• دوشنبه / ۲۲ آبان ۱۴۰۲ / ۱۸:۴۹
  • دسته‌بندی: گیلان
  • کد خبر: 1402082216359
  • منبع : نمایندگی گیلان

۲ خبر از محیط زیست گیلان:

آنفلوانزای پرندگان در کمین بازارهای محلی شفت/ شکارچی متخلف "پیغو" در دام قانون

آنفلوانزای پرندگان در کمین بازارهای محلی شفت/ شکارچی متخلف "پیغو" در دام قانون

ایسنا/گیلان رئیس اداره حفاظت محیط‌زیست شفت گفت: به منظور جلوگیری از شکار و فروش انواع پرندگان وحشی و جلوگیری از شیوع آنفلوآنزای پرندگان بازار هفتگی و بازارهای محلی شهرستان شفت هرهفته بازدید و مورد پایش قرار می‌گیرد.

یاسر ریاضی با اشاره به پایش بازارهای محلی شهرستان شفت از آنفلوانزای پرندگان، اظهار کرد: از نیمه دوم امسال  یگان حفاظت محیط زیست شهرستان با هماهنگی دادستان، اداره دامپزشکی، شبکه بهداشت و درمان، شهرداری شفت و  با همراهی نیروهای انتظامی هر هفته بازارهای هفتگی و محلی شهرستان را به منظور جلوگیری از فروش پرندگان شکار وصید شده توسط متخلفین بصورت مستمر پایش می‌کند.

وی با بیان این‌که آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در کمین است، افزود: پیشگیری بهتر از درمان بیماری است.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان شفت گفت: در این راستا ارائه راهکارهای درست و آموزش، نقش مهمی در جلوگیری از شیوع بیماری دارد.

بر اساس گزارش روابط عمومی و امور رسانه حفاظت محیط زیست گیلان، ریاضی از مردم خواست در صورت مشاهده علائم بیماری در ماکیان و یا پرندگان مراتب را در اسرع وقت با مراجعه به ادارات حفاظت محیط زیست و دامپزشکی اطلاع رسانی کنند.

شکارچی متخلف پیغو  در دام قانون

آنفلوانزای پرندگان در کمین بازارهای محلی شفت/ شکارچی متخلف "پیغو" در دام قانون
پیغو یا باشه

هم چنین بر اساس گزارش روابط عمومی و امور رسانه حفاظت محیط زیست گیلان، علی فرهی، رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان رودبار از دستگیری شکارچی پیغو در رودبار خبر داد.

فرهی با اشاره به دستگیری یک شکارچی پرنده در رودبار با تقدیر از نیروهای انتظامی و دستگاه قضایی این شهرستان، اظهار کرد: متخلف پس از دستگیری بلافاصله با تشکیل پرونده به مراجع قضایی معرفی شد.

وی با اشاره به اینکه گونه پرنده شکاری پیغو از خانواده شاهین سانان است، افزود: پیغو از پرندگان حمایت شده و شکار ممنوع ایران است و این پرنده در زیستگاه‌های جنگلی، زمین‌های کشاورزی با درختان پراکنده، توده‌های درختی در حاشیه شهرها، روستاها و پارک‌ها با درختان بلند دیده می‌شود و از مارمولک‌ها، خرمگس‌ها، پستانداران و پرندگان کوچک تغذیه می‎کند.

رئیس اداره حفاظت محیط‌زیست شهرستان رودبار تصریح کرد: پیغو یا باشه پرنده‌ای از تیره قوشیان و سرده قرقی‌ها با دم بلند، بال‌های کوتاه و گرد است.

 فرهی گفت: قسمت‌های بالای پرها در نرها خاکستری رنگ و در ماده‌ها و نوجوانان مایل به قهوه‌ای رنگ، سطح زیرین بال‌ها در هر دو جنس، سفید و نوک آنها سیاه، دم کوتاه‌تر، بال‌های درازتر و نوک‌تیزتر، این پرنده را از قرقی‌ها متمایز  و همین مشخصات ظاهری آنها را نیز شبیه شاهین می‌کند.

 این مقام مسئول تأکید کرد: زنده‌گیری این پرندگان تهدیدی جدی برای انقراض و نابودی پرندگان کمیاب و باارزش محسوب می‌شود، لذا با توجه به ممنوعیت هرگونه شکار اعم از پرندگان عادی، شکاری و سایر حیات‌وحش در استان از تمامی همشهریان تقاضا می‌شود حافظ حیات‌وحش شهرستان بوده و از همکاری با این‌گونه متخلفان خودداری‌ کنند و مراتب تخلف را به محیط زیست گزارش دهند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha