• دوشنبه / ۲۲ آبان ۱۴۰۲ / ۰۹:۱۸
  • دسته‌بندی: قم
  • کد خبر: 1402082215706
  • خبرنگار : 50455

مدیرکل اداره انتقال خون استان قم:

تجهیز انتقال خون به دستگاه‌های اتوماتیک و خودکار را دنبال می‌کنیم

تجهیز انتقال خون به دستگاه‌های اتوماتیک و خودکار را دنبال می‌کنیم

ایسنا/قم مدیرکل اداره انتقال خون استان قم، گفت: با توجه به پیش‌بینی نیاز دو برابری خون و فرآورده‌های خونی در سال ۱۴۰۵ به دلیل افزایش تخت‌های بیمارستانی به سمت تجهیز انتقال خون به دستگاه‌های اتوماتیک و خودکار رفتیم تا با دقت بیشتر، هزینه کمتر، در زمان کوتاه‌تر و با حجم بیشتری نیاز مراکز درمانی را مرتفع کنیم.

دکتر مهدی پهلوانی ستوده مدیرکل اداره انتقال خون استان قم، در گفت‌وگو با ایسنا، عنوان کرد: تزریق خون و فرآورده‌های آن آخرین راه درمانی و درمان بدون جایگزین برای نیازمندان خون است؛ لذا جایگزین مصنوعی برای آن وجود ندارد.

وی ادامه داد: در طول سال حدود ۴۰ هزار اهدای خون انجام می‌شود که در مراکز انتقال خون استان به ۹۰ هزار فرآورده اعم از گلبول قرمز فشرده، پلاسما و پلاکت تبدیل می‌شود.

پهلوانی ستوده یادآور شد: هشت گروه خونی اصلی شامل O، A، B و AB با ارهاش مثبت و منفی و ۳۰ گروه خونی فرعی داریم؛ لذا علم طب انتقال خون کار تخصصی و پیچیده است و همین مسئله تنوع بسیاری بالایی در تولید فرآورده‌های خونی ایجاد می‌کند.

مدیرکل اداره انتقال خون استان قم، با بیان اینکه دو دستگاه ویژه پلاکت فرزیس در استان مستقر شده و فرآورده‌ پلاکت فریزیس «سینگل دانر» در استان تهیه می‌شود، یادآور شد: با توجه به اینکه فرآورده‌ پلاکت فریزیس «سینگل دانر» قابلیت ذخیره سازی ندارد با تجویز دکتر و متناسب با گروه خونی بیمار و به واسطه بانک اطلاعاتی با اهداکنندگان تماس گرفته می‌شود با صرف یک ساعت زمان فرآورده را مستقیم از خون جدا و برای بیمارستان ارسال می‌کنیم.

پهلوانی ستوده اهدای مستمر خون در استان را مورد توجه قرارداد و گفت: هر ۱۰ دقیقه یک فرآورده خونی در استان به بیماران ترزیق می‌شود؛ با توجه به نیاز استان قم به گروه خونی AB منفی تقاضا می‌کنیم اهداکنندگان، اهدای خون را در اولویت کارهای خود قرار دهند.

وی اظهار کرد: دو مرکز اهدای خون روح الله واقع در میدان روح الله جنب دبیرستان ماندگار امام صادق همه روزه به جز روزهای جمعه از ساعت ۷:۳۰ الی ۱۳:۳۰ و همچنین ساختمان مرکزی واقع در بلوار ۱۵ خرداد جنب اداره اصناف از ساعت ۷:۳۰ الی ۱۳:۳۰ و در روزهای یکشنبه و سه‌شنبه تا ساعت ۱۷:۳۰ پذیرای داوطلبین اهدای خون است.

پهلوانی ستوده با بیان اینکه اهدای خون یک صدقه جاریه است، تصریح کرد: از کلیه مردم درخواست داریم اهدای خون را جزء امور روزانه خود قرار دهند و فراموش نکنند؛ چرا که اهدای خون یک صدقه جاریه است که حداقل جان سه نفر را از مرگ حتمی نجات می‌دهد.

وی ادامه داد: با توجه به پیش بینی نیاز دو برابری خون و فرآورده‌های خونی در سال ۱۴۰۵ به دلیل افزایش تخت‌های بیمارستانی به سمت تجهیز انتقال خون به دستگاه‌های اتوماتیک و خودکار رفتیم تا با دقت بیشتر، هزینه کمتر، در زمان کوتاه تر و با حجم بیشتری نیاز مراکز درمانی را مرتفع کنیم.

مدیرکل اداره انتقال خون استان قم، تاکید کرد: اولین دستگاه اتوماتیک گروه‌بندی خون در مردادماه امسال در استان به بهره برداری رسید؛ دومین دستگاه اتوماتیک هم مربوط به تست‌های غربالگری خون است که در دهه فجر سال جاری در استان به بهره برداری خواهد رسید.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha