهند. مایکروسافت ژاپن در سال ۲۰۱۹، هفته کاری چهار روزه را معرفی و ۴۰ درصد افزایش بهره‌وری را گزارش کرد.

ابتکار بریتانیا

افراد گزارش کردند که در یک هفته چهار روزه بیشتر ورزش می‌کنند و می‌خوابند. نتایج مطالعه بریتانیا برای خانواده‌ها نیز بسیار مثبت بود و زمان صرف شده کارکنان مرد برای مراقبت از فرزندانشان ۲۷ درصد افزایش یافت.

انتظار می‌رفت زمان رفت‌وآمد در هفته با یک روز کمتر در محل کار کاهش یابد و این اتفاق نیز رخ داد و از ۳.۵ ساعت به کمتر از ۲.۶ ساعت کاهش یافت که ۲۷ درصد کمتر از گذشته بود اما شگفتی بزرگتر کاهش کلی در افرادی بود که با خودرو رفت‌وآمد می‌کردند.

صرف زمان کمتر در ترافیک خبر خوبی است و می‌تواند به مزایای سلامتی منجر شود، تقاضا و خدمات مراقبت‌های بهداشتی مرتبط با آلودگی مانند درمان‌های بیمارستانی، مراجعه به پزشک عمومی یا داروها را کاهش دهد و پرهیز از استرس و اضطراب ناشی از ترافیک نیز برای سلامت روان به ویژه در میان زنان مفید است.

یافته‌ها همچنین نشان داد که کودکان با این روش به دلیل بهبود تعادل بین کار و زندگی والدینشان، بیشترین سود را بردند.

هفته کاری ۴ روزه؛ کلید کاهش انتشار کربن در جهان

ابتکار ایالات‌متحده

نتایج تحقیق دانشگاه ماساچوست آمهرست نشان داد که کاهش ۱۰ درصدی در ساعات کاری باعث کاهش ۸.۶ درصدی ردپای کربن افراد می‌شود و جولیت شور، اقتصاددان ارشد استدلال کرد که هفته کاری کوتاه‌تر، کلید کاهش انتشار کربن در جهان است.

آزمایش‌های چهار روزه در هفته تقریباً مورد موافقت کارکنان شرکت‌کننده قرار گرفت و ۹۷ درصد گفتند که یک هفته چهار روزه باید در سازمان آنها دائمی شود. نظر کارفرمایان نیز بسیار مثبت بود و ۹۲ درصد افرادی که در بریتانیا شرکت کردند هفته چهار روزه را حفظ کردند.

کشورهای سراسر جهان در سال‌های اخیر هفته‌های کاری چهار روزه را تجربه کرده‌اند زیرا دانشگاهیان، دولت‌ها و شرکت‌ها مزایا و معایب احتمالی آن را ارزیابی می‌کنند.

هفته کاری ۴ روزه؛ کلید کاهش انتشار کربن در جهان

راهکار اسپانیا چه بود؟

اسپانیا پیشرو در آزمایش هفته‌های چهار روزه بوده است و در حال حاضر یک آزمایش بزرگ در سراسر کشور برای شرکت‌های شرکت‌کننده در حال انجام است.

این آزمایش برخلاف اکثر آزمایش‌های چهار روزه دیگر در سراسر جهان، فقط یک ماه طول کشید اما نتایج مزایایی را نشان می‌دهند که به‌طور فزاینده‌ای ناشی از کار در هفته‌های کوتاهتر است.

کار کردن یک روز کمتر در هفته به معنای نیاز کمتر به کالاها و خدماتی است که روزانه در محل کار استفاده می‌کنیم. رایانه‌ها و ماشین‌آلات عمر طولانی‌تری خواهند داشت، لباس‌های ثابت و یونیفرم نیازی به تعویض ندارند و از تمیزکننده‌ها کمتر استفاده می‌شود.

پس از این کارآزمایی کوتاه، افرادی که در آن شرکت کردند، ۳۵ درصد کاهش سطح استرس را گزارش کردند که ۶۴ درصد شاهد  افزایش میزان خواب بودند. معاشرت نیز بیشتر بود، به‌طوری‌که ۷۲ درصد گفتند که زمان بیشتری را با دوستان می‌گذرانند، در حالی که ۳۷ درصد بیان کردند که فعالیت بدنی خود را افزایش دادند و ۴۶ درصد زمان صرف مطالعه را افزایش دادند.

لازم به ذکر است که اگر افراد بخواهند وقت آزاد اضافی خود را صرف تقویت سلامت و رفاه خود کنند، به سرمایه‌گذاری‌های بیشتری در این زمینه نیاز خواهیم داشت که به معنای حمل و نقل عمومی بهتر، پارک‌های بیشتر، کتابخانه‌ها، مراکز اجتماعی و امکانات ورزشی است. بسیار مهم است که کارکنان طیف کاملی از مسائل هفته‌های چهار روزه را درک کنند و سازمان‌ها باید سرمایه‌گذاری و از آن حمایت کنند و برنامه‌های آموزشی مناسب باید اجرا شود.

والنسیا مزایای زیست‌محیطی را طی ماه آزمایشی با کاهش ۹.۵ درصدی ترافیک در شهر و ۵۸ درصد کاهش غلظت آلاینده در هوا شاهد بود.

این کارآزمایی موفقیت بزرگی بوده و شواهد تجربی قابل‌توجهی از تأثیر مثبت هفته چهار روزه بر سلامت کارگران و پویایی در سطح شهر ارائه کرده است ازجمله کاهش شدید شدت ترافیک و آلودگی هوا، بهبود گسترده در درک کلی سلامت کارکنان و زمان آزاد بیشتر اختصاص یافته به فعالیت‌های فرهنگی و اوقات فراغت بوده است.

در سطح جهانی، شرکت‌هایی که در آن شرکت داشتند گزارش کردند که درآمدشان در دوره آزمایشی تقریباً ۸درصد افزایش یافته است و ۳۷.۵۵ درصد بیشتر از مدت مشابه در سال ۲۰۲۱ بوده است. استخدام افزایش یافته، غیبت کاهش یافته و حتی تعداد افرادی که کار خود را ترک می‌کنند نیز اندکی نزول کرده است.

نگرش مترقی اسپانیا به کار و دادن انعطاف‌پذیری و خودمختاری بیشتر به کارکنان جای تعجب نیست زیرا این کشور همچنین مدعی رتبه دوم برای بهترین کشور جهان برای کار از راه دور است.

منابع

greenpeace.org

livemint.com

euronews.com

weforum.org

tech.co

reuters.com

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha