• دوشنبه / ۲۲ آبان ۱۴۰۲ / ۰۹:۵۶
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 1402082215745
  • خبرنگار : 71516

بهترین سناریو برای غزه از نظر دبیرکل سازمان ملل

بهترین سناریو برای غزه از نظر دبیرکل سازمان ملل

دبیرکل سازمان ملل تأکید کرد که بهترین سناریو برای نوار غزه سیطره مجدد تشکیلات خودگردان فلسطین بر این منطقه است.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل در مصاحبه با سی ان‌ ان گفت: بهترین سناریو برای غزه این است که یک قدرت فلسطینی رهبری غزه را بر عهده بگیرد و اسرائیل نیز با مذاکرات جدی برای راهکار تشکیل دو دولت با حمایت جامعه بین‌المللی موافقت کند. در سایه وجود نیروهای اسرائیلی برای تشکیلات خودگردان فلسطین یا کشورهای عربی بر عهده گرفتن مسئولیت اداره نوار غزه بسیار دشوار خواهد بود. این مسئله از نظر سیاسی حساس خواهد بود و در این وضعیت وجود یک دوره انتقالی لازم است.

وی همچنین به اظهارات بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی که گفته بود گوترش این رژیم را سرزنش می‌کند و باید به جای آن از حماس بخواهد به قوانین بین‌المللی احترام بگذارد، واکنش نشان داد.

گوترش گفت: من از همان آغاز اقدام حماس را محکوم کردم اما یک اصل اساسی برای من وجود دارد و آن این است که حماس ملت فلسطین نیست. باید بین حماس و ملت فلسطین تفاوت قائل شویم. نباید از کاری که حماس کرد به عنوان دلیلی برای مجازات جمعی ملت فلسطین استفاده کرد. فلسطینی‌ها در طول ۵۶ سال از اشغال با ظلم‌هایی مواجه شده‌اند اما هیچ کدام از این ظلم‌ها حمله حماس را توجیه نمی‌کند.

وی درباره نقش احتمالی سازمان ملل برای میانجی‌گری به محض پایان جنگ گفت: جامعه بین‌المللی نیاز به همکاری دارد و سازمان ملل نیز می‌تواند نقشی در این راستا ایفا کند. نیاز به یک مرحله انتقالی وجود دارد که برای اسرائیل از نظر تضمین امنیت آن مورد قبول واقع شود. همچنین باید اجازه تشکیل یک قدرت فلسطینی فعال را داد. ساختار دقیق این قدرت واضح نیست. باید از این وضعیت استفاده کرد و به امکان اجرای راهکار تشکیل دو دولت فکر کرد. این راهکار به نظر من تنها راه خروج از بحران است.

در حالی که جنگ غزه وارد سی و هشتمین روز خود شده، نبردهای شدید بین مقاومت فلسطین و ارتش اشغالگر در چندین منطقه در نوار غزه ادامه دارد. بارزترین این مناطق اطراف بیمارستان الشفا در شهر غزه است که به طور رسمی از کار افتاده است، در حالی که اشغالگران به حملات شدید خود به مناطق مختلف ادامه می‌دهند.

این حملات به دنبال عملیات طوفان الاقصی مقاومت فلسطین علیه رژیم صهیونیستی رخ داد. در این حملات نزدیک به ۱۲ هزار فلسطینی به شهادت رسیده‌اند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha