• جمعه / ۱۹ آبان ۱۴۰۲ / ۱۱:۳۶
  • دسته‌بندی: رسانه
  • کد خبر: 1402081913635
  • خبرنگار : 71404

در گفت‌وگو با ایسنا

انتقادات تند فهیم به «سرزمین مادری» و کمال تبریزی

انتقادات تند فهیم به «سرزمین مادری» و کمال تبریزی

محمدتقی فهیم، منتقد باسابقه سینما و تلویزیون معتقد است: سریال «سرزمین مادری» به عنوان یک سریال مهم همراه با ترکیب بازیگران خوب، فاقد حس و حال است و همین ایراد، مخاطب را از خود دور می‌کند. وی تاکید می‌کند که اشتباهات زیادی در دکوپاژ و میزانسن کار دیده شده است.

فهیم در گفت‌وگویی با ایسنا درباره سریال «سرزمین مادری» که پس از سال‌ها ماندن در آرشیو صداوسیما مدتی است به آنتن رسیده و در حال پخش است، صحبت کرد و به ذکر نکاتی پرداخت.

یا رفاقت بازی‌ها و اعتبار فیلمساز در سینما باعث شده کار را به او بدهند و یا فیلمنامه کامل نبوده است. البته کامل نبودن فیلمنامه و اشکالات دیگر به صداوسیما بر می‌گرددوی با بیان اینکه سال‌ها پیش که برای اولین بار چند قسمتی از سریال پخش شد را تماشا کرده‌ام، ابتدا درباره این ایراد صداوسیما که سال‌ها یک سریال را در آرشیو نگهداری کرده و اکنون به روی آنتن برده است، چنین اظهار می‌کند: بی‌تردید زمانی که یک سریالی ساخته می‌شود از همان نقطه الف تا ی تحت نظارت سازمان صداوسیما است و می‌دانیم که شرط و شروط‌هایی وجود دارد و تا روشن نباشد برآوردها تصویب نمی‌شود و پولی هم پرداخت نمی‌شود.

این منتقد ادامه می‌دهد: یک سریال با این ترکیب بازیگرانی که دارد، اگر نگوییم سریالِ الف است، اما مشخصا سریال مهمی است؛ بنابراین خودش یک چالش جدی درباره آنچه در درون صداوسیما و میانه‌های آن رخ می‌دهد ایجاد می‌کند. 

حاشیه‌ها برایم مهم نیست / انتقادات تند فهمیم به کارگردانی و فیلمنامه «سرزمین مادری»

این منتقد در بخش دیگری از این‌ گفت‌وگو، انتخاب کمال تبریزی به عنوان کارگردان این سریال را اشتباه توصیف می‌کند و می‌گوید: یا رفاقت بازی‌ها و اعتبار فیلمساز در سینما باعث شده کار را به او بدهند و یا فیلمنامه کامل نبوده است. البته کامل نبودن فیلمنامه و اشکالات دیگر به صداوسیما بر می‌گردد که جای انتقاد دارد و حتی می‌توان درباره آن میزگردهایی برگزار کرد و رویه گذشته را به چالش کشید! اما بحث اصلی این است که من به عنوان یک منتقد، به هیچ کدام از این حاشیه‌ها اهمیت نمی‌دهم و معتقدم هیچ کدام از این حواشی اهمیتی در میزان ارتباط‌گیری مخاطب ندارد.

او درباره دیده شدن یک اثر به واسطه تبلیغات خوب نیز به این نکات اشاره می‌کند: قطعاً تبلیغات در کار تاثیر دارد و شکی در این نیست اما آن چیزی که تبلیغات انجام می‌دهد این است که دیده شدن را کلید می‌زند و توجه‌ها را به ابتدای کار معطوف می‌کند. از اینجا به بعد، دیگر به خود اثر بستگی دارد که چقدر می‌تواند مشتری جلب کند و این موضوع به شکل عام در مورد همه آثار صادق است.

«سرزمین مادری» فاقد حس و حال است

«سرزمین مادری» اشتباهات زیادی به لحاظ دکوپاژ و میزانسن دارد. به نظرم اگر صداوسیما این سریال را پخش نمی‌کرد سودش بیشتر بود تا اینکه بخواهد مخاطب را به این شکل از دست بدهد! ریزش مخاطب در شرایط فعلی یک ضرر کلان برای صداوسیماستفهیم معتقد است: در مورد «سرزمین مادری» به نظرم اصلی‌ترین مشکل به خود سریال برمی‌گردد و این نشان می‌دهد بازهم ترکیب بازیگران در درجه اول برای تبلیغات بسیار مهم است اما در ادامه، درام و کشمکش‌های مهم و قدرتمند است و می‌تواند مخاطب را جذب کند. این سریال اساساً فاقد حس و حال است. حس و حال از تکنیک نمی‌آید و همواره باعث می‌شود تا فیلمساز برای یک اثر هنری از آن استفاده کند اما آن چیزی که بانی ارتباط مخاطب می‌شود حسی است که جاری می‌شود و می‌تواند شاخه‌های مختلفی داشته باشد؛ هم در درون کار و هم ظاهر کار. بنابراین فکر می‌کنم «سرزمین مادری» فاقد این حس و حال است.

او سپس به نقاط ضعف «سرزمین مادری» از دیدگاه خودش اشاره و تاکید می‌کند: به نظر من این سریال همه چیز دارد. یعنی کارگردان بوده، کست خوب دارد و به لحاظ تعداد قسمت‌ها آنقدری هست که مخاطب فرصت کند پای کار بنشیند. در کل هر آنچه لازم است یک اثر دنباله‌دار تلویزیونی داشته باشد این کار دارد و آنچه که ندارد همانی است که مخاطب از آن می‌خواهد! به اعتقاد من اثر هنری، اصلاً تاریخ مصرف ندارد و اگر هم داشته باشد مبتذل است و ما الان با اثری مواجه هستیم که تاریخ مصرف دارد و سریالی هم که تاریخ مصرف داشته باشد اساساً از نظر نقد غیرقابل پذیرش است.

انتقادات تند فهیم به «سرزمین مادری» و کمال تبریزی

اثر هنری تاریخ مصرف ندارد / کمال تبریزی دلش با کار نبوده!

کارگردان «سرزمین مادری» در زمان ساخت یا دلش با کار نبوده و یا آنطور که باید، نمی‌دانسته که یک اثر هنری چطور دارای حس می‌شود که وقتی مخاطب آن را تماشا می‌کند در درجه اول سرگرم شود، لذت ببرد و بعد به تحلیل و اندیشه‌اش بپردازد. ظاهرا سریال بیشتر به دنبال جنگولک بازی‌های سیاسی بوده و به نظر می‌آید اهداف دیگری برای ساختش مدنظر بودهفهیم در ادامه با تاکید بر آنچه تاریخ مصرف داشتن «سرزمین مادری» می‌داند، ادامه می‌دهد: اگر کار در حد آنچه که مردم می‌پذیرند بود، اصلاً تاریخ مصرف معنا نداشت. الان آیا مردم فیلم‌های هیچکاک و خیلی آثار مطرح دیگر را نمی‌بینند؟ چرا الان هم می‌بینند چون تاریخ مصرف ندارند. اگر سازنده یک اثر، هوشمند باشد نباید طوری اثر بسازد که مبتنی بر تاریخ انتشارش باشد. به عنوان مثال سریال‌هایی که متعلق به ۲۰ الی ۳۰ سال پیش است مثل سریال «پدر سالار» و خیلی کارهای دیگر که بعد از بارها پخش، همچنان مخاطب دارند به این دلیل است که حس دارند. بنابراین این ملاک نمی‌شود که چون کار (سرزمین مادری) متعلق به ۱۰ سال پیش است، پس دیده نخواهد شد.

وی همچنین تاکید می‌کند: به نظرم کارگردان این سریال در زمان ساخت یا دلش با کار نبوده و یا آنطور که باید، نمی‌دانسته که یک اثر هنری چطور دارای حس می‌شود که وقتی مخاطب آن را تماشا می‌کند در درجه اول سرگرم شود، لذت ببرد و بعد به تحلیل و اندیشه‌اش بپردازد. ظاهرا سریال بیشتر به دنبال جنگولک بازی‌های سیاسی بوده و به نظر می‌آید اهداف دیگری برای ساختش مدنظر بوده و چون دنبال آن اهداف بودند ناخودآگاه کار تاریخ مصرف‌دار می‌شود. به عنوان مثال آقای تبریزی فیلمی مثل «مارمولک» می‌سازد که خود کارگردان در درجه اول کیف می‌کند که کار را می‌سازد.

این وسط صداوسیما ضرر کرد؛ نه تولیدکننده! 

این منتقد سپس در واکنش به این پرسش که «وقتی یک اثر پس از سال‌ها پخش نشدن به آنتن می‌آید دچار چه آسیب‌هایی می‌شود؟» بیان می‌کند: لطمه چنین اتفاقی به کار نمی‌خورد، بلکه این لطمه برای صداوسیما است و اگر قرار باشد کسی ضرر ببیند، سازمان است. مخاطب ضرر نمی‌کند چون یک اثر بی‌حس و حال را ندیده و الان هم که پخش می‌شود دوست ندارد تماشا کند. کارگردان، تهیه کننده و بازیگران همه دستمزدهایشان را سالها قبل گرفته‌اند و رفته‌اند و این صداوسیماست که متضرر می‌شود. اینجا مثل آمریکا نیست که اگر فیلمی ضرر کند، تولیدکنندگان برشکست شوند؛ اینجا پولشان را اول می‌گیرند و بعد اثر می‌سازند.

محمدتقی فهیم به صحبت‌هایش اینگونه پایان می‌دهد: آن زمان، کاری (سرزمین مادری) ساخته شد که بنا به دلایلی، تشخیص صداوسیما این بود که آن را پخش نکند و بعد از چند سال سریال روی آنتن رفته است. من همان سال‌های قبل که چندین قسمت از سریال پخش شد، اشتباهات زیادی به لحاظ دکوپاژ و میزانسن در کار دیدم و همین اشتباهات باعث شد دیگر رغبتی به ادامه تماشا نداشته باشم. به نظرم اگر صداوسیما این سریال را پخش نمی‌کرد سودش بیشتر بود تا اینکه بخواهد مخاطب را به این شکل از دست بدهد، چون ریزش مخاطب در شرایط فعلی یک ضرر کلان برای سازمان صداوسیماست.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۴۰۲-۰۸-۱۹ ۱۲:۱۸

انتقادهایی بجا و درست

avatar
۱۴۰۲-۰۸-۱۹ ۱۶:۳۴

نه بابا اون وقت کجای اعتقاداتشون درسته میشه بفرمایید؟

avatar
۱۴۰۲-۰۸-۱۹ ۱۲:۴۹

اتفاقا سریال سرگرم کننده هستش و ما خانوادگی نگاه میکنیم و لذت میبریم

avatar
۱۴۰۲-۰۸-۱۹ ۱۳:۱۷

سریال خوب و قشنگیه... این کارشناس هم از دیالوگهای فیلم عصبانی است.... اگه تبریزی فیلم مارمولک بسازد به به می گویید اگر یک فیلم سیاسی جذاب بسازد چون علیه شاه دیالوگ دارد می گویید بد ساخته شده...

avatar
۱۴۰۲-۰۸-۱۹ ۱۳:۲۳

این نظر شخصی شماست جناب فهیم وگرنه این سریال بسیار سطح بالا وپرطرفداره واتفاقا حس وحال خیلی خوبیم داره.

avatar
۱۴۰۲-۰۸-۱۹ ۱۳:۲۴

زمان پخشش خیلی بده بهتره از شنبه تا چهارشنبه باشه تا قسمت بعدی پخش شه قسمت قبلی فراموش میشه الان دیگه مثل قدیما نیست مردم حوصله ندارن یه هفته منتظر باشه یه قسمت بیاد

avatar
۱۴۰۲-۰۸-۱۹ ۱۶:۳۶

اگر حوصله ندارند هفته ای یکبار بیاند پس جطور سریال های خانگی راتحمل میکنند هفته ای یکبار بیاد وازشم استقبال میکنند؟

avatar
۱۴۰۲-۰۸-۱۹ ۱۳:۳۹

بعضیا کلا عادت دارند تایک سریال تلویزیونی پرطرفدار میشه بهشون انتقاد وارد می‌کنند.

avatar
۱۴۰۲-۰۸-۱۹ ۱۳:۴۶

سلام سرزمین مادری، صرفنظر از چند تا سوتی دکوری، سریال خوش ساختیه و من باهاش حال میکنم.

avatar
۱۴۰۲-۰۸-۱۹ ۱۳:۴۷

سلام توروخدا دیگه بسه اگرمنم یکی ازمخاطبا هستم میگم بزاریدماهمشوببینیم بعدگیربدین والله خسته شدیم ازبس منتظرموندیم حالااگه موضوع دیگه ای بازم بزاریدماتاآخرش ببینیم بعدجلوشوبگیریدتازه ماتوقع داشتیم هرشب پخش بشه توروخدا بزاریدراحت بشینیم نگاه کنیم عجباهردفعه به یه بهونه ای جلوشومیگیرن

avatar
۱۴۰۲-۰۸-۱۹ ۱۶:۳۱

منم باشما موافقم واقعا نمی دونم‌چرا همه دوست دارند برای این سریال هر دفعه یه حاشیه درست نمی‌گذارند آدم با خیال راحت بشینه یه سریال را ببینه.

avatar
۱۴۰۲-۰۸-۱۹ ۱۳:۵۴

منتقد حکومتی

avatar
۱۴۰۲-۰۸-۱۹ ۱۵:۴۵

فیلم خوب یا بازیهای خوب

avatar
۱۴۰۲-۰۸-۱۹ ۱۴:۰۳

بااحترام به نظراین کارشناس محترم ولی این اولین سریالیست بعدسالها مخاطب را پای تلویزیون کشانده و مثل خیلی سالها قبل هرکجا باشه مخاطب باهمه‌ی این دغدغه‌های امروزی میخواد زمان پخش این سریال کنار خانواده باشه و پای تلویزیون. اینکه فرمودند حس وحالی به مخاطب نمیدهد درمورد این سریال صدق نمیکند چون کاملا برعکسه

avatar
۱۴۰۲-۰۸-۱۹ ۱۷:۱۹

منم موافقم چطور به این این سریال به این باحالی میگند سریال بی حس حال درضمن کارگردان این سریال م.ه از این کارگردان‌های دوزاری اند که صرفا محض رفاقت ساخت این سریال را بهشون سپرده باشندبعدم این سریال پشتش یک نویسنده خوب هست که بهترین فیلمنامه هلی صدا وسیما را ازجمله درپناه تو وصاحبدلان وسریال ودوران سرکشی را نوشاند که اتفاقا این دوتای آخر راهم با آقای تبریزی کار کردند.

avatar
۱۴۰۲-۰۸-۱۹ ۱۴:۱۶

سریالی به این زیبایی آن هم به کارگردانی استاد بزرگ سینما.

avatar
۱۴۰۲-۰۸-۱۹ ۱۴:۵۹

سلام منکه خیلی دوسش دارم بازیها هم همه عالی

avatar
۱۴۰۲-۰۸-۱۹ ۱۵:۰۲

بیخودی جوسازی نکن هرچی باشه بهتر از ماهواره و سینما و نمایش خانگی و فضای مجازی هستش که همش بدآموزی داره

avatar
۱۴۰۲-۰۸-۱۹ ۱۵:۲۳

والا این نقد نشون میده تو فقط با کارگردان مشکل داری داره تاریخ رو روایت میکنه خوب هم روایت میکنه

avatar
۱۴۰۲-۰۸-۱۹ ۱۵:۲۸

اتفاقا خیلی هم جذابه ماکه خوشمون میاد .کاش هرشب پخش میشد

avatar
۱۴۰۲-۰۸-۱۹ ۱۵:۴۵

خیلی هم سریال خوبیه بیخود انتقاد بیجا نکنید لطفا هم داستانش جابه هم بازیگران هنرمندو قوی

avatar
۱۴۰۲-۰۸-۱۹ ۱۵:۵۳

جناب فهیم سریال خوبیست ما هم داریم فیض می بریم شماباخودت هرجورراحتی. خیلی سریال قشنگ وباحالیست.

avatar
۱۴۰۲-۰۸-۱۹ ۱۵:۵۳

جناب فهیم نغدا که سریال خوبیست ما هم داریم فیض می بریم شماباخودت هرجورراحتی. خیلی سریال قشنگ وباحالیست.

avatar
۱۴۰۲-۰۸-۱۹ ۱۶:۴۳

این سریال جای بحث بسیار دارد اما شاید یک ایراد بزرگ این سریال این است که حوادث واتفاقات بسیار مهم دهه۳۰ و ۴۰ کشور به صورتی سطحی وفقط از زبان چند شخصیت فیلم روایت می‌شود و یا در چند پلان محدود دیده می‌شود

avatar
۱۴۰۲-۰۸-۱۹ ۱۷:۱۴

اگر این اتفاقات دهه سی وچهل را به صورت سطحی ازش می‌گیرد به این دلیل هیت که سریال خیلی سیاسی نیست بیشتر خانوادگی اجتماعی هست در بستر وقایع دهه سی وچهل البته فعلا اواخر دهه بیست هست هست سریال فصل دوم وسریال هم نیره به دهه چهل وپنجاه.

avatar
۱۴۰۲-۰۸-۱۹ ۱۷:۱۵

جناب کدخدا سلام هنوز داستان این سریال وارد وقایع دهه ۳۰ و ۴۰ نشده! تا حالا تا پایان سال ۱۳۲۹ یعنی سال ملی شده صنعت نفت رو پوشش داده.

avatar
۱۴۰۲-۰۸-۱۹ ۱۸:۵۰

سلام خیلی سریال قشنگی زمان پخشش خوب نیست اگه امکانش هست شنبه تا چهارشنبه پخش کنید

avatar
۱۴۰۲-۰۸-۲۰ ۰۰:۴۴

به نظر ما هم سریال بسیار خوبی است با بازیگران قوی مخصوصا بازی آقای شادمان فقط زمان پخش اگر از اول هفته تا آخر هفته پشت سر هم باشد خیلی بهتراست

avatar
۱۴۰۲-۰۸-۱۹ ۱۷:۰۴

سلام به نظر من هم سریال خوبیه و ما خانوادگی از سریال و بازی‌ها خیلی راضی هستیم. فقط اینکه انگار مخصوصا جا به جا در ساعات متفاوت پخش میشه درست نمیتونیم ببینیم. جناب فهیم هم نظرشون رو برای خودشون نگه دارند بهتره.آدمها گاهی برای مطرح شدن نظرات عجیبی می‌دهند.

avatar
۱۴۰۲-۰۸-۱۹ ۱۷:۴۸

بسیار فیلم عالی زیبا دوست داشتنی و پر محتوا است کارگردانی این فیلم بالاتر از بیست است خداوند توفیق بیشتری به کارگردان محترم و عاقل و دانا بدهد چشم نظر تنگت از شما دور باد

avatar
۱۴۰۲-۰۸-۱۹ ۱۸:۰۶

اتفاقا سریال خوش ساختیه و من و خانوادم و خیلیای دیگه مثل ما فقط به خاطر این سریال تلویزیون نگاه میکنیم ممنونم از اقای تبریزی و تک تک عوامل که باعث شدن مخاطب تلویزیون بالا بره

avatar
۱۴۰۲-۰۸-۱۹ ۱۸:۴۶

دلیل ضعف این سریال پرخرج ساده هست: آقای کمال تبریزی و دوسه نفر همدست و هم فکرش ،این سریال را فقط برای توهین به بختیاری ها و ایجاد بلوا درست کردند و در وهله اول هدف ایجاد کاری پرمحتوی و فاخر نبوده ،بلکه نیت خیر و خوب نبوده ،،،به همین خاطر بعد از حذف آن تحریفها و توهین ها ، خود اثر باقی مانده چیز قابلی نیست ،،،،

avatar
۱۴۰۲-۰۸-۱۹ ۱۸:۴۹

سلام. میشه کمی جلوی ابراز انتقادات خود را بگیرید تا بالاخره این سریال رو ببینیم؟؟..

avatar
۱۴۰۲-۰۸-۱۹ ۱۹:۰۲

سریال متوسطیه ولی حرفات مقرضانست

avatar
۱۴۰۲-۰۸-۱۹ ۱۹:۱۹

کمال تبریزی این سریال را در اوج پختگی هنری ساخته بعد از مختارنامه هیچ سریالی از تلویزیون نگاه نکردم ولی این را دارم نگاه می‌کنم.. کاش جناب فهیم مصداق می‌آوردند به جای کلی‌گویی

avatar
۱۴۰۲-۰۸-۱۹ ۱۹:۲۰

کمال تبریزی این سریال را در اوج پختگی هنری ساخته بعد از مختارنامه هیچ سریالی از تلویزیون نگاه نکردم ولی این را دارم نگاه می‌کنم.. کاش جناب فهیم مصداق می‌آوردند به جای کلی‌گویی.

avatar
۱۴۰۲-۰۸-۱۹ ۱۹:۲۲

بعد از سالها صدا و سیمای ملی به خاطر این سریال پرمخاطب شده ،باید دست کارگردان و بازیگران رو ببوسه ،شما میگی ضرر کرده،نظراتت رو برای خودت نگه دار

avatar
۱۴۰۲-۰۸-۱۹ ۱۹:۲۲

کمال تبریزی این سریال را در اوج پختگی هنری ساخته بعد از مختارنامه هیچ سریالی از تلویزیون نگاه نکردم ولی این را دارم نگاه می‌کنم.. کاش جناب فهیم مصداق می‌آوردند به جای کلی‌گویی.

avatar
۱۴۰۲-۰۸-۱۹ ۱۹:۵۵

اتفاقاخیلی هم سریال خوب وپرمحتوایی هست وحس وحال خوبی داره منکه بیصبرانه منتظرپخششم فقط خواهش میکنم هرشب پخشش کنید

avatar
۱۴۰۲-۰۸-۱۹ ۱۹:۵۶

من از انتقادش چیزی نفهمیدم

avatar
۱۴۰۲-۰۸-۱۹ ۲۰:۱۴

تبلیغ سیگار و .‌.. و بی احترامی خواسته و ناخواسته ی بازیگرای به اصطلاح فرنگی از دیگر نقاط ضعف این سریال است.

avatar
۱۴۰۲-۰۸-۲۰ ۱۵:۱۲

ببخشید کجاش تبلیغ سیگارهای اون وقت؟ اگر منظورتون سیگار کشیدن های سوسنه که اونم اگر قصد تبلیغ داشتند رهی بهش نمیگفت از سیگار کشیدنت خسته شدم.

avatar
۱۴۰۲-۰۸-۱۹ ۲۰:۲۳

سریال بسیار جذابی هست ما که هر هفته منتظر پخشش هستیم واز بینندگان پرو پا قرص این سریالیم

avatar
۱۴۰۲-۰۸-۱۹ ۲۱:۰۴

ما که سریال رو دوست داریم ،شما نگاه نکن

avatar
۱۴۰۲-۰۸-۱۹ ۲۱:۱۶

سلام و ادب سریال زیبا و تأثیرگذاری هست. ایشون نظرشون درست نیست

avatar
۱۴۰۲-۰۸-۱۹ ۲۱:۴۸

سریال خوبیه من تکرارشم میبینم انتقاد وارد نیست

avatar
۱۴۰۲-۰۸-۱۹ ۲۱:۵۴

به نظر من بهترین و جذابترین فیلمی است که تا بحال دیدم از نظر محتوا و زمانی ( تاریخی) فقط یه ایرادی که دارد محدودیت در زمان پخش آن است

avatar
۱۴۰۲-۰۸-۱۹ ۲۱:۵۶

سلام سریال خوبی هست ماکه نگاه می‌کنیم

avatar
۱۴۰۲-۰۸-۱۹ ۲۲:۰۱

با سلام ،سریال به نظرم بسیار جالب و پر بیننده هست و با نظر ایشون مخالفم ،این سریال بیشتر تاریخی است و قابل قیاس با سریال پدر سالار یا فیل مارمولک نیست

avatar
۱۴۰۲-۰۸-۱۹ ۲۲:۰۳

مشکل این سریال اینه که اولش از نام خدا استفاده نکرده

avatar
۱۴۰۲-۰۸-۱۹ ۲۲:۵۵

جمله آخر نقد خیلی مشکوک است

avatar
۱۴۰۲-۰۸-۱۹ ۲۳:۳۰

سلام..سریال بسیار عالییییییییی..خدا قوت...خسته نباشید.وقتی یه سریال دیدنی و خوب پخش میشه اینقدر ایراد بنی اسراییلی نگیرید..بسیار زیباست. 👏👏👏👏👏.🌹🙏🌹

avatar
۱۴۰۲-۰۸-۲۰ ۰۰:۰۵

اتفاقا مخاطب بسیاری جذب کرده چون اصلا خسته کننده نیست و خیلی هم جذابه

avatar
۱۴۰۲-۰۸-۲۰ ۰۰:۰۷

اتفاقا خیلی جذاب و پرمخاطبه چون سریال خسته کننده ای نیست

avatar
۱۴۰۲-۰۸-۲۰ ۰۰:۲۲

عده ایی که اهل سینما وتلویزیون هستن می دونن چه بلایی سر سریال اومده و چقدر حذف شده ازش ،پس ایراد الکی نگیریم

avatar
۱۴۰۲-۰۸-۲۰ ۰۰:۲۵

خدایی سریال خوبیه

avatar
۱۴۰۲-۰۸-۲۰ ۰۰:۳۱

آقای فهیم نظر و انتقادتون برای خودتون، مردم سریال رو دوست دارن منم یکی از اونا

avatar
۱۴۰۲-۰۸-۲۰ ۰۰:۵۴

من و خانواده ام عاشق این سریال هستیم اتفاقا حس و حال خیلی خوب با بازی‌های فوق‌العاده خوب دارد.

avatar
۱۴۰۲-۰۸-۲۰ ۰۱:۲۱

اتفاقا تا اینجا که سریال جذابی بوده

avatar
۱۴۰۲-۰۸-۲۰ ۰۱:۳۲

سریال عالی ،خوب بعد از سالها داریم میبینیم آقای فهیم دلت واسه صدا و سیما نسوزه بزار این سریال تا آخر پخش بشه

avatar
۱۴۰۲-۰۸-۲۰ ۰۱:۵۹

اتفاقاسریال بسیارقشنگیه من وخانواده ام از رده های سنی مختلف همگی این سریال را میبینیم وخیلی هم لذت میبریم

avatar
۱۴۰۲-۰۸-۲۰ ۰۶:۲۹

بنظر منم فیلم خیلی خوبی هست. ما هم از دیدنش لذت می بریم

avatar
۱۴۰۲-۰۸-۲۰ ۰۷:۴۲

سوالی که مهم هست اینه که چرا یک سریال خوب و قابل تامل باید ۱۰ سال پس از ساخته شدن از شبکه صدا و سیما پخش بشه؟؟ چی بوده که قبلاً ممنوع بوده و الان آزاد شده؟؟

avatar
۱۴۰۲-۰۸-۲۰ ۰۷:۵۳

سریال خیلی خوبی هست اقای فهیم دوست ندارن مجبورش نکردن نگاه نکنه

avatar
۱۴۰۲-۰۸-۲۰ ۰۹:۱۴

سریال سرزمین مادری فوق العاده زیبا است و ازدیدن آن لذت میبریم

avatar
۱۴۰۲-۰۸-۲۰ ۱۰:۴۲

سلام.اگر به هموطنانتون احترام میذاشتید این سریال که محکوم شده بود رو پخش نمی کردید.ندیدمش و نخواهم دید.تا جایی که میدونم خیلی از اقوام خودم هم نگاش نمی کنن.فیلمی که قومی رو به تمسخر بگیره ارزش دیدن نداره.

avatar
۱۴۰۲-۰۸-۲۰ ۱۴:۲۹

مثل اینکه یه بنا ندارند از اشتباه دربیاند وبدتر بنا دارند که اشتباهشان را تکرار کنند وباز برای این سریال حاشیه جدید ایجادکننده.بعداز سالها یک سریال از تلویزیون پرطرفدار شده اگه گذاشتند باخیال راحت ببینیم.

avatar
۱۴۰۲-۰۸-۲۰ ۱۱:۲۰

به نظرم انتقادها آسمون به ریسمون بافتن بود چون این فیلم واقعا پرمخاطب و خوبه وهنوز به جایی نرسیده که بگیم بی حس و حاله و انتقاد کنیم حالا بذارید نصفش پخش بشه بعد

avatar
۱۴۰۲-۰۸-۲۰ ۱۱:۴۳

سلام منو که بعد از سالها پای تلوزیون کشوند

avatar
۱۴۰۲-۰۸-۲۰ ۱۲:۲۴

سلام، لطفا نظر خودرا بیان کنید.نه اینکه از زبان مردم سخن بگوئید.سریال تاریخی بسیار خوبی است. بیانگر گوشه ای از تاریخ معاصراست. ضمنا ا

avatar
۱۴۰۲-۰۸-۲۰ ۱۳:۱۱

سریال خوبیه مخصوصا بازیگرانی مثل بیتا فرهی و امیر آقایی یه ابهت خاصی دارند. اما بنظر میاد خیلی سانسور شده بعضی قسمت ها خیلی مبهمه و این جذابیت سریال و کم میکنه

avatar
۱۴۰۲-۰۸-۲۰ ۱۴:۲۳

نمی دونم منظورتون سانسور تو کجاست اگر منظورتون توی تلویزیونه خب از تلویبیون ببینید چون تو تلویزیون کمی نسبت به تلویبیون سانسور دارم ولی اگر کلی هست نمیدونم البته سریال اول شصت قسمت بود الان شده ۶۶ پس حتما سانسورشده دیگه.

avatar
۱۴۰۲-۰۸-۲۰ ۱۵:۰۸

اتفاقا بر عکس نظر آقای فهیم سریال جذابی است

avatar
۱۴۰۲-۰۸-۲۰ ۱۵:۴۹

با سلام واقعا برام عجیبه این انتقادات و عجیب تر از اون زمان پخش این سریال جذابه، من و خانواده م از دیدن این سریال لذت میبریم، کلا خیلی کم تلویزیون میبینیم به خاطر مشغله، ولی هیچ قسمتی از این سریال رو از دست نمیدیم، کاش از اول هفته پخش میشد .

avatar
۱۴۰۲-۰۸-۲۰ ۱۵:۵۱

این سریال واقعا سریال خوبیه فقط امیدوارم جشنواره حافظ دیگه باز نامردی ای که در مورد سریال های تلویزیون امسال کرد وسریالهای زیبا وپرمخاطبی مثل گیلدخت نون خ وآتش وباد را نادیده گرفت را درمورد این سریال تکرار نکنهچون واقعا یک سروگردن از خیلی از سریالها حتی از سریالهای خانگی هم بالتره واگرم بخوان از بازیگران کاندیدکنند واقعا محدود به یکی دوتانیستند از همشونم بهتر علی شادمان که واقعا خوش درخشید تو این سریال.

avatar
۱۴۰۲-۰۸-۲۰ ۱۷:۳۹

سلام تقریبا 99درصد نظرات وبه حق بر خلاف نظر منتقد از سریال ابراز رضایت نوده آند مشخص نیست ایشان به چه انتقاد نموده است ظاهراً ایشان از طرفداران سریالهای مثل گیل دخت هستند که قسمت اول آخرش با هم فرقی نداشت

avatar
۱۴۰۲-۰۸-۲۰ ۲۰:۳۸

هر روز پخش بشه تا یادمون نره که داستان چی بوده وهست. داریم پرت میشیم. هفته دو قسمت. فقط خیراته

avatar
۱۴۰۲-۰۸-۲۱ ۰۸:۱۹

ما که راضی راضی هستیم شما ک این همه انتقاد میکنی نبین ب قول خودت چیزی ازت کم نمیشه ک نبینی. با کارگردان مشکل داری با خودش حل کن بگذار ما سرگرم باشیم

avatar
۱۴۰۲-۰۸-۲۱ ۰۹:۴۵

خیلی. سریال خوبیه به وقایع سالهای گذشته میپردازد همچنین دیدن سبک زندگی مردم عادی در آن سالها حس خوبی به ما میده ،

avatar
۱۴۰۲-۰۸-۲۱ ۱۰:۳۹

فوق العاده سریال خوب و خوش ساخت و بیننده پسند هست کاملا مشخصه که کار یه کارگردان باتجربه و کار بلده همون ده سال پیش که پخش سریال متوقف شد کلی با احساسات بینندگان بازی شد خدا قوت به یکایک عوامل سازنده این سریال زیبا جذاب و پر بیننده فقط حیف که آخر هفته پخش میشه لطفا بعد از اتمام سریال "محرمانه " جایگزین کنین

avatar
۱۴۰۲-۰۸-۲۱ ۱۵:۵۷

در حال حاضر برای ساخت سریال حداقل توجه به دو نکته بسیار مهم می نماید : 1- با توجه به تنوع سریالهای خارجی از لحاظ قصه و صد البته تکنیک که بسیار از ما فاصله دارد 2- نوع فرهنگ ایرانی و یقینا محدودیتهای تیم سازنده ، حالا شما در این محیط کار بس دشوار ساخت سریال طولانی و جذاب و مخاطب پسند بساز که هم سازمان و سانسور راضی باشد هم مخاطب سریال مطلوب و حتی رقیب سریال های قوی خارجی باشد. با سپاس از ایسنا

avatar
۱۴۰۲-۰۸-۲۲ ۰۷:۵۴

تقریبا بعد از وضعیت سفید دیگه هیچ سریالی رو از تلوزیون دنبال نکردم تا این سریال متوجه شدم تبریزی کارگردانش هست تصمیم گرفتم دنبال کنم ولی ده دقیقه هم نتونستم تحمل کنم متاسفانه

avatar
۱۴۰۲-۰۸-۲۶ ۲۲:۴۳

سریال بسیار خوبیه لذت می‌بریم از دیدنش وبازی گرفتن خوب ازهنر پیشه های عالیش _ چطور اینها دیده نشد از نگاه منتقد _ خیلی عجیبه

avatar
۱۴۰۲-۰۸-۲۷ ۰۷:۲۰

انگار شهریار و یادتون رفته ؟ نکنه آلزایمر دارید؟

avatar
۱۴۰۲-۰۹-۰۱ ۱۲:۲۹

کاش جناب منتقد توضیح می دادند منظورشان از تاریخ مصرف سریال گذشته است یعنی چه؟ سریال تاریخی اجتماعی رو هر زمان ببینی حس و حال خودش را دارد و اصلا تاریخ مصرف ندارد بیشتر بنظر می آید شما نقد به کارگردان دارید تا کل اثر

avatar
۱۴۰۲-۰۹-۰۱ ۱۴:۲۵

حاشیه جدید شروع شد پخشش تو صدا و سیما متوقف نشه صلواااات وقتی میگم آرامش نداریم همینه دیگه:/

avatar
۱۴۰۲-۰۹-۰۳ ۲۱:۴۴

اتفاقا انقدر سریال زیباست که ما منتظر پخش از تلویزیون نمی مانیم و دو قسمت را در تلوبیون می بینیم.

avatar
۱۴۰۲-۰۹-۱۲ ۰۱:۱۰

من اصلا نفهمیدم منظور این منتقد چی بوده وبنظرم این سریال عالی هست و برای ببیننده جذاب هست

avatar
۱۴۰۲-۰۹-۲۷ ۰۱:۴۲

جناب فهیم سریال دیگه را حتما دیده!!

avatar
۱۴۰۲-۰۹-۲۷ ۰۱:۴۲

جناب فهیم سریال دیگه را حتما دیده!!

avatar
۱۴۰۲-۰۹-۲۷ ۰۱:۴۶

مجید جان سریال درست دیدی؟ شاید آنشرلی را دیدی؟

avatar
۱۴۰۲-۱۰-۰۹ ۰۸:۰۶

عجب نقد غیر منصفانه ای فکر کنم ناقد با صداو سیما مشکل داره سر این سریال خالی کرده اتفاقاً سریال خوب و پر احساسی است من بعد از سالها که سریال های تلویزیون را نمی‌دیدم حتی یک قسمت جا بمانم از تلوبیون نگاه میکنم.

avatar
۱۴۰۲-۱۰-۲۵ ۱۴:۵۸

سلام- یکی از سوتی های اساسی سریال، بیان لقب جناب برای سرتیپ است که بارها تکرار شده است. اصولا ساختار ارتش به گونه ای بوده و هست که برای این الفاظ و ادبیات و القاب بسیار اعتبار و احترام قائل بوده و هستند. کما اینکه در صحنه ای که بدون کلاه احترام بادست گذاشته شد بلافاصله مقام بالای نظامی متوجه و هشدار می دهد. این یعنی اینکه مقامات ارتش به خوبی در هر دوره ای به این موضوعات واقف بوده اند. پس اینکه در صحنه هایی نشان داده شود که یک مقام نظامی ارتش لقب مقام مافوق و ارشد را جناب سرتیپ خطاب کند، آن هم چندین بار یک سوتی بزرگ در باب عدم شناسائی و مطالعه روی جزئیات ساختاری شخصیت های داستان است. لقب سرتیپ- تیمسار است.که عموماً به نظرم تا رده سرتیپی را تیمسار سرتیپ هم خطاب نکرده و فقط لفظ تیمسار بکار می رود.حداقل در دوره ارتش شاهنشاهی ایران که اینگونه بوده است. سپاس