• دوشنبه / ۲۲ آبان ۱۴۰۲ / ۱۸:۰۰
  • دسته‌بندی: علم
  • کد خبر: 1402082216333
  • منبع : بنیاد ملی نخبگان

مدیرکل دفتر الگوسازی و تکریم نخبگان خبر داد

زندگی‌نامه و تجارب مفاخر ایران ثبت و ضبط می‌شود/شناسایی سرآمدان سلامت

زندگی‌نامه و تجارب مفاخر ایران ثبت و ضبط می‌شود/شناسایی سرآمدان سلامت
عکس تزئینی و آزشیوی است

مدیرکل دفتر الگوسازی و تکریم نخبگان بنیاد ملی نخبگان با بیان اینکه شناسایی سرآمدان سلامت، بهداشت و محیط زیست می‌تواند در برنامه‌های آینده بنیاد قرار گیرد، گفت: بنیاد ملی نخبگان تصمیم دارد زندگی‌نامه و تجارب پدران علم ایران در رشته‌های مختلف را به قلم داستانی ثبت و ضبط کند.

به گزارش ایسنا، آیین گرامیداشت هفته کتاب و معرفی مستند روایی «از مود تا لاهه» در آستانه سی و یکمین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران (۲۳ تا ۳۰ آبان ۱۴۰۲) همراه با تقدیر از نویسندگان، کتابداران، اطلاع رسانان، کتابخوانان برتر و سرآمدان سلامت دانشگاه علوم پزشکی بیرجند در مرکز همایش‌های دکتر فروزانفر این دانشگاه برگزار شد.

محسن شاهرضایی، مدیرکل دفتر الگوسازی و تکریم نخبگان بنیاد ملی نخبگان در این آیین که با حضور پروفسور مهدی بلالی مود، پدر علم سم‌شناسی ایران در دانشگاه علوم پزشکی بیرجند برگزار شد، گفت: تکریم نخبگان فرصتی برای ثبت و استفاده از تجارب، ایده‌ها و اثرگذاری اجتماعی و فرهنگی آنهاست که باید همراه با الگوسازی برای جوانان باشد.

وی گفت: کتاب و کتابخوانی یکی از مواردی است که در رشد انسان بسیار اثرگذار بوده، اما متاسفانه در جامعه مغفول مانده است.

مدیرکل دفتر الگوسازی و تکریم نخبگان بنیاد ملی نخبگان ادامه داد: اینکه در دانشگاه علوم پزشکی بیرجند به این درجه رسیده‌اند که کتابدار را تکریم کنند، نشان‌دهنده ارزش والای این عزیزان است.

وی گفت: انسان‌های بزرگ افرادی هستند که اثرگذاری بزرگ را می‌بینند و درک می‌کنند، کتاب هیچ جایگزینی ندارد و اگر جایگزینی داشت، معجزه پیامبر آخر ما کتاب نبود.

شاهرضایی با اشاره به اینکه جایگاه کتاب همچنان ویژه است، گفت: توجه به مقوله کتاب و کتابخوانی در بیرجند که شهری با سبقه فرهنگی است، باید به عنوان الگو در کشور مورد توجه قرار گیرد.

وی حضور دکتر مهدی بلالی مود در این مراسم را گرامی داشت و ادامه داد: اولین مراسم تکریم ایشان آبان سال ۹۵ توسط بنیاد نخبگان برگزار شد و با این شخصیت بزرگ آشنا شدیم.

مدیرکل دفتر الگوسازی و تکریم نخبگان بنیاد ملی نخبگان گفت: دکتر بلالی مود از افتخارات ایران اسلامی است که سال‌ها به مداوای بیماران و مجروحان شیمیایی جنگ تحمیلی پرداخته و بالاتر از پزشک، طبیب آنها بوده است.

وی افزود: سال گذشته یکی از نویسندگان کشور با حمایت بنیاد نخبگان به تدوین کتاب مستند روایی «از مود تا لاهه» که آشنایی با زندگی‌نامه و ثبت تجارب علمی دکتر بلالی مود است، اقدام کرده تا این تجربیات و ایده‌ها به عنوان الگویی برای آیندگان بماند.

شاهرضایی گفت: بنیاد ملی نخبگان تصمیم دارد این اقدام را تعمیم دهد و حداقل زندگی‌نامه و تجارب پدران علم ایران در رشته‌های مختلف را به قلم داستانی ثبت و ضبط کند.

وی ادامه داد: سرآمدان سلامت، بهداشت و محیط زیست هم افرادی هستند که زحمات زیادی می‌کشند، اما در جامعه کمتر دیده می‌شوند که شناسایی نخبگان در این زمینه می‌تواند در برنامه آینده این بنیاد قرار گیرد.

به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی بنیاد ملی نخبگان، بنیاد ملی نخبگان، سرگذشت‌پژوهی مفاخر و دانشمندان معاصر را در برنامه خود قرار داده و در کتاب «از مود تا لاهه» به زندگی دکتر مهدی بلالی مود پرداخته شده است.

کتاب «از مود تا لاهه» زندگی‌نامه پدر علم سم‌شناسی ایران، عضو آکادمی علوم جهان، استاد دانشگاه علوم پزشکی مشهد، عضو فرهنگستان علوم پزشکی جمهوری اسلامی ایران، پزشک نمونه و پژوهشگر برگزیده کشوری است که در این مراسم توسط نویسنده آن معرفی شد.

مهدی بلالی مود متولد ۱۵ شهریور ۱۳۲۱ در شهر مود خراسان جنوبی است که در جنگ تحمیلی با وجود سکونت در خارج کشور به جهت کمک به هموطنان خود در بمباران رژیم بعث عراق به ایران بازگشت و از آن زمان خدمات فراوانی در حوزه سم‌شناسی و کمک به جانبازان شیمیایی انجام داده است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha