• شنبه / ۲۰ آبان ۱۴۰۲ / ۱۶:۴۹
  • دسته‌بندی: سیاست داخلی
  • کد خبر: 1402082014584
  • خبرنگار : 71381

اخبار سیاسی ۲۰ آبان؛ ثبت نام رئیسی و روحانی برای خبرگان رهبری/سفر رئیس‌جمهور به عربستان

اخبار سیاسی ۲۰ آبان؛ ثبت نام رئیسی و روحانی برای خبرگان رهبری/سفر رئیس‌جمهور به عربستان

«سفر رئیسی به ریاض»، « آخرین فرصت ثبت‌نام داوطلبین انتخابات مجلس خبرگان»،‌ «انتخابات ۱۴۰۲»، و « وضعیت منابع آبی کشو» از موضوعات مهم خبری بیستم آبان ۱۴۰۲ حوزه سیاست بود که می‌توانید در گزارش زیر مشروح آنها را بخوانید.

به گزارش ایسنا، سید ابراهیم رئیسی در ادامه تلاش‌های جمهوری اسلامی ایران برای توقف فوری تجاوزات رژیم صهیونیستی، رفع محاصره و آغاز امدادرسانی به مردم مظلوم و مقتدر غزه، صبح امروز - شنبه - به منظور شرکت در جلسه اضطراری سران سازمان همکاری اسلامی، عازم عربستان سعودی شد.

رئیس جمهور پیش از سفر به ریاض در فرودگاه مهرآباد با اشاره به برگزاری نشست اضطراری سازمان همکاری اسلامی با موضوع فلسطین  تاکید کرد: بمباران غزه باید سریعا متوقف، محاصره رفع و راه‌های ارسال کمک‌ها باز شود. امروز وحدت کشورهای اسلامی بسیار مهم است. میدان غزه به هیچ وجه میدان سخن نیست باید میدان عمل باشد. امروز وحدت کشورهای اسلامی بسیار مهم است.

رئیسی ظهر امروز با استقبال جمعی از مقامات عربستانی، سفیر و اعضای سفارت جمهوری اسلامی ایران در این کشور وارد عربستان شد و در بدو ورود با «شیخ تمیم بن حمد آل ثانی» امیر قطر دیدار و گفت‌وگو کرد.

رئیس دولت سیزدهم در این دیدار با اشاره به اینکه مدیریت صحنه در جنایات رژیم صهیونیستی علیه مردم بی‌دفاع و بی‌گناه غزه در دست آمریکایی‌هاست، بر اجرایی شدن هر چه سریع‌تر آتش‌بس فوری در غزه و جلوگیری از وقت‌کشی و تعلل آمریکا و رژیم صهیونیستی در این زمینه تاکید کرد.

وی سپس با استقبال ولیعهد عربستان وارد اجلاس اضطراری سران کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی درباره جنگ غزه شد و در ابتدای این اجلاس به همراه سایر سران حاضر در این اجلاس عکس یادگاری گرفت.

رئیس جمهور در بخشی از سخنرانی خود در اجلاس اضطراری سران کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی درباره جنگ غزه با بیان اینکه امروز گرد هم آمدیم تا به فریاد مردم مظلوم فلسطین پاسخ دهیم گفت: ما امروز گرد هم آمده‌ایم که درباره یکی از مهم‌ترین مسائل جهان اسلام و یکی از فجیع‌ترین جنایات بشری، تصمیم تاریخی بگیریم.

دبیر شورای اطلاع‌رسانی دولت  هم در شبکه اجتماعی ایکس با اشاره به اظهارات رئیسی پیش از این سفر مبنی بر اینکه «آمریکا سوخت ماشین جنگی جنایت صهیونیست‌ها است. برای توقف جنگ، بجای پیغام و پسغام‌های ریاکارانه باید تزریق سوخت به ماشین جنایت متوقف شود» نوشت: این مهمترین و متفاوت‌ترین پیامی است که با صدای رسا در نشست ریاض بیان خواهد شد.

****

بنابر اعلام رئیس ستاد انتخابات کشور، از ۲۵ هزار داوطلب مجلس ۲۸ درصد عدم احراز یا تأیید دریافت کرده‌اند.

محمدتقی شاهچراغی با حضور در جمع خبرنگاران حاضر در ستاد انتخابات کشور گفت: از مجموع ۲۴ هزار و ۹۸۲ نفری که در انتخابات مجلس شورای اسلامی ثبت‌نام کردند، ۱۴ درصد عدم تأیید و ۱۴ درصد هم عدم احراز گرفته‌اند که از این میزان (عدم تأیید و عدم احراز) ۳۰ درصد مدارک کافی ارائه نداده‌اند.

سخنگوی شورای نگهبان هم با معرفی سامانه «داوطلب» به عنوان سامانه ثبت شکایات آن دسته از داوطلبان انتخابات مجلس دوازدهم که صلاحیت آنها از سوی هیأت‌های اجرایی احراز یا تائید نشده است، گفت: در این دوره از انتخابات مراجعه‌ی حضوری از سوی داوطلبان به شورای نگهبان نداریم.

همچنین با توجه به اینکه امروز آخرین مهلت ثبت‌نام داوطلبان انتخابات ششمین دوره مجلس خبرگان رهبری است، از فردا به مدت چهار روز داوطلبان که عدم تأیید یا احراز صلاحیت از هیات اجرایی گرفته‌اند می‌توانند با مراجعه به سایت وزارت کشور اعتراض خود را ثبت کنند.

لازم به ذکر است که ششمین دوره انتخابات مجلس خبرگان رهبری همزمان با انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی در روز ۱۱ اسفند سال جاری برگزار می‌شود و تا پایان ششمین روز ثبت نام داوطلبان انتخابات ششمین دوره مجلس خبرگان رهبری، تعداد داوطلبان به ۲۸۷ نفر رسید.

در آخرین روز مهلت ثبت‌نام داوطلبان خبرگان رهبری، حجت‌الاسلام حسین بابایی، نماینده  سیدابراهیم رئیسی با حضور در محل ستاد انتخابات کشور به نیابت از وی برای حوزه انتخابیه خراسان جنوبی ثبت‌نام کرد.

امروز همچنین حسن روحانی از حوزه انتخابیه تهران ثبت‌نام کرد و گفت: برای انتخابات مجلس خبرگان اعلام آمادگی می‌کنم که در معرض رأی مردم قرار گیرم تا اگر کاری از دست من برمی‌آید به وظیفه خود برای کشور و مردم عمل کنم.

رئیس‌ دولت‌های یازدهم و دوازدهم یادآور شد: من سه دوره نماینده خبرگان بودم و طبیعی است که این دوره هم شرکت کنم. من بارها در معرض آرای ملت بودم، چه سه دوره در خبرگان، چه پنج دوره در مجلس شورای اسلامی و چه دو دوره در انتخابات ریاست جمهوری، این دوره خبرگان هم اعلام آمادگی می‌کنم که در معرض رأی مردم قرار گیرم تا اگر کاری از دست من برآید به وظیفه خود برای کشور عمل کنم.

حجت‌الاسلام ابراهیم کلانتری تولیت آستان شاهچراغ ، محسن اسماعیلی عضو پیشین حقوقدان شورای نگهبان، حجت‌الاسلام هادی صادقی رئیس مرکز توسعه حل اختلاف قوه قضائیه از دیگر چهره های سرشناسی بودند که در آخرین روز مهلت ثبت‌نام داوطلبان انتخابات ششمین دوره مجلس خبرگان رهبری ثبت‌نام کردند.

****

وضعیت منابع آبی کشور موضوعی بود که ایسنا در گفت و گویی با یکی از اعضای کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی به آن پرداخت.

قاسم ساعدی در این گفت‌وگو با اشاره به اینکه بر اساس گزارش‌ها، ایران امسال یک ترسالی خوبی را پیش رو خواهد داشت، گفت: به همه کشاورزان، دامداران و صنایع آب‌بر این نوید را می‌دهیم که سال آبی خوبی را پیش رو داریم.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha