• دوشنبه / ۲۲ آبان ۱۴۰۲ / ۱۷:۰۲
  • دسته‌بندی: عمران و اشتغال
  • کد خبر: 1402082216282
  • خبرنگار : 71541

در نشستی مطرح شد

نرخ رشد اقتصادی مکران باید ۲ برابر نرخ رشد اقتصادی کشور شود

نرخ رشد اقتصادی مکران باید ۲ برابر نرخ رشد اقتصادی کشور شود

مدیر شرکت مشاور تدوین طرح جامع ۵ ساله دبیرخانه شورای توسعه سواحل مکران با بیان اینکه توسعه محتاج روندهای توسعه است، گفت: در سیاست‌های ابلاغی توسعه دریامحور اشاره شده که طی ۱۰ سال آینده نرخ رشد اقتصادی مکران باید حداقل ۲ برابر نرخ رشد اقتصادی کشور باشد.

به گزارش ایسنا، مرتضی وجدان‌دار در نشست خبری با بیان این‌که توسعه سواحل مکران مورد تاکید مقامات کشور به خصوص مقام معظم رهبری بوده است، گفت: در سیاست‌های کلی توسعه اسم این منطقه تکرار شده است. سابقه این موضوع به بیش از ۱۰ سال پیش برمی‌گردد و هفته گذشته نیز مقام معظم رهبری در سیاست‌های کلی توسعه دریامحور از توسعه سواحل مکران اسم بردند.

وی با اشاره به الزامات قانونی مبنی بر توسعه بیان کرد: هیچ ماده قانونی به این وسعت به توسعه اشاره نداشته است. همچنین اختیارات قانونی موضعی و موضوعی برای توسعه سواحل مکران در اختیار قرار گرفته است. البته به دلیل افزایش ذینفعان، تضاد منافع طبیعی است به خصوص این‌که سواحل مکران در دو استان قرار گرفته و تضادهای سازمانی را بیشتر می‌کند.

 مدیر شرکت مشاور تدوین طرح جامع ۵ ساله دبیرخانه شورای توسعه سواحل مکران با بیان این‌که با توجه به اهمیت توسعه مکران رئیس جمهور حکمی برای دکتر دهقان امضا کرد، گفت: هفته گذشته نیز مقام معظم رهبری سیاست‌های کلی توسعه دریامحور را امضاء کردند و ما با مشاهده این سیاست‌ها دیدیم که بندهای آن در مطالعات تخصصی ما ذکر شده است.

وجدان‌دار با بیان این‌که توسعه محتاج روندهای توسعه است، اضافه کرد: تاکید ما بر شکل‌دهی روندهای توسعه در آن منطقه و درون‌زایی بودن توسعه است. این منطقه وسعت ۱۰۰ برابر شهر تهران و ۷۵۰ کیلومتر ساحل دارد و فرصت خوبی برای توسعه است. در سیاست‌های ابلاغی توسعه دریامحور همچنین اشاره شده که در طی ۱۰ سال آینده نرخ رشد اقتصادی مکران باید حداقل دو برابر نرخ رشد اقتصادی کشور باشد.

وی با اشاره به معرفی طرح جامع پنج ساله منطقه مکران اظهار کرد: در این طرح قطب‌های گردشگری، شیلات و منابع معدنی مورد تاکید بوده است. همچنین از نظر افزایش جمعیت‌پذیری در حالی که اکنون در محدوده شهرستان‌های ساحلی یک میلیون و ۳۰۰ هزار جمعیت داریم با تقویت روندهای توسعه در یک افق پنج ساله به دنبال افزایش ۵۰ تا ۷۰ درصدی جمعیت فعلی و رسیدن به جمعیت حدود دو میلیون و ۱۰۰ هزار نفری هستیم.

 مدیر شرکت مشاور تدوین طرح جامع ۵ ساله دبیرخانه شورای توسعه سواحل مکران با بیان این‌که اولویت اول ما توسعه شهرهای موجود است و نه ایجاد شهرهای جدید گفت: این کار هزینه‌های توسعه زیرساختی را کم می‌کند و با توجه به جمعیت موجود منجر به همگرایی جمعیت می‌شود. از این‌رو به جز دو شهر جدید تیس و مکران که در مصوبه شورای عالی معماری شهرسازی وجود دارد، برنامه ما توسعه شهرهای موجود است.

وجدان‌دار با تاکید بر مدیریت یکپارچه اظهار کرد: ما بنا داریم در منطقه مکران توسعه را به صورت متوازن انجام دهیم نه مثل رشد یک جانبه در عسلویه که آلودگی محیط زیستی ایجاد کرد. حفظ توازن اکولوژیک مجموعه و حفظ محیط زیست از اهداف ما است. در عین حال که ساحل برای ما بیشتر نقش سکونتگاهی و گردشگری را ایجاد می‌کند.

وی درباره پیشنهادات دبیرخانه شورای توسعه سواحل مکران گفت: ایجاد مراکز پرورش میگو، جلبک و ماهی با همکاری شیلات و وزارت کشاورزی، احداث سد برای کشاورزی پیشرفته و گلخانه‌ای، ایجاد شهرک‌های صنعتی به تناسب سکونتگاها برای پالایشگاه و صنایع فولادی و با استفاده از نیروی بومی و همچنین ایجاد فضاهای گردشگری از پیشنهادهای ما برای توسعه سواحل مکران است.

در این نشست همچنین احمد  اللهیاری - معاون فنآوری و نوآوری دبیرخانه شورای توسعه سواحل مکران- با بیان این‌که انتظار داریم منطقه مکران به عنوان پیشران اقتصادی در کشور عمل کند، گفت: اما انتظارات ما باید واقع‌گرایانه باشد در حال حاضر GDP ایران ۱۵۰۰ میلیارد دلار است که ۲۲ درصد آن در استان تهران، شش درصد در استان بوشهر، سه درصد در استان هرمزگان و سه درصد در استان خوزستان تامین می‌شود.

وی ادامه داد: ما هدف‌گذاری کردیم که در ۱۰ سال آینده  سه تا پنج درصد GDP کشور را توسط منطقه مکران تامین کنیم و این هدف‌گذاری بلند پروازانه است اما موهومی نیست. برای این هدف هم نیاز است که این منطقه به قطب صادراتی تبدیل شود بدین ترتیب که این کالاها به اینجا بیاید و ارزش افزوده پیدا کند و صادر شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha