• شنبه / ۲۰ آبان ۱۴۰۲ / ۱۰:۴۲
  • دسته‌بندی: علم
  • کد خبر: 1402082014081
  • خبرنگار : 71271

مدیر آسمان نمای گنبد مینا:

در ترویج علم و تزریق علم به زندگی اجتماعی هنوز راه بسیار است

در ترویج علم و تزریق علم به زندگی اجتماعی هنوز راه بسیار است

مدیر آسمان نمای گنبد مینا تاکید کرد: کشور در سال‌های اخیر در رشد علمی بسیار موفق عمل کرده است، اما در ترویج علم و تزریق علم به زندگی اجتماعی هنوز راه بسیار است.

به گزارش ایسنا، مهاجری، مدیر آسمان نمای گنبد مینا در مراسم گرامیداشت روز جهانی علم در خدمت صلح و توسعه و افتتاحیه دوازدهمین رویداد هفته ترویج علم ایران که با حضور جمعی از اندیشمندان و فرهیختگان کشور در محل آسمان نمای گنبد مینا برگزار شد، با اشاره به نقش مهم علم در توسعه و صلح به جهانی، گفت: این مرکز سال‌های سال در ترویج علم به خصوص علم نجوم پیش قدم بوده و هست و برای آشنایی بیشتر جوانان گام‌های بلندی برداشته است. 

وی افزود: برنامه این مرکز ترویج علوم دیگر علاوه بر علم نجوم است و باید در علوم دیگر نیز اقدامات ویژه‌ای برای ترویج انجام شود. 

مهاجری تاکید کرد: کشور در سال‌های اخیر در رشد علمی بسیار موفق عمل کرده است، اما در ترویج علم و تزریق علم به زندگی اجتماعی هنوز راه بسیار است.

علم نیازمند نظام حکمرانی مبتنی بر اخلاق و آزادی است

جعفر توفیقی‌، وزیر اسبق علوم، تحقیقات و فناوری ضمن تشکر از انجمن ترویج علم که سال‌هاست با انگیزه به دنبال ترویج علم هستند، گفت: هرچه اسرار خلقت بیشتر کشف می‌شود، بشر به اهمیت علم بیشتر پی می‌برد؛ چراکه در تمام این اسرار مفاهیم و قوانین علمی جاری است. 

وی افزود: با کشف هر راز از آفرینش، صدها مجهول دیگر به دنیای علم اضافه می‌شود. این یعنی علم نامتناهی است و تمام کائنات و هستی بر علم استوار است.

وی اضافه کرد: متاسفانه علم با سرعتی که در بین دانشمندان توسعه و پیشرفت پیدا می‌کند، در جامعه اثرگذار نیست؛ این در حالی است که جامعه به بیداری علمی و تفکر علمی نیاز دارد.

توفیقی ادامه داد: این هفته فرصت بسیار مناسبی‌ است که راجع به مسائل مختلف علم صحبت و واکاوی صورت بگیرد. باید فکر کرد که چرا علم در صلح و توسعه پایدار هنوز به موفقیت نرسیده است.

استاد دانشگاه تربیت مدرس اظهار کرد: شاید دلیل، تنهایی علم است. علم به همین دلیل نمی‌تواند به صلح و توسعه پایدار ختم شود و به همین دلیل است که بزرگترین فجایع تاریخی بشر به وسیله دستاوردهای علمی انجام می‌گیرند و بحرانی‌هایی مثل بحران آب، بحران انرژی، فقر و گرسنگی و بحران محیط زیست، روز به روز بیشتر می‌شوند.

وی با بیان اینکه علم نیازمند نظام حکمرانی مبتنی بر اخلاق و آزادی است، گفت: مادامی که این نظام نهادینه نشود، علم به صلح و توسعه ختم نخواهد شد. در کنار آن علم به آزادی هم نیاز دارد. آزادی به این معنا که علم ابزار دست سیاستمداران و مستعمره دولت‌ها نباشد. 

توفیقی تصریح کرد: علم در آزادی بیان، تفکر انتقادی و تضارب آرا معنا پیدا می‌کند و وظیفه آن علاوه بر کشف، بیان حقایق نیز هست.

وزیر اسبق علوم تاکید کرد: باید برای دانشگاه استقلال قائل شد. اگر دانشگاه و دانشگاهی آزاد و مستقل نباشد، علم به هیچ وجه نمی‌تواند وظایف ذاتی خود را انجام دهد.

توفیقی با بیان این که دانشگاه در آزادی بیان و علم در آزادی بیان معنا می‌شود، تاکید کرد: دانشگاه یک نهاد خود تدبیر است که می‌تواند بهتر از هر فرد و نظام دیگری، خود را و امور مرتبط با خود را تدبیر و اداره کند.

علم زمانی به توسعه پایدار می‌رسد که بشر به صلح برسد

سیاوش صفاریان‌پور، روزنامه‌نگار علمی با اشاره به شعار علم برای صلح و توسعه، گفت: در دنیای امروز و با جنایت‌هایی که شاهد آن هستیم، بسیاری از واژه‌ها مانند صلح از معنا تهی شده‌اند.

وی افزود: جهان امروز برای اینکه بتواند از علم برای رسیدن به توسعه استفاده کند، نیاز به صلحی فراگیر دارد؛ صلح انسان با انسان و صلح انسان با طبیعت گمشده بزرگ امروز هستند. 

صفاریان‌پور ادامه داد: در حالی از علم برای توسعه و صلح یاد می‌شود که شاهد هستیم در غزه، افغانستان، اوکراین و بسیاری مناطق دیگر، از علم برای جنگ افروزی و نفرت افکنی استفاده می‌شود و علم به ابزاری برای سیاستمداران تبدیل شده است. 

این برنامه‌ساز علمی تاکید کرد: علم بدون اخلاق چیزی جز توهم توسعه ایجاد نخواهد کرد. 

صفاریان‌پور در ادامه با اشاره به نقش مهم آسمان نمای گنبد مینا در ترویج علم نجوم، گفت: این مرکز در سال‌های گذشته تاثیر بسیار زیادی در رونق علم نجوم به ویژه نجوم آماتوری داشته است و قطع به یقین ارتقای تکنیکی این مرکز می‌تواند به نتایج بزرگتر و مهم‌تری منتج شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha