• سه‌شنبه / ۲۳ آبان ۱۴۰۲ / ۰۹:۰۳
  • دسته‌بندی: مجلس
  • کد خبر: 1402082316516
  • خبرنگار : 71560

تکلیف مجلس به دستگاه‌های اجرایی برای داخلی‌سازی سالانه ۱۰ درصد از کالاها و خدمات راهبردی

تکلیف مجلس به دستگاه‌های اجرایی برای داخلی‌سازی سالانه ۱۰ درصد از کالاها و خدمات راهبردی

نمایندگان مجلس شورای اسلامی، دستگاه‌های اجرایی را مکلف کردند در طول اجرای برنامه هفتم توسعه، سالانه حداقل به میزان ۱۰ درصد نسبت به داخلی‌سازی کالاها و خدمات راهبردی مورد نیاز بخش خود اقدام کنند.

به گزارش ایسنا، نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی نوبت صبح امروز (سه‌شنبه) و در جریان ادامه بررسی گزارش کمیسیون تلفیق لایحه برنامه هفتم توسعه، بند د ماده ۹۹ لایحه برنامه را به تصویب رساندند.

بر اساس بند د ماده ۹۹ لایحه برنامه؛ در راستای رفع گلوگاه های فناورانه دستگاه های اجرائی و داخلی سازی اقلام راهبردی موضوع ماده(۱) قانون جهش تولید دانش بنیان مصوب ۳۱/ ۰۲ / ۱۴۰۱ و اجرای طرح های پیشران، دستگاه های اجرائی مکلفند با همکاری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری و با استفاده از ظرفیت های صندوق نوآوری و شکوفایی و سایر ظرفیت های قانونی، اقدامات لازم جهت داخلی سازی حداقل هرسال ده درصد( %۱۰ ) از کالاها و خدمات راهبردی موضوع ماده( ۱) قانون مذکور مورد نیاز بخش خود را با بهره گیری از ظرفیت شرکت ها و مؤسسات دانش بنیان و جهاد دانشگاهی درصورت احراز توانمندی این شرکت ها و مؤسسات در تأمین کالا و خدمات موصوف توسط وزارتخانه ذیربط، بعمل آورند.

آئین نامه اجرائی این بند، ظرف سه ماه پس از لازم الاجراء شدن این قانون توسط معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری با همکاری سازمان تهیه می شود و به تصویب هیأت وزیران می رسد.

در ماده ۱ قانون جهش تولید دانش بنیان آمده است که؛ کلیه دستگاه های اجرائی موضوع ماده (۵) قانون مدیریت خدمات کشوری مصوب ۱۳۸۶/۷/۸ موظفند:

الف ـ سالانه فهرست اقلام راهبردی خود و نیز توانایی های فناورانه داخلی و خلأهای موجود کشور و برآورد ارزش و زنجیره­ های تأمین هر کدام را با تعیین اولویت­ها به شورای راهبری فناوری ها و تولیدات دانش بنیان موضوع ماده (۲) قانون حمایت از شرکتها و مؤسسات دانش بنیان و تجاری سازی نوآوری ها و اختراعات مصوب ۱۳۸۹/۸/۵ با اصلاحات بعدی ارائه دهند. رعایت الزامات زیر در این راستا ضروری است:

۱ـ تعیین اقلام با ارزبری بالای یک میلیون (۱.۰۰۰.۰۰۰) دلار
۲ـ تعیین موارد آسی ب­زای تأمین این محصولات از خارج در شرایط تحریم و غیر آن
۳ـ پیش­ بینی تناسب واردات این محصولات با روند تحولات کشور در حوزه فناوری
۴ـ تناسب با ظرفیت بازار داخلی و صادراتی
۵ ـ میزان حساسیت و نقش محصول در حوزه امنیت غذایی، دفاعی، سلامت، صنعت و امنیت کشور

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha