• یکشنبه / ۲۱ آبان ۱۴۰۲ / ۱۵:۳۸
  • دسته‌بندی: اصفهان
  • کد خبر: 1402082115388
  • منبع : نمایندگی دانشگاه اصفهان

رئیس اداره میراث فرهنگی کاشان:

ساخت و ساز در محدوده بافت تاریخی با تأیید میراث فرهنگی مجاز است

ساخت و ساز در محدوده بافت تاریخی با تأیید میراث فرهنگی مجاز است

ایسنا/اصفهان رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان کاشان گفت: ساخت و ساز در محدوده بناهای تاریخی و بافت‌های فرهنگی – تاریخی فقط با تأیید میراث فرهنگی مجاز است و هرگونه اقدام از جمله صدور مجوز ساخت به لحاظ قانونی ممنوع بوده و جرم تلقی می‌شود.

احمد دانائی‌نیا در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: قانون تعیین رویکردهای کلی حفاظت و احیای محدوده‌های تاریخی ـ فرهنگی که در سال ۱۳۹۴ به تصویب شورای عالی شهرسازی و معماری رسیده است و قانون ابلاغ محدوده ۱۶۸ شهر کشور، ساخت و ساز در حریم بناهای تاریخی را با مجوز میراث فرهنگی مجاز می‌داند.

وی افزود: عملیات ساخت و ساز یک بنای چهار طبقه که بر اساس پروانه صادر شده توسط شهرداری در عرصه بقعه تاریخی «ابولولو» در حال ساخت بود، در مرحله گودبرداری از ادامه فعالیت اجرایی آن جلوگیری شد.

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان کاشان، تصریح کرد: شهرداری کاشان در سال ١۴٠٠، بدون استعلام از اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی، مجوز ساخت این ملک را صادر کرده بود که پس از آگاهی یگان حفاظت این اداره و پیگیرهای حقوقی با دستور قضایی از ادامه ساخت و ساز آن جلوگیری شد.

وی گفت: بقعه تاریخی «ابولولو» یکی از بناهای فاخر تاریخی کاشان است که به شماره ۱۰۹۱‌ در سال ۱۳۵۴ در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده و طبق قانون، هرگونه ساخت و ساز در عرصه و حریم آن باید کسب مجوز از میراث، گردشگری و صنایع‌دستی انجام شود.

دانائی نیا افزود: تمکین به قانون، وظیفه همه شهروندان و دستگاه‌های اجرایی است و شهرداری باید مصداق بارز پایبندی به قانون باشد و حفظ بافت تاریخی کاشان را وظیفه اصلی خود بداند و راه‌های قانونی ساخت و ساز را پیش روی مردم قرار دهد.

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان کاشان، اظهار کرد: شهرستان کاشان بیش از ۱۷۰۰ اثر تاریخی شناسایی شده دارد که ۳۴۳ اثر تاریخی آن در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است که مجموعه تاریخی باغ فین و کاروانسرای تاریخی گبرآباد قمصر نیز در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسید.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha