• پنجشنبه / ۱۸ آبان ۱۴۰۲ / ۱۳:۴۲
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1402081813284
  • خبرنگار : 50107

پژمانفر:

بیش از ۴۰۰۰ هکتار از اراضی مشهد تغییر کاربری پیدا کرده است

بیش از ۴۰۰۰ هکتار از اراضی مشهد تغییر کاربری پیدا کرده است

ایسنا/خراسان رضوی رئیس کمیسیون اصل نود مجلس شورای اسلامی گفت: بیش از ۴۰۰۰ هکتار از اراضی مشهد تغییر کاربری پیدا کرده‌اند که این موضوع منجر به ناامن شدن امنیت غذایی در کشور شده و باید جلوی این مسئله گرفته شود.

حجت‌الاسلام و المسلمین نصرالله پژمانفر امروز، ۱۸ آبان‌ماه، در همایش و گردهمایی کشاورزان در قالب طرح تحول کشاورزی استان که در مجتمع آیه‌ها برگزار شد، اظهار کرد: اتفاقات غزه ظلمی است که به این گستردگی در این نقطه از جهان شکل می‌گیرد و افرادی که ادعای حمایت از بشریت و حقوق بشر را دارند نه تنها سکوت کردند، بلکه بر جنایت‌های این رژیم غاصب سرپوش می‌گذارند.

وی عنوان کرد: تلاش ما این بوده که بین بخش کشاورزی مجلس و دستگاه‌های اجرایی ارتباط داشته باشیم. مسئله اول اقتصاد حوزه کشاورزی است. اگر امروز نتوانیم در روستاهای خود به مسئله اقتصاد براساس ظرفیت‌های حوزه کشاورزی توجه کنیم، وضعیت فعلی ما تشدید می‌شود.

پژمانفر بیان کرد: روستاهای نزدیک شهر ما به خوابگاهی برای افراد تبدیل شده که در شهر کار می‌کنند اما روستایی نیستند. روستاها تفرجگاه و استراحتگاهی برای افراد ساکن شهرها شدند. این روستا نیست، اقتصاد روستا باید براساس مباحث حوزه کشاورزی باشد. باید مشاغل روستایی را توسعه دهیم، این مساله‌ای اساسی است. اگر امروز ما در مجلس به شدت با خُرد شدن اراضی کشاورزی مخالف هستیم و در این رابطه قانون گذاشتیم، به دلیل این است که وقتی زمین خُرد می‌شود، توجیه اقتصادی ندارد. تا نتوانیم اقتصاد ‌را براساس اقتصاد روستایی مدیریت کنیم، هیچ مسئله‌ای حل نمی‌شود.

نماینده مردم مشهد در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه آمارها مسئولان را فریب می‌دهد؛ با طرح این پرسش که چند درصد از آب کشور واقعاً در حوزه کشاورزی مصرف می‌شود، خاطرنشان کرد: امروز مسئله آب یکی از مشکلاتی است که درگیر آن هستیم. باید مشاغل روستایی دیگری در روستا داشته باشیم تا اقتصاد روستایی تامین شود. روزی بیش از ۷۰ درصد جمعیت ما در روستاها و واقعاً روستا بود اما اکنون بیش از ۲۰ درصد جمعیت در روستاها هستند.

وی با اشاره به اینکه ذیل مساله اقتصاد، بهره‌وری بخش کشاورزی مهم است، تصریح کرد: اگر امروز نتوانیم بهره‌وری را به منظور افزایش تولید در بخش کشاورزی افزایش دهیم، مشکل ایجاد می‌شود و اقتصاد در حوزه کشاورزی معنا پیدا نمی‌کند.

پژمانفر گفت: تغییر کاربری اراضی کشاورزی و خُرد شدن اراضی در حال نابودی ریشه کشاورزی است. باید به این موضوع به صورت جدی توجه کنیم. در این زمینه منفعت موقتی برای کشاورز ایجاد می‌شود، چراکه زمین خود را می‌فروشد اما اتفاق بسیار نگران‌کننده‌ای در کشور در حال رخ دادن است. بیش از ۴۰۰۰ هکتار از اراضی مشهد تغییر کاربری پیدا کرده که این موضوع منجر به ناامن شدن امنیت غذایی در کشور شده و باید جلوی این مسئله گرفته شود.

رئیس کمیسیون اصل نود مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: الگوی کشت مسئله دیگری است. به سختی توانستیم موافقت آب‌منطقه‌ای را بگیریم تا سهم حقابه کشاورزان زیر سد کارده را به آن‌ها بدهیم اما به دلیل اینکه الگوی کشت مناسبی نداشتیم، گوجه کاشتند و با قیمت کم فروختند. مسئله بعدی تولید قراردادی است. با تولید قراردادی می‌توانیم کار را پیش ببریم و در این رابطه ضروری است تا تعاونی را جدی بگیریم. 

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha