• یکشنبه / ۲۱ آبان ۱۴۰۲ / ۱۶:۰۷
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1402082115417
  • خبرنگار : 50107

یک مسئول:

کلینیک دیابت بیمارستان هاشمی‌نژاد مشهد در ماه‌های آینده راه‌اندازی خواهد شد

کلینیک دیابت بیمارستان هاشمی‌نژاد مشهد در ماه‌های آینده راه‌اندازی خواهد شد

ایسنا/خراسان رضوی کارشناس مسئول بیماری‌های خاص معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: در ماه‌های آینده کلینیک دیابت در بیمارستان هاشمی‌نژاد جهت درمان زخم‌های دیابتی راه‌اندازی خواهد شد.

جواد رجبیان امروز ۲۱ آبان‌ماه، در نشست خبری روز جهانی دیابت که در محل معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد برگزار شد، اظهار کرد: عوارض قلبی و عروقی، سکته‌های مغزی، نارسایی کلیه و در نهایت دیالیز و پیوند کلیه، عارضه چشمی و پای دیابتی از جمله مهمترین عوارض دیابت هستند. این پنج عارضه فرد را ناتوان می‌کند، در نتیجه فرد دیگر توانایی کار کردن و فعالیت ندارد و یک نفر از اعضای خانواده نیز برای مراقبت از وی درگیر می‌شود.

وی با بیان اینکه ما در سطح شهرستان‌ها با حضور متخصصان داخلی، اطفال و سایر تخصص‌ها در زمینه دیابت فعال هستیم، عنوان کرد: در اکثر شهرستان‌ها کلینیک‌ها در سطح دو دیابت فعال هستند و بیماران ارجاعی از سطح یک برای معاینه دوره‌ای و عوارض به این کلینیک‌‎ها مراجعه می‌کنند.

رجبیان بیان کرد: ما در زمینه زخم‌های دیابتی عقب بودیم و مرکز جامعی در این زمینه نداشتیم؛ در حال حاضر در سطح شهر مشهد کلینیک ویژه ذکریا فعال شده و در زمینه پای دیابتی و عوارض زخم‌های دیابتی فعالیت دارد. بیماران برای کنترل و درمان به این کلینیک ارجاع داده می‌شوند. کلینیک دیگری در بیمارستان هاشمی‌نژاد در ماه‌های آینده جهت درمان زخم‌های دیابتی راه‌اندازی خواهد شد. کلینیک ویژه دیابت امام رضا(ع) نیز در زمینه پای دیابتی فعالیت دارد.

کارشناس مسئول بیماری‌های خاص معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: کنترل قند خون در هر مرحله‌ای برای بیمار اهمیت دارد، حتی در مرحله دیالیز که اگر قند خون به درستی کنترل نشود، دیالیز نیز اثرگذار نخواهد بود. همچنین اگر قند خون بیماران دچار عارضه چشمی به درستی کنترل نشود، امکان ختم شدن به نابینایی وجود دارد. آموزش در راستای کنترل صحیح قند خون اهمیت بالایی دارد.

از هر ۷ نفر بزرگسال در دانشگاه علوم پزشکی مشهد یک نفر مبتلا به دیابت است

در ادامه بابک اقبالی، رئیس گروه بیماری‌های غیر واگیر دانشگاه علوم پزشکی مشهد اظهار کرد: قند خون طبیعی ۱۰۰ بوده و بیشتر از آن، فرد مبتلا به دیابت است. از هر دو نفر بالای ۲۵ سال، یک نفر در معرض خطر دیابت قرار دارد، یعنی میزان قند خون نیمی از بزرگسالان طبیعی است. از هر هفت نفر بزرگسال در دانشگاه علوم پزشکی مشهد، یک نفر مبتلا به دیابت بوده و از هر سه نفر بالای ۱۸ سال یک نفر مبتلا به فشار خون است.

وی خاطرنشان کرد: اقدامی که از چند سال گذشته شروع شده، تشکیل پرونده سلامت است؛ امیدواریم این موضوع در شهرها فعال‌تر شده و خدمات آن بیشتر شناخته شود. در پرونده سلامت ابتدا عوامل خطر بررسی می‌شود، فعالیت بدنی نیز ارزیابی شده و اگر ناکافی باشد، پیگیری‌های بعدی برای آن انجام خواهد شد. مساله بعدی اندازه گیری وزن و قد است که اگر BMI فرد بیش از حد طبیعی باشد، مشاوره برای وی در نظر گرفته می‌شود.

اقبالی ادامه داد: مورد دیگر اندازه‌گیری فشار خون است که پیش پا افتاده به نظر می‌رسد اما ممکن است بسیاری از افراد در سال‌های اخیر فشار خود را اندازه نگرفته باشند. از هر دو تا سه بیمار مبتلا به فشار خون، حدود ۴۰ درصد از فشار خون خود اطلاع ندارند. قند و چربی خون در افرادی که عوامل خطر داشته باشند اندازه‌گیری می‌شود. با مجموع این اطلاعات درصد ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی در ۱۰ سال آینده در نظر گرفته می‌شود.

رئیس گروه بیماری‌های غیر واگیر دانشگاه علوم پزشکی مشهد اضافه کرد: افرادی که قند خون بالا دارند، پیش‌دیابت یا مبتلا به دیابت هستند، در این زمان اقدامات ما توسط پزشک عمومی و مراقب سلامت شروع می‌شود. مراقب سلامت، آگاهی و آموزش لازم در ‌مرحله پیش‌دیابت را پوشش می‌دهد. اگر فردی دیابت داشته باشد، برای این شخص پرونده تشکیل و هر سه ماه یک‌بار پیگیری می‌شود.

وی تصریح کرد: کاری که به تازگی شروع شده، پویش ملی سلامت از ۲۰ آبان تا ۱۵ دی ماه است. شعار این پویش «آگاهی زودتر؛ مراقبت موثرتر» است. افراد برای شرکت در این پویش می‌توانند به پایگاه‌های سلامت سطح شهر و خانه‌های بهداشت مراجعه کنند. افراد ۱۸ سال به بالا برای شرکت در این پویش مجاز هستند. هدف از این پویش پیشگیری، غربالگری وسیع و مراقبت‌های اولیه بوده و با اجرای آن هر ۳۰۰۰ نفر یک مراقب سلامت خواهد داشت.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha