• سه‌شنبه / ۲۳ آبان ۱۴۰۲ / ۱۲:۴۵
  • دسته‌بندی: تجسمی و موسیقی
  • کد خبر: 1402082316866
  • خبرنگار : 71614

نشان «سرو ایرانی» برای آموزش هنر رونمایی شد

نشان «سرو ایرانی» برای آموزش هنر رونمایی شد

نشان جایزه ملی آموزش هنر «سرو ایرانی» رونمایی شد؛ همچنین اعلام شد که نخستین نمایشگاه کتاب تخصصی آموزش هنر با عنوان «نکته» در روزهای آینده برگزار خواهد شد.

به گزارش خبرنگار ایسنا، صبح امروز سه‌شنبه (٢٣ آبان ماه) در ساختمان معاونت هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، از نشان جایزه ملی آموزش هنر با عنوان «سرو ایرانی» رونمایی شد.

در این نشست همچنین اعلام شد که قرار است نمایشگاه کتاب‌های تخصصی آموزش هنر در روزهای پیش‌رو برگزار شود.

محمدحسین اسماعیلی ـ مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی و آموزش هنری وزارت ارشاد و ارشد عین‌اللهی ـ مدیرعامل تعاونی ناشران و کتابفروشان تهران در این نشست حضور داشتند و در جمع نمایندگان رسانه‌ها توضیحاتی را در این زمینه ارائه کردند.

«سرو ایرانی» نشان آموزش هنر رونمایی شد
محمدحسین اسماعیلی ـ مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی و آموزش هنری وزارت ارشاد

در ابتدای نشست اسماعیلی با تاکید بر لزوم نگاه دقیق و صحیح بر آموزش هنر، به ظهور تعداد قابل توجهی از بزرگان هنر از بستر آموزش اشاره و در این رابطه اظهار کرد: سیاست‌گذاری در عرصه آموزش های هنری از اولین اهداف و رویکرد دفتر برنامه‌ریزی هنر است. 

او با بیان اینکه آموزش در دفتر برنامه‌ریزی و آموزش هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از دو منظر در نظر گرفته شده است، گفت: در نخستین نگاه آموزش‌های هنری برای ارتقای سواد جامعه با فعالیت آموزشگاه‌های هنری یا طرح‌های آموزش هنر برای همه را در نظر داریم و در بخشی دیگر حوزه‌های تخصصی و نخبگانی برای افزایش مهارت هنرمندان و هنرجویان در حوزه‌های مختلف را در نظر گرفتیم که هنرستان‌های زیبا نیز در این زمره هستند.

اسماعیلی با تشریح عملکرد دو بخش رسمی و غیررسمی آموزش‌های حوزه هنر، گفت: در حال حاضر ۶٣ هنرستان هنرهای زیبا دارای مجوز هستند که هشت هزار هنرجو در این مراکز مشغول تعلیم هستند. ۱۲۰۰ مرکز نیز در بخش مراکز مهارتی فعالیت می‌کنند که هر سال سه دوره آزمون برگزار و ۴۰هزار نفر در این دوره‌ها شرکت و در صورت قبولی دیپلم مهارتی می‌گیرند.

«سرو ایرانی» نشان آموزش هنر رونمایی شد
رونمایی از پوستر نمایشگاه کتاب‌های تخصصی آموزش هنر

مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی و آموزش هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با تاکید بر نگاه توسعه‌محور دولت سیزدهم در بخش آموزش اظهار کرد: شاهد ارتقای سطح آموزشی بودیم و امیدواریم که نتیجه و بازخورد آن را نیز در آینده شاهد باشیم. 

او با تاکید بر نقش معلم‌های هنر در ارتقای آموزش‌ گفت: توجه به جایگاه معلمان هنری یکی از رویکردهایی بود که موجب طراحی نشان ملی آموزش هنر شد. در همین راستا دفتر برنامه‌ریزی و آموزش هنری با هدف تکریم مقام معلم جایزه ملی آموزش هنر تحت عنوان «نشان سرو ایرانی» را برنامه‌ریزی و طراحی کرد. این نشان قرار است هرساله به معلمان، اساتید و مفاخر حوزه هنر اهدا شود. 

اسماعیلی ادامه داد: یکی از اهداف اعطای این جایزه نیز زمینه‌سازی و ایجاد انگیزه برای معلمانی بود که در مراکز آموزش هنری فعالیت می‌کنند. 

او با اشاره به برگزاری رویداد اعطای جایزه ملی آموزش هنر از سال جاری گفت: این رویداد از امسال، به صورت سالانه برگزار خواهد شد. برگزیدگان این رویداد در مراسم اختتامیه معرفی و نشان سرو ایرانی به آن‌ها اعطا می‌شود. 

مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی و آموزش هنری با بیان اینکه امسال هنرستان‌های هنرهای زیبا در این عرصه حضور خواهند داشت، اظهار کرد: این فرآیند از خرداد امسال آغاز و فراخوان در سه سطح هنرستان‌ها (سه نفر از هر هنرستان)، استانی (یک مدیر یک مدرس برتر) و کشوری منتشر شد.

اسماعیلی با تاکید بر اینکه در میان نفرات معرفی شده در نهایت ۸۷ پرونده به ستاد مرکزی رسید، گفت: کسانی که شایسته دریافت نشان هستند مشخص و نشان «سرو ایرانی» به سه هنرآموز برتر استان، یک مدیر برتر و همچنین دو نفر مدیر شایسته تقدیر و دو نفر مدرس شایسته تقدیر اعطا می‌شود.

به گفته وی این نشان به شش نفر هم از مفاخر ملی آموزش هنر نیز اعطا خواهد شد. 

او ضمن برشمردن برخی از شاخصه‌های ارزیابی اهدای این نشان، گفت: مولفه‌های دانشی و علمی، مولفه‌های تخصصی که مجموعه‌ای از نگرش‌ها و شایستگی‌ها را شامل می‌شد، مولفه‌های عملکردی و شاخصه‌های اخلاقی نیز برای اعطای این نشان مد نظر قرار داشت. در همین راستا تطبیق شاخصه و مولفه‌های مدنظر با پرونده‌های نهایی صورت گرفت و افرادی که شایسته تقدیر بودند شناسایی شدند. 

او ضمن اعلام زمان برگزاری مراسم اهدای این نشان گفت: مراسم اهدای این نشان ساعت ۱۴:۳۰ بعد از ظهر روز اول آذرماه در تالار رودکی برگزار خواهد شد.

اسماعیلی اهدای نشان آموزش هنر به پیشکسوتان حوزه آموزش هنری را نیز مطرح کرد و گفت: شاخصه‌های مورد توجه در این حوزه، استمرار در فعالیت آموزش، تأثیرگذاری کمی و کیفی در آموزش هنر، تالیف و پژوهش در حوزه آموزش هنر و مواردی از این دست بود که با در نظر گرفتن این مولفه‌ها شش نفر از مفاخر آموزش ملی هنر این نشان را دریافت خواهند کرد. شش نفر از مفاخر آموزش هنر نیز هر سال مورد تجلیل خواهند شد. 

او ضمن اعلام نام داوران نهایی این رویداد گفت:‌ دکتر سودابه صالحی، حسین میثمی، رامتین شهبازی و محمدحسین ناصربخت داوری نهایی این رویداد را برعهده داشتند.

مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی و آموزش هنری درباره تغییرات دور دوم این رویداد که قرار است سال آینده برگزار شود، گفت:‌ سال آینده این رویداد سایر مراکز آموزش و آموزشگاه‌های آزاد هنری را نیز تحت پوشش خود قرار خواهد داد و مدرسان و مدیرانی که در حوزه آموزش‌های هنری فعالیت می‌کنند در این رویداد شرکت خواهد کرد. 

او ضمن نام بردن از کیانوش غریب‌پور ـ هنرمند حوزه هنرهای تجسمی ـ به عنوان طراح نشان سرو ایرانی، گفت: پوستر این رویداد را نیز کیانوش غریب‌پور طراحی کرده است. 

مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی و آموزش هنری ارشاد با اشاره به آغاز سی و یکمین هفته کتاب جمهوری اسلامی، گفت: دفتر برنامه‌ریزی‌های آموزش هنری برای نخستین بار تصمیم گرفت که این حوزه را مورد توجه قرار دهد و با هدف ارتقای شاخص‌های کتابخوانی فعالیتی نو را رقم بزند. بر همین اساس قرار شد نمایشگاهی با رویکرد آموزش هنر برگزار شود که بر همین اساس نمایشگاه کتاب‌های تخصصی آموزش هنر با عنوان اختصاری «نکته» از روز شنبه ٢٧ آبان ماه در لابی تالار وحدت برگزار خواهد شد.

او ضمن تشریح عملکرد این نمایشگاه در دو بخش متفاوت، گفت: در این نمایشگاه دو بخش اصلی فعالیت خواهد کرد. اولین بخش مروری بر نشر کتب آموزش هنر خواهد بود و بخش دیگر به تازه‌های نشر کتب آموزش هنر خواهد پرداخت. مطمئنا هنرجویان و دانشجویان هنر می‌توانند از این نمایشگاه بهره ببرند.

به گفته اسماعیلی این نمایشگاه با همکاری تعاونی ناشران و کتاب فروشان تهران برگزار و طی آن بیش از ۱۲ هزار عنوان کتاب با موضوع آموزش هنر عرضه خواهد شد. 

او عناوین کتاب‌های این نمایشگاه را در حوزه هنرهای تجسمی، موسیقی، سینما و انیمیشن، هنرهای نمایشی و ... عنوان کرد و گفت: سعی داریم این نمایشگاه در سال های آینده نیز به صورت مستمر برگزار شود؛ همچنین قصد داریم که از سال آینده رویداد کتاب سال آموزش هنر را برگزار کنیم و مولفان برتر در حوزه آموزش هنر را نیز مورد تقدیر و تشویق قرار دهیم.

مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی و آموزش هنری ارشاد اظهار کرد: در این نمایشگاه ١٢ ناشر بخش خصوصی حضور خواهند داشت. در این نمایشگاه سعی کردیم تا از حضور ناشرانی که بیشترین فعالیت در حوزه آموزش هنر را دارند استفاده کنیم؛ در حقیقت هدف ما استفاده از ظرفیت حوزه نشر و تألیف در آموزش‌های هنری به نحوی شایسته است. 

او در پاسخ به پرسش خبرنگاری درباره امتیاز دریافت نشان سرو ایرانی، گفت:‌ برنامه داریم تا تسهیلاتی را برای دریافت‌کنندگان نشان سرو ایرانی فراهم کنیم. این تسهیلات می‌تواند مواردی مانند عضویت در صندوق هنر و ... باشد. این نشان می‌تواند در زمینه ارتقاء سطح افرادی که به عنوان کارکنان رسمی یا پیمانی نیز فعالیت می‌کنند موثر واقع شود. بخش‌ ‌های مالی اهدای این جایزه نیز در نظر گرفته شده و هدایایی را به دریافت‌کنندگان نشان اهداء خواهیم کرد. 

او با اشاره به برنامه‌ریزی برای برپایی رویداد دیگری در حوزه هنر، گفت: رویداد «گنجینه آموزش هنر» نیز در حوزه تکریم مفاخر هنر در حال انجام است. مفاخری در این رویداد مورد تقدیر قرار خواهند گرفت و از این عزیزان، ثبت مستند خواهیم داشت تا سبک آموزش آن‌ها ضبط و نگهداری شود و برای نسل‌ آینده باقی بماند. 

اسماعیلی در پاسخ به پرسشی درباره معلمان هنر و افزایش تعداد هنرستان‌های هنرهای زیبا گفت:‌ بحث هنر و آموزش هنر در مدارس دغدغه‌ای مشترک بین دو وزارتخانه است که منجر به امضای تفاهم‌نامه همکاری در سال گذشته شد. بحث آموزش هنر به صورت ویژه در این تفاهم‌نامه مورد توجه قرار داده و قرار بر این شد که تعاملاتی توسط این دو وزارتخانه رقم بخورد. 

او گفت: در این تفاهم‌نامه ارتقای سطح آموزشی معلمان هنر مورد توجه قرار گرفت. بر همین اساس قرار شد تا دوره و کارگاه‌های آموزشی را نیز برای معلمان هنر برگزار کنیم. در همین راستا در تابستان امسال تعدادی از معلمان هنر استان تهران در حوزه نمایش دوره‌های کارگاهی گذراندند. قصد داریم این حوزه را تقویت و با هماهنگی ادارات کل، این طرح را به صورت فازبندی پیش ببریم.

او درباره افزایش تعداد هنرستان‌های هنرهای زیبا گفت: در دولت سیزدهم ۱۵ هنرستان به هنرستان های هنر های زیبا اضافه شد که این به نوعی رکورد محسوب می‌شود. هدف‌گذاری ما در وزارت ارشاد این است که هر استان حداقل یک هنرستان دخترانه و یک دهنرستان پسرانه داشته باشیم چرا که الان اینگونه نیست. در این راستا سفرهایی به صورت استانی نیز صورت گرفته و رویکرد خوبی به هنرستان های هنر های زیبا داریم. همچنین یکی دیگر از نکات مورد توجه ما چارت و ساختار سازمانی هنرستان ها بود که در همین راستا پست‌هایی در سازمان اداری و استخدامی تصویب شد.

او ضمن ارائه آماری از تعداد معلمان هنرستان‌های هنرهای زیبا گفت: معلمانی که در هنرستان‌های هنرهای زیبا فعالیت می کنند بالغ بر هزار نفر هستند که ترکیبی از نیروهای رسمی و قراردادی و حق التدریس هستند. حضور تعدادی از این عزیزان را آموزش و پرورش تامین کرده و بخشی که اغلب نیز مدرسین تخصصی هستند از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی منصوب شدند؛ معلمان دسته دوم که به دلیل نداشتن رابطه استخدامی ندارند به صورت حق التدریس فعالیت می کنند. این عزیزان با هماهنگی وزارت ارشاد فعالیت می‌کنند.

او افزود:‌ یکی از رویکردهای مهم «سرو ایرانی» نیز این است که بتوانیم عزیزانی که به صورت تخصصی فعالیت می کنند را ببینیم؛ این رویداد قصد دارد زحمات این عزیزان را ببیند.

اسماعیلی اظهار کرد: همچنین قابل توجه است که علاوه بر تقدیر در سطح ملی، در سطوح هنرستانی و استانی نیز از افرادی تقدیر خواهد شد؛ در همین راستا معلمان برتر استانی و معلمان برتر هنرستان ها نیز مورد تقدیر قرار خواهند گرفت.

و در پاسخ به پرسشی درباره تعامل با آموزشگاه‌های موسیقی اظهار کرد: بحث ساماندهی آموزشگاه‌های آزاد هنری در دستور کار دفتر برنامه‌ریزی آموزش هنر قرار گرفته است و اولین اقدامی که ما انجام دادیم از اوایل سال گذشته این بود که قوانین و مقررات را ساماندهی کنیم. عزیزان بر اساس مصوبه ۴٧٧ شورای عالی انقلاب فرهنگی فعالیت می‌کنند که با توجه به اینکه این مصوبه مربوط به ٢٠ سال پیش بود نیاز به اصلاحیه داشت. نهایتا اصلاحات مورد نظر ما مورد تصویب قرار گرفت. 

اسماعیلی ادامه داد: کار دیگر در این حوزه که مراحل نهایی است نیز سامانه نظارت بر آموزشگاه‌هاست. این نظارت‌ها تا مدت‌ها پیش به شیوه‌های سنتی و کاغذی و با روش کاری قدیمی انجام می‌گرفت. حالا سامانه‌ای تحت وب طراحی شده و قرار است که از آذر ماه ناظران به صورت آنلاین و با شاخص‌های آنلاین نظارت‌ها را انجام خواهند داد. 

او با اشاره به لزوم تایید افراد شاغل در آموزشگاه‌ها نیز گفت: یکی از مهمترین موضوعات این است که افرادی که در آموزشگاه ها حضور دارند باید به لحاظ شغلی تایید شوند؛ بحث اصلاح این روند را از سال گذشته در دستور کار قرار دادیم و اهدای کارت صلاحیت تدریس نهایی شده است. فرمت مشخصی برای آن در نظر گرفته شده که در سه سطح به عزیزان اهدا خواهد شد. بیش از هزار کارت صلاحیت تدریس طی یک سال گذشته صادر شده و پس از تعیین یک فرجه زمانی مشخص کسانی که این کارت را ندارند حق آموزش در آموزشگاه ها را نخواهند داشت. برای صدور کارت صلاحیت تدریس موسساتی را به عنوان معین و همراه خود برای صدور کارت در نظر گرفتیم که خانه موسیقی مدیر اجرایی این آزمون های تخصصی است. 

او ادامه داد: در حوزه هنرهای تجسمی نیز موسسه توسعه هنرهای تجسمی معاصر این همراهی را انجام خواهد داد؛ با این دو مجموعه تعامل داریم تا ساماندهی صورت گرفته و نظارت بر آموزشگاه را افزایش دهیم.

او درباره شروع نمایشگاه‌های کتب آموزش تخصصی هنر نیز گفت: با همکاری ناشران با دفتر برنامه‌ریزی و آموزش هنری این نمایشگاه از ٢٧ آبان ماه شروع به فعالیت خواهد کرد؛ ساعات بازدید این نمایشگاه از ساعت ٩ تا پنج بعد از ظهر است. در این زمینه همکاری با هنرستان ها و آموزشگاه ها انجام شده است و امیدوارم سال آینده بتوانیم با گستره بیشتری پوشش دهیم. 

در پایان این نشست ارشد عین الهی مدیرعامل تعاونی ناشران و کتاب‌فروشان تهران گفت: این مسئله را مبارک می دانیم. حدود ۱۰ یا ۱۲ ناشر کتاب‌های هنری چاپ می کنند که از آنان درخواست کردیم در این نمایشگاه حضور داشته باشند. بیش از ١٢٠٠ تا ١٣٠٠ عنوان کتاب در این نمایشگاه دارای حداقل تخفیف ١٠ درصد است. درخواست تخفیف بیشتر نیز داشتیم اگر امکانش باشد حتما انجام خواهد شد. این اولین نمایشگاه کتاب‌های هنری است که به همت وزارت ارشاد برپا خواهد شد. هرچند برای برنامه‌ریزی فرصت کم بود اما سعی می‌کنیم که به نحو احسن اجرا شود. 

او در پایان درباره جای خالی کتاب‌های تخصصی هنر در نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران نیز گفت: نمایشگاه بین المللی که سالانه برگزار می‌شود تخصصی نیست و اغلب کتاب‌های ارائه شده در آن عمومی است؛ اغلب بازدیدکنندگان نمایشگاه متقاضی کتاب‌های عمومی هستند؛ امیدوارم نمایشگاه کتب تخصصی هنر ادامه یابد چرا که این اولین نمایشگاه تخصصی کتاب‌های هنری است که برگزار می‌شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha