• دوشنبه / ۲۲ آبان ۱۴۰۲ / ۱۱:۱۲
  • دسته‌بندی: دین و اندیشه
  • کد خبر: 1402082215854
  • خبرنگار : 30189

حجت‌الاسلام قمی تأکید کرد؛

ضرورت ایجاد اتاق فکر برای حل مسائل مسجد

ضرورت ایجاد اتاق فکر برای حل مسائل مسجد

رئیس سازمان تبلیغات اسلامی بر ضرورت ایجاد اتاق فکر و ایده برای تغییر نگاه و حل مسائل مسجد در کشور تأکید کرد.

به گزارش ایسنا، نشست «هم‌اندیشی دبیرخانه همایش مسجد و نظم اجتماعی در ایران» با سازمان تبلیغات اسلامی، با حضور حجت‌الاسلام محمد قمی -رئیس سازمان تبلیغات اسلامی-، حجت‌الاسلام حمید پارسانیا -دبیر علمی همایش-، قاسم زائری -دبیر اجرایی همایش- و محمدرضا روحانی -رئیس پژوهشکده مطالعات راهبردی فرهنگ- در ساختمان مرکزی سازمان تبلیغات اسلامی برگزار شد.

حجت‌الاسلام محمد قمی نیز در این نشست هم‌اندیشی، ضمن تشکر از حضور اعضاء علمی همایش به تشریح برخی مسائل مهم در این حوزه پرداخت؛ توجه به چگونگی اتصال زن و خانواده به مسجد، بررسی و تحلیل پیچیدگی حکمرانی بر مسجد، اهتمام بر موضوع حکمرانی در مسجد (محوریت مسجد در محله)، آسیب‌شناسی سیاستیِ جداسازی قرآن کریم و هیئات مذهبی از مسجد (چراییِ کارکردزدایی از مسجد)، ضرورت ایجاد اتاق فکر و ایده برای تغییر نگاه و حل مسائل مسجد از جمله موضوعاتی بود که رئیس سازمان تبلیغات بر آن‌ها تأکید کرد.

رئیس سازمان تبلیغات اسلامی همچنین با اشاره به اقدامات و همکاری سازمان تبلیغات در برگزاری جلساتی به منظور تصحیح روندها در حکمرانی بر مسجد و نیز شرح فعالیت‌های بنیاد هدایت، در پایان فلسفه برپایی همایش مسجد و نظم اجتماعی را کمک به تاثیرگذاری اجتماعی مسجد قلمداد کرد.

در این دیدار قاسم زائری -دبیر اجرایی همایش- گزارشی از فعالیت‌های انجام شده درخصوص همایش مسجد و نظم اجتماعی در ایران بدین شرح ارائه داد؛ سفارش ۱۵ مقاله علمی ـ پژوهشی ناظر به مسائل مهم حوزه مسجد، اقدام برای چاپ حدود ۱۵ کتاب در حوزه تعامل مسجد و جامعه ایرانی، تدوین گزارشات رصدی در مورد مسجد در ایران و مسجد در شهرها، برگزاری ۳۰ جلسه پیش نشست در فاز اول جلسات، تأسیس سایت همایش مسجد و نطم اجتماعی در ایران، ترجمه کتاب و مقالات پیرامون مسجد اجتماعی در جهان اسلام، تدوین مجموعه مقالات مسجد اجتماعی از فصلنامه‌های علمی معتبر و برگزاری جلسات با ارکان همایش به منظور تبادل نظر و گفتگو پیرامون ملاحظات همایش ازجمله اقدامات انجام‌شده در این زمینه بوده است.

همچنین حجت‌الاسلام حمید پارسانیا -دبیر علمی همایش- ضمن اشاره به اقدامات دبیرخانه همایش مسجد و نظم اجتماعی، توجه به ملاحظات قرآنی و فقهی مسجد را از الزامات مهم این جریان معرفتی خواند و ضمن تبیین برخی مسائل مربوط به مسجد اجتماعی و با تأکید بر ضرورت اهتمام بر انجام رساندن سند ملی مسجد در شورای عالی انقلاب فرهنگی، ابزار امیدواری نمود که برگزاری این همایش منجر به گره‌گشایی در این عرصه‌ها شود.

محمدرضا روحانی -رئیس پژوهشکده مطالعات راهبردی فرهنگ- نیز در این دیدار پیشنهادهای پژوهشگاه را جهت همکاری بیشتر با سازمان تبلیغات اسلامی مطرح کرد.  ایجاد مؤسسه رصد مساجد کشور به منظور پیمایش‌های ملی و استانی، طراحی اپلیکیشن ـ شبکه اجتماعی با مرکزیت مساجد و نهادهای فرهنگی به منظور برنامه‌ریزی و هم‌افزایی فرهنگی در نواحی تهران برای مدیریت فرهنگی و مقابله با آسیب‌های اجتماعی محله، حمایت از جلسات تخصصی علمی در مساجد (از معرفی مساجد تا زمینه سازی برای ترویج همایش)، راه‌اندازی یک نشریه علمی در حوزه مسجد، هیئت ومناسک با مشارکت سازمان تبلیغات اسلامی، انجام پیمایش ملی در مورد مسجد (از اهل مسجد و نظر مردم در مورد مسجد)، استفاده از ظرفیت مسجد در موضوع فناوری جدید فرهنگی و در پیوند با احیاء محافل تلاوت قرآن کریم یا جلسات شعر مناسکی. حمایت از پژوهشگران (کمک هزینه) برای تحقیق پیرامون مساجد اجتماعی جهان اسلام با همکاری رایزن‌های فرهنگی از جمله سرفصل‌های همکاری این دو نهاد فرهنگی با یکدیگر است.

اولین همایش ملی مسجد و نظم اجتماعی در ایران، ۱۹ و ۲۰ اسفند ۱۴۰۲توسط پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات برگزار خواهد شد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha