• شنبه / ۲۰ آبان ۱۴۰۲ / ۱۴:۱۱
  • دسته‌بندی: کرمانشاه
  • کد خبر: 1402082014383
  • خبرنگار : 50182

آغاز طرح غربالگری "دیابت" و "فشارخون بالا" در کرمانشاه

آغاز طرح غربالگری "دیابت" و "فشارخون بالا" در کرمانشاه

ایسنا/کرمانشاه رییس مرکز بهداشت استان کرمانشاه از آغاز طرح بسیج ملی غربالگری دیابت و فشار خون بالا از امروز(۲۰ آبان) در استان خبر داد.

دکتر ابراهیم شکیبا در گفت و گو با ایسنا، دیابت و فشار خون بالا را دو ریسک فاکتور بسیار مهم در ابتلا به بسیاری بیماری‌ها عنوان کرد و افزود: این دو ریسک فاکتور می توانند زمینه ساز ابتلا به بیماریهای قلبی، سکته های مغزی و نارسایی پیشرفته کلیه شوند و پیشگیری از آنها می تواند تا حد زیادی از بروز این بیماریها جلوگیری کند.

وی خاطرنشان کرد: بیماریهای قلبی و عروقی اولین عامل مرگ و میر در استان به شمار می رود و اگر بتوانیم ریسک فاکتورهای ابتلا به آن را از بین برده یا کنترل کنیم، قطعا جلوی بسیاری از این مرگ و میرها گرفته می شود.

شکیبا گفت: یکی از مهمترین نمادهای پیشرفت در هر کشور، بهبود شاخص های سلامت آن است و یکی از بهترین و منطقی ترین راه‌ها برای بهبود این شاخص، پیشگیری است و در همین راستا تلاش داریم با شناسایی و درمان و کنترل ریسک فاکتورهای خطر، از ابتلا به بیماریهای شایعی مانند بیماریهای قلبی و عروقی پیشگیری کنیم.

شکیبا گفت: در همین راستا معاونت بهداشتی وزارت بهداشت با همکاری دانشگاه های علوم پزشکی و تعامل با سایر ارگان‌ها اجرای طرح ملی غربالگری و بیماریابی دیابت و فشار خون بالا را در دستور کار قرار داده است.

وی افزود: این طرح از امروز(۲۰ آبان) همزمان با سراسر کشور در کرمانشاه شروع شده و اجرای آن تا ۱۵ دی ماه ادامه دارد.

به گفته شکیبا این طرح با هدف افزایش بیماریابی و شروع مراقبت و درمان در بیماران مبتلا به دیابت و فشار خون بالا و نیز افزایش آگاهی جامعه نسبت به عوامل خطر، پیامدها و اهمیت تشخیص زودهنگام و کنترل دیابت و فشار خون در دستور کار قرار گرفته است.

وی افزود: در این طرح تمام افراد بالای ۱۸ سال در زمینه فشار خون بالا و تمام افراد بالای ۴۰ سال در زمینه ابتلا به دیابت غربالگری می شوند.

شکیبا خاطرنشان کرد: در این بین برخی گروه‌های خاص مانند مادران باردار و افراد چاق‌هم که BMI آنها بالای ۳۰ باشد، در هر گروه سنی که باشند، در زمینه دیابت غربالگری می شوند.

وی افزود: برای انجام این غربالگری افراد باید در مدت زمان اعلام شده در روستاها به خانه های بهداشت و در شهرها به پایگاه های بهداشت یا مراکز جامع سلامت مراجعه کنند.

شکیبا گفت: با تشخیص بیماری طی فرآیند غربالگری، افراد به مراکز درمانی جهت پیگیری روند درمان بیماری خود ارجاع می شوند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha