• جمعه / ۱۹ آبان ۱۴۰۲ / ۱۴:۴۹
  • دسته‌بندی: فناوری
  • کد خبر: 1402081913735
  • خبرنگار : 71654

ایرلند در شرف پرتاب اولین ماهواره به فضا

ایرلند در شرف پرتاب اولین ماهواره به فضا

شرکت فضایی خصوصی اسپیس‌ایکس اولین ماهواره ایرلندی را این ماه به فضا پرتاب خواهد کرد.

به گزارش ایسنا و به نقل از اسپیس، تاسواره (cubesat) ایرلند به‌زودی به انجام عملیات‌های نجومی با استفاده از پرتوی گاما خواهد پرداخت.

«ماهواره تحقیقاتی آموزشی ایرلندی ۱» یا به اختصار EIRSAT-1 توسط دانشجویان کالج دانشگاه دوبلین به عنوان بخشی از برنامه «ماهواره‌ات را به پرواز در بیاور» (Fly Your Satellite) که متعلق به آژانس فضایی اروپا است، ساخته شده است.

پروژه تاسواره پرتوی گاما در سال ۲۰۱۷ آغاز شد و اکنون قرار است در پایان ماه نوامبر با موشک فالکون ۹ شرکت اسپیس‌ایکس از پایگاه نیروی هوایی واندنبرگ در کالیفرنیا به پرواز دربیاید.

این تاسواره، سه محموله علمی را حمل خواهد کرد. محموله اصلی ماژول پرتوی گاما (GMOD) است که انفجارهای پرتوی گامای قدرتمند را مطالعه می‌کند. دو محموله دیگر عملکرد پوشش‌های حرارتی اکسید جدید برای ماهواره‌ها را ارزیابی کرده و یک سیستم جایگزین برای سیستم کنترل جهت فضاپیما به نام کنترل مبتنی بر موج را آزمایش خواهند کرد.

جوست ونروسل (Joost Vanreusel)، رئیس آکادمی آژانس فضایی اروپا در بیانیه‌ای گفت: کالج دانشگاهی دوبلین تخصص بسیار زیادی در حوزه‌های علوم فضایی اخترفیزیک دارد و آن‌ها با EIRSAT-1 بر چالش‌های یک پروژه مهندسی بسیار پیچیده غلبه کردند.

وانروسل افزود: این چیزی است که آن را به یک پروژه بسیار جذاب برای برنامه آموزشی «ماهواره‌ات را به پرواز در بیاور» تبدیل کرد؛ ترکیبی از تخصص علمی در دانشگاه با تجربه و تخصص آژانس فضایی اروپا در ساخت و آزمایش فضاپیماهای کوچک.

این برنامه به دانشجویان این امکان را می‌دهد تا در طول طراحی و توسعه ماهواره خود با کارشناسان آژانس فضایی اروپا کار کنند. علاوه بر آن این برنامه از چرخه حیات کامل یک ماموریت فضایی پشتیبانی می‌کند. آژانس فضایی اروپا همچنین از نزدیک با مقامات ایرلند برای غلبه بر چالش‌های نظارتی منحصربه‌فرد ناشی از پرتاب اولین ماهواره این کشور همکاری کرد.

EIRSAT-1 در ابتدا قرار بود با موشک وگا سی آریان‌اسپیس (Arianespace Vega C) پرتاب شود، سپس برنامه آن به پرتاب با اولین پرواز آریان ۶ که بسیار تاخیر داشت، تغییر کرد. اکنون به عنوان یک محموله مشترک بر روی یک موشک فالکون ۹ در اواخر نوامبر به فضا پرواز خواهد شد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha