• دوشنبه / ۲۲ آبان ۱۴۰۲ / ۰۹:۱۵
  • دسته‌بندی: حقوقی و قضایی
  • کد خبر: 1402082215702
  • خبرنگار : 71429

یک وکیل دادگستری با اشاره به تصویب قانون جدید:

صلاحیت شورای حل اختلاف توسعه یافته و تشریفات آن ساده‌تر شده است

صلاحیت شورای حل اختلاف توسعه یافته و تشریفات آن ساده‌تر شده است

یک وکیل دادگستری با اشاره تصویب و ابلاغ قانون جدید شوراهای حل اختلاف گفت که طبق قانون جدید صلاحیت این شوراها توسعه یافته و تشریفات آن ساده تر شده است.

عباس تدین در گفت‌وگو با  ایسنا درباره قانون جدید شوراهای حل اختلاف که اخیراً به تأئید شورای نگهبان رسیده است، گفت: در قانون اساسی جمهوری اسلامی، شالوده فکری مشارکت مردم در همه امور بنیان گذاشته شده و در اصولی مثل ۶، ۷ ، ۸ و ۱۰۴  از این  قانون نشانه هایی از این مشارکت دیده می شود. امروزه به علت گسترش و تعدد دعاوی مختلف اعم از حقوق کیفری که به وجود می آید و می تواند ناشی از افزایش روز افزون جمعیت یا اطلاع نداشتن مردم از قوانین و تورم و تراکم قوانین باشد، دستگاه قضایی به عنوان متولی رسیدگی به این دعاوی به خاطر کمبود نیروی انسانی و منابع مالی، توان قدرت رسیدگی لازم به همه دعاوی از نظر کمی و کیفی را نخواهد داشت؛  از این رو حاکمیت به دنبال شناسایی روش هایی غیر از روش های معمول و تصدی متقنی که در رسیدگی دعاوی است، می باشد و به دنبال این است که شیوه‌های جایگزینی را اتخاذ کند که می تواند نمونه ای از عدالت ترمیمی باشد.

وی افزود: شوراهای حل اختلاف با حداقل تشریفات رسیدگی به منظور تسریع در رسیدگی به دعاوی و به نتیجه رسیدن سریع آنها از آذر ماه سال ۱۳۸۱ فعالیت خود را آغاز کردند و تا امسال که این قانون جدید وضع شد، به حیات خود ادامه داده و نکات مثبتی متجلی شده است.

این وکیل دادگستری تصریح کرد: در قانون شوراهای حل اختلاف فرض بر این بوده که یک سری از تشریفات زاید یا طولانی که در فرآیند رسیدگی های حقوقی است، حذف شود و دسترسی مردم به دستگاه عدالت و قضا در یک سری از دعاوی، سهل الوصول‌تر شود و پروسه رسیدگی طولانی به حداقل ممکن برسد و نتیجه محور باشد. تلاش بر این شده که در شوراهای حل اختلاف پرونده ها در حداقل زمان ممکن رسیدگی و به نتیجه برسد و  اصحاب دعوا از طولانی بودن فرآیند رسیدگی رنج نبرند و  به نتیجه مطلوبی برسند. در قانون جدید شوراهای حل اختلاف همان رویه دنبال شده و تاکید بر تسریع در رسیدگی و کوتاه شدن فرآیند رسیدگی و ثمر بخشی یک دعاوی حقوقی و کیفری در این چارچوب است.

تدین ادامه داد: در قانون جدید به تشکیل شوراهای حل اختلاف تخصصی توجه شده است و در برخی از موضوعات که جنبه فنی و تخحصصی  دارند، شوراهای حل اختلاف تا آنجایی که صلاحتیش در قانون تعریف شده به صورت تخصصی تشکیل و موضوعات در این شوراهای تخصصی بررسی می شود. 

وی تاکید کرد: یکی از نوآورهای قانون جدید شوراهای حل اختلاف، احیای دادگاه صلح است.  دادگاه صلح یک عقبه طولانی دارد و قانونگذار در قانون جدید شوراهای حل اختلاف آن را احیا کرده و نصاب صلاحیت این دادگاه هم از آن مبلغ ناچیزی که قبلا بود تا سقف ۱۰ میلیارد ریال افزایش یافته  و این نصاب در این قانون تاکید شده و هر سه سال قابل تعدیل است. به نظر می رسد بخشی از این دعاوی که جنبه مالی دارد، از سیستم قضایی وارد سیستم غیرقضایی و شوراهای حل اختلاف می شود و از بار دستگاه قضایی در این زمینه کاسته خواهد شد. 

این حقوقدان ادامه داد: در  قانون جدید تاکید شده که جرایم عمدی اعم از قابل گذشت و غیرقابل گذشت که جنبه تعزیری دارند و درجه ۷ و ۸ هستند، در صلاحیت دادگاه صلح قرار گرفته و این جرایم عمدی در آنجا رسیدگی می شود. شاید بخش اعظمی از دعاوی خرد که در قوه قضاییه دنبال می کنیم، درجه ۷ و ۸ است که می تواند تشریفات رسیدگی آن سریع صورت گیرد،  به ویژه جرایم مربوط به جرایم رانندگی و  زودتر به نتیجه برسد و باری از دوش قوه قضاییه بردارد. 

تدین افزود: یکسری دعاوی جدید هم مانند اصلاح شناسنامه، مدارک تحصیلی، اثبات رشد، الزام به صدور شناسنامه و  تسریع تغییر نام که در صلاحیت دادگاه بود، در صلاحیت شوراهای حل اختلاف گذاشته شده و صلاحیت شورا توسعه یافته است و حتی تشریفات ساده‌تر شده است. همچنین در موارد صلح و سازش گفته‌اند که وکیل مدنی به جای وکیل دادگستری می تواند مداخله کند زیرا بحث صلح و سازش است و با حضور وکیل مدنی حل و فصل شود.

وی در پایان گفت: در قانون جدید شوراهای حل اختلاف تلاش شده تا آنجایی که امکان پذیر است دعاوی و اختلافاتی که بیش از حد است و کثرت شان بیشتر از سایر دعاوی است،  پیش بینی شود و با توسعه صلاحیت شوراهای حل اختلاف تلاش شده که رضایت مردم به عنوان مراجعه کنندگان به سیستم عدالت تامین شود و بحث نتیجه بخش و ثمر بخش بودن دعوا و جلوگیری از اطاله دادرسی در این قانون دنبال شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha