• دوشنبه / ۲۲ آبان ۱۴۰۲ / ۱۵:۱۹
  • دسته‌بندی: تجسمی و موسیقی
  • کد خبر: 1402082216181
  • خبرنگار : 71631

هنرمندانی که در غزه به شهادت رسیدند

هنرمندانی که در غزه به شهادت رسیدند
«هبه زقوت»‌

دو نقاش و یک شاعر از جمله هنرمندانی بودند که در جریان حملات اخیر به غزه به شهادت رسیده‌اند.

به گزارش ایسنا، گاردین، در گزارشی با اشاره به هنرمندانی که در غزه به شهادت رسیدند، چنین یادآور شده است:

«هبه زقوت»‌، هنرمند فلسطینی که با انتشار ویدئویی در ماه سپتامبر، درباره آثار هنری خود صحبت کرده بود، در این فیلم توضیح می‌داد که نقاشی‌های او که مکان‌های مقدس اورشلیم و زنان فلسطینی را با لباس‌های سنتی به تصویر می‌کشند، روشی برای ارسال پیامی به «جهان بیرون»‌ است.

دو هفته پس از انتشار این ویدئو،‌ این هنرمند ۳۹ ساله به همراه دو فرزندش بر اثر حمله هوایی رژیم صهیونیستی به شهادت رسید. همسر و دو فرزند دیگر او از بازماندگان خانواده او بودند.

«زقوت»‌ یکی از چندین هنرمند، نویسنده و موسیقیدانان ناشناخته‌ای است که به همراه بیش از ۱۱,۰۰۰ نفر از زمان آغاز حملات رژیم صهیونیستی در اوایل اکتبر به شهادت رسیده‌اند.

هنرمندانی که در غزه به شهادت رسیدند
از نقاشی‌های «هبه زقوت»‌، هنرمند فلسطینی

«زقوت»‌ که در دانشگاه «الاقصی»‌ غزه در رشته هنرهای زیبا تحصیل کرده بود،‌ صحنه‌هایی از شهر باستانی «اورشلیم»، مسجدالاقصی و کلیسای مهد را نقاشی کرده است.

او همچنین تصاویری از زنانی را نقاشی کرد که برخی از آنها کبوتر، کلید یا عود را در دست داشتند که به ترتیب نماد صلح، بازگشت به خانه و فرهنگ باستانی است.

هنرمندانی که در غزه به شهادت رسیدند
نقاشی «هبه زقوت»‌، هنرمند فلسطینی

به گفته خواهرش، او از طریق رسانه‌های اجتماعی طرفداران زیادی پیدا کرد، اما همچنین امیدوار بود که نمایشگاه جدیدی از آثارش برگزار شود.

به گفته بنیان‌گذار دانشگاه «دارالکریمه»‌ در «بیت‌لحم»،‌ تاکنون چندین هنرمند بر اثر حملات هوایی در غزه به شهادت رسیده‌اند.

«محمد سامی قریقه»‌ نیز یکی از هنرمندانی است که ماه گذشته بر اثر اصابت یک موشک به بیمارستان «الاهلی» به شهادت رسید.

هنرمندانی که در غزه به شهادت رسیدند
آخرین اثر «محمد سامی قریقه»

سه روز قبل از این واقعه،‌ «قریقه»‌ در حساب «فیسبوک»‌ خود نوشت که در قبال انتقال خبرها و اتفاقاتی که داخل بیمارستان رخ می‌دهد احساس مسوولیت می‌کند و با دوربین گوشی خود مجموعه‌ای از جزئیات دردناک از جمله عکس، فیلم و صوت را ثبت می‌کند. او در محوطه بیمارستان با بازی کودکان را سرگرم می‌کرد.

هنرمندانی که در غزه به شهادت رسیدند
«هبه ابو نادی»

به گفته وزارت فرهنگ فلسطین، «هبه ابو نادی»، شاعر و رمان‌نویسی بود که به همراه پسرش در جریان حمله هوایی به «خان یونس» در بیستم اکتبر به شهادت رسید. این نویسنده ۳۲ساله مجموعه‌ای از اشعار و یک رمان را منتشر کرده بود. او آخرین شعر خود را چند روز قبل از شهادت در «اکس»(توئیتر) منتتشر کرده بود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha