• یکشنبه / ۲۱ آبان ۱۴۰۲ / ۱۲:۰۴
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 1402082115106
  • خبرنگار : 71610

جنگ غزه و ۶ چالش همزمان رژیم صهیونیستی

جنگ غزه و ۶ چالش همزمان رژیم صهیونیستی

یک رسانه عبری در یادداشتی نوشته است که رژیم صهیونیستی در بحبوحه جنگ غزه با شش چالش همزمان؛ جبهه لبنان، اقتصادی، دیپلماتیک، رسانه‌ای، کرانه باختری و چالش اسرای صهیونیست در نوار غزه مواجه است که باید با آنها مقابله کند.

به گزارش ایسنا، روزنامه عبری زبان «اسرائیل هیوم» در مقاله‌ای به قلم «یوآو لیمور»، تحلیلگر مسائل نظامی به شش چالش همزمان پرداخته است که رژیم صهیونیستی با ورود به هفته ششم جنگ غزه با آن مواجه است و باید با آن مقابله کند.

چالش شمال

در این یادداشت آمده است: از جمله این چالش‌ها، جلوگیری از گسترش جنگ به عرصه‌های دیگر است، این در حالی است که جبهه شمال (لبنان) به‌ طور پیوسته در حال رشد و گسترش است و حزب‌الله در واقع جنگی به راه نمی‌اندازد، اما چالش اسرائیل در این جبهه به صورت مداوم درحال تشدید است.

به گفته لیمور، این درحالی است که حملات موشکی و پهپادی از یمن و فشارهای وارد شده از عراق ادامه دارد و به همین دلیل ارتش رژیم صهیونیستی باید بازدارندگی ادعایی خود را حفظ کرده و از تشدید تنش در چند جبهه جلوگیری کند تا بتواند بر غزه متمرکز شود.

چالش کرانه باختری

چالش دوم؛ در کرانه باختری است، جایی که ناآرامی‌ها در همبستگی با غزه در حال افزایش است و بنابراین رژیم صهیونیستی باید علاوه بر چشمان خود چند چشم دیگر نیز قرض بگیرد تا اطمینان حاصل شود که این منطقه شعله‌ور نخواهد شد و غیرممکن است که کرانه باختری بدون نظارت رها شود.

چالش اسرا

نویسنده معتقد است که چالش سوم مسئله اسرای صهیونیست در نوار غزه است.

لیمور در این باره می‌گوید: «در ساعت‌های مختلف و به صورت مداوم تماس‌هایی برای یک معامله بزرگ یعنی ۸۰ تا ۱۰۰ اسیر در ازای آتش‌بس برای چند روز وجود دارد، اما احتمال دستیابی به آن متوسط ​​است.»

به گفته لیمور، رهبری سیاسی و امنیتی رژیم صهیونیستی باید هر شب با تجسم تصاویر ۲۳۹ اسیر صهیونیست در مقابل چشمان خود به رختخواب برود و هر روز صبح با همین تصویر بیدار شود.

وی افزود: می‌توان حدس زد که تلاش عملیاتی یا دیپلماتیک برای پیشبرد این موضوع در حال انجام است، اما به زودی باید نتایجی نیز ارائه شود.

چالش دیپلماتیک

طبق این گزارش، چالش چهارم نیز یک چالش دیپلماتیک است و هدف آن «ایجاد نوعی مشروعیت برای ادامه حملات» است؛ چراکه بیشتر دولت‌ها در غرب و منطقه به حمایت از رژیم اشغالگر ادامه می‌دهند، اما آنها نیز درخواست و انتقادات بیشتری به ویژه در افکار عمومی‌شان دارند.

لیمور در این باره می‌گوید: این امر مستلزم آن است که اسرائیل به موازات جنگ در غزه تلاش بیشتری در زمینه دیپلماسی انجام دهد.

چالش اقتصادی

«اسرائیل هیوم» در ادامه آورده است: چالش پنجم مربوط به ثبات اقتصاد است، چراکه این مسئله برای جنگ به ویژه در رابطه با کمک به آواره شدگان از شهرک‌ها حائز اهمیت است.

در این یادداشت آمده است: بتسلئیل اسموتریچ، وزیر دارایی اسرائیل مکرراً رسانه‌ها را با اقدامات شگفت انگیز خود پر می‌کند، اما نتایج ناچیز است. برای مثال رهبران کیبوتص «بیری» که سخت‌ترین ضربه را در ۷ اکتبر متحمل شد، اخیرا اعلام کردند که برای راه اندازی مجدد بیری در مکان فعلی آن در بحر المیت به ۱۰ میلیون شِکل (واحد پول رژیم صهیونیستی) نیاز دارند، اما تاکنون دو میلیون شکل دریافت کرده‌اند.

چالش رسانه‌ای

لیمور در ادامه می‌گوید: چالش ششم، رسانه‌های توضیحی است، چراکه اسرائیل در این زمینه دچار مشکل است وضعیت فعلی وی بدتر از سال گذشته است و نمی‌تواند بر این مشکل غلبه کند.

در این زمینه، نویسنده این یادداشت معتقد است که عرصه رسانه یک عرصه محوری است و تاثیر آن بر تصمیمات رهبران در سراسر جهان تعیین کننده است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha