• یکشنبه / ۲۱ آبان ۱۴۰۲ / ۰۹:۱۲
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 1402082114859
  • خبرنگار : 71610

همزمان با افشای «طرح کلی» معامله اسرا

قطر به آمریکا: روند مذاکرات تبادل اسرا میان حماس و اسرائیل مثبت، اما اوضاع متغیر است

قطر به آمریکا: روند مذاکرات تبادل اسرا میان حماس و اسرائیل مثبت، اما اوضاع متغیر است

وزیر خارجه قطر در گفت‌وگو با همتای آمریکایی خود روند مذاکرات برای تبادل اسرا میان جنبش حماس و رژیم صهیونیستی را مثبت ارزیابی کرده‌است.

به گزارش ایسنا، آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا در تماسی تلفنی با محمد بن عبد الرحمان آل ثانی، نخست‌وزیر و وزیر خارجه قطر گفت‌وگو کرد.

شبکه سی‌ان‌ان در این باره به نقل از یک منبع مطلع اعلام کرد که بلینکن در این تماس تلفنی خواستار فشار بر جنبش حماس در راستای آزاد کردن اسرای دوتابعیتی و به ویژه افراد دارای تابعیت آمریکا شد.

طبق گفته این منبع، محمد بن عبدالرحمان به بلینکن اعلام کرد که مذاکرات برای آزادی اسرای صهیونیستی و دوتابعیتی در غزه در جهت مثبتی پیش می‌رود، اما وضعیت همچنان در حال تغییر است و ادامه بمباران غزه کار را دشوار می‌کند.

وزیر خارجه قطر همچنین به بلینکن گفت: قطر به مذاکره با حماس در خصوص تلاش برای اجازه خروج افراد دوتابعیتی از غزه و آزادی گروگان‌های (اسیران) بیشتر ادامه خواهد داد.

آکسیوس نیز در این باره به نقل از چهار مقام آمریکایی درباره سفر آتی برت مک‌گورک اعلام کرد که از جمله ایده‌های مورد بحث در این سفر آزادی حدود ۸۰ زن و کودک توسط جنبش حماس در ازای آزادی زنان و کودکان فلسطینی اسیر در زندان‌های رژیم صهیونیستی است.

آکسیوس به نقل از مقامات رژیم صهیونیستی نیز گزارش داد که توافق احتمالی در دست بررسی می‌تواند شامل اجازه ورود سوخت به نوار غزه باشد.

روزنامه عبری یدیعوت آحارونوت نیز در این باره به نقل از یک منبع، «طرح کلی» معامله احتمالی آزادی اسرای صهیونیست را فاش کرد.

یدیعوت آحارونوت به نقل از یک منبع سیاسی در این باره نوشت: توافق بر سر آزادی ده‌ها کودک و غیرنظامی در ازای توقف چند روزه جنگ و ورود سوخت به نوار غزه مشروط بر یک هدف ازپیش تعیین شده یعنی آزادی زنان و کودکان فلسطینی اسیر است.

این منبع گفت: تعداد اسرایی که آزاد خواهند شد هنوز مشخص نیست، اما هدف رسیدن به آزادی بیشترین تعداد ممکن است.

وی افزود: تکمیل جزئیات چند روز طول می‌کشد و پس از آن توافق برای تصویب به کابینه ارائه می‌شود.

شبکه ۱۲ رژیم صهیونیستی همچنین اعلام کرد که برآوردها در میان مقامات این رژیم حاکی از آن است که بیشتر اسرای صهیونیست در جنوب نوار غزه هستند.

در همین راستا ، روزنامه یدیعوت آحارونوت با اشاره به اینکه برآوردهای ارتش رژیم صهیونیستی حتی قبل از عملیات زمینی حاکی از انتقال بیشتر اسرا به جنوب نوار غزه است، اعلام کرد: این یکی از دلایلی است که باعث تصمیم گیری برای آغاز عملیات زمینی در شمال نوار غزه شد.

پیش از این، سازمان رادیو و تلویزیون رژیم صهیونیستی به نقل از یک مقام صهیونیست از پیشرفت در مذاکرات درباره توافق تبادل اسرا با جنبش حماس با میانجیگری آمریکا و قطر خبر داده بود.

این مقام صهیونیست گفت که مذاکرات با هدف به نتیجه رسیدن یک توافق گسترده درحال انجام است.

در همین راستا، شبکه ۱۲ رژیم صهیونیستی نیز اعلام کرد: اسرائیل تصمیمات دشواری را برای تکمیل توافق تبادل اسرا اتخاذ خواهد کرد و آزادی اسرا ممکن است در مراحل مختلف و در طول روزهای آتش‌بس انجام شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha